ماجرای گرانی اینترنت همراه به کجا رسید؟

ماجرای گرانی اینترنت همراه به کجا رسید؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی روز یکشنبه ۱۵ تیرماه در نامه‌ای به سازمان حمایت مصرف کنندگان خواستار برخورد با دو اپراتور و ارسال پرونده تخلفات آن‌ها به سازمان تعزیرات حکومتی شده بود.  در این مدت، اما هیچ یک از مسئولان اپراتور همراه اول و ایرانسل پاسخ قانع کننده‌ای نسبت به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بسته‌های اینترنت ارائه نکردند. البته سعید کیایی مدیر روابط عمومی اپراتور ایرانسل تنها گفته بود که تغییری در بسته‌ها نداشته‌اند و در حال مذاکره با رگولاتوری هستند. مدیران همراه اول نیز ترجیح داده اند در این رابطه اظهار نظری نکنند.

کد خبر : ۸۲۳۳۸
بازدید : ۸۳۲۴
ماجرای گرانی اینترنت به کجا رسید؟
فرادید | روز‌های گذشته بود که مشترکان دو اپراتور ایرانسل و همراه اول خبردادند که قیمت بسته‌های اینترنت آن‌ها یک باره ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. البته این گرانی به تایید معاون وزیر ارتباطات هم رسید. او گفته بود که گزارش تخلف این دو اپراتور به سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی ارسال شده است و مبالغ اضافی که اپراتور‌ها دریافت کرده اند باید به مشترکان برگردد. اما حالا با وجود گذشت یک هفته از شکایت سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی به دو دستگاه نظارتی، نه تنها مبالغ اضافی عودت داده نشده، بلکه اپراتور‌ها بسته‌های اینترنت را با همان نرخ افزایش ۱۰۰ درصدی خودشان ارائه می‌کنند.

به گزارش فرادید، ماجرا از آنجا آغاز شد که هفته گذشته بسیاری از مشترکان دو اپرتور همراه اول و ایرانسل به افزایش ۱۰۰ درصدی بسته‌های اینترنت معترض شدند. پس از گذشت یک روز از انتقاد مشترکان، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی نیز با تایید انتقادات مشترکان به بسته‌های پیشنهادی اپراتورها، تغییرات زیاد و معنادار اعمال شده آن‌ها اشاره کرد و به اپراتورها التیماتوم داد.

حسین فلاح‌جوشقانی در توییتر خود با اشاره به بالابردن قیمت در برخی اپراتور‌های تلفن‌همراه در صفحه شخصی توئیترش نوشت که " برخورد قانونی با اپراتور‌های متخلف با ارسال اخطار آغاز شده است. او همچنین گفت که قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.

معاون وزیر ارتباطات همچنین گفت که به اپراتور‌ها مهلت داده شده تا هرچه سریع‌تر این تغییرات را اصلاح و بسته‌ها را به حالت قبل بازگردانند.

او با اشاره به مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات گفت که براساس این مصوبه اپراتور‌های مسلط (SMP) برای تغییر تعرفه‌های عادی و تشویقی سرویس‌هایشان باید تایید رگولاتوری را دریافت کنند.

براساس گفته‌های فلاح‌جوشقانی افزایش قیمت در اپراتور‌های تلفن‌همراه بدون تایید رگولاتوری انجام شده و این افزایش قیمت‌ها برخلاف مقررات بوده است و این اپراتور‌ها باید در سریع‌ترین زمان سرویس‌هایشان را به قیمت قبلی بازگردانند.

اپراتور‌های موبایلی از روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه، بدون اطلاع رگولاتوری و اطلاع رسانی، افزایش چشمگیر قیمتی را در بسته‌های مختلف اینترنت خود اعمال کردند.

مسئولان سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی همچنین گفته بودند کاربرانی که طی مدت مذکور بسته اینترنت فعال کرده‌اند، بسته‌های اینترنت آن‌ها با مبالغ قبلی برایشان اصلاح شده و مبالغ به حسابشان عودت داده می‌شود.
با وجود انتقادهای گسترده به آذری جهرمی، وزیر ارتباطات تاکنون به انتقادات واکنشی نشان نداده است.

ماجرای گرانی اینترنت به کجا رسید؟
آخرین وضعیت افزایش قیمت اینترنت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اپراتور ایرانسل در درگاه USSD و اپلیکیشن ایرانسل من، تعرفه فروش بسته‌های اینترنتی را به ۲ برابر قیمت‌های پیشین رسانده است. اپراتور همراه اول نیز با شگرد خاصی ‏قیمت بسته‌های اینترنت خود را به ۲ برابر قبل افزایش داده تا از رقیب قدیمی خود جا نماند. به این شکل که بسته ۱۵گیگ ماهانه (قیمت ۳۷ هزار تومان) تبدیل به ۷/۵گیگ ماهانه (قیمت ۳۷هزار تومان) شده است.

با گذشت ۱۰ روز از افزایش قیمت اینترنت همراه، همچنان کاهشی نداشته و با همان نرخ افزایشی ۱۰۰ درصدی به مشترکان عرضه می‌شود.

از طرفی معاون وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی روز یکشنبه ۱۵ تیرماه در نامه‌ای به سازمان حمایت مصرف کنندگان خواستار برخورد با دو اپراتور و ارسال پرونده تخلفات آن‌ها به سازمان تعزیرات حکومتی شده بود.

در این مدت، اما هیچ یک از مسئولان اپراتور همراه اول و ایرانسل پاسخ قانع کننده‌ای نسبت به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بسته‌های اینترنت ارائه نکرده اند. البته سعید کیایی مدیر روابط عمومی اپراتور ایرانسل تنها گفته است که تغییری در بسته‌ها نداشته‌ایم و در حال مذاکره با رگولاتوری هستند. مدیران همراه اول نیز ترجیح داده اند در این رابطه اظهار نظری نکنند.

با این وجود این دو اپراتور فعلا تصمیمی مبنی بر کاهش بسته‌های اینترنت ندارد و در صورت جریمه شدن توسط سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی، با پرداخت جریمه‌ای اندک مسیر پیشین را دنبال خواهند کرد.

از سوی دیگر انحصار در شبکه تلفن همراه باعث شده تا اساساً رقابت میان اپراتور‌ها از بین برود. البته وزارت ارتباطات برای رفع انحصار سعی کرده از اپراتور رایتل حمایت کند. در این زمینه پیمان قره‌داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری گفته است که "قیمت استفاده از شبکه‌ی رایتل در حال حاضر نصف استفاده از ایرانسل و همراه اول است. برای همین از رایتل خواسته‌ایم که فروش سیم‌کارت را تسهیل کند. "

این درحالی ست که بسیاری مشترکان رایتل در طول سال‌های اخیر از نبود زیرساخت ها، آنتن دهی و... گلایه کرده اند و بعید به نظر می‌رسد، اپراتور سوم بتواند با زیرساخت‌های موجود بخشی از مشترکان همراه اول و ایرانسل را پوشش دهد.
ماجرای گرانی اینترنت به کجا رسید؟

شیوه قیمت گذاری اینترنت در دیگر نقاط جهان

براساس گفته‌های مسئولان سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی اپراتور‌ها باید بر مبنای کف و سقف مصوبه تعرفه اینترنت از سمت رگولاتوری باید بسته‌های اینترنت خود را تعیین کنند.

اما یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های سنتی، قیمت‌گذاری بر مبنای یک نرخ ثابت و مشخص است. در این روش، تامین‌کننده پهنای باند، قیمت را صرف نظر از زمان و حجم ترافیک واقعی صرف شده از سوی کاربران، تعیین می‌کند.

در دنیای واقعی، این نوع قیمت‌گذاری به شکل‌های مختلفی و به‌صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه اجرا می‌شود، به‌طوری که در برخی موارد ظرفیت استفاده از اینترنت نامحدود است و در برخی موارد برای میزان استفاده سقفی تعیین می‌شود و استفاده بیش از حد جریمه به همراه دارد. البته تعیین سقف‌های مختلف برای استفاده از اینترنت برای کاربر این امکان را فراهم می‌کند که متناسب با تقاضای خود سرویس بخرد. اگر چه این شیوه، قیمت‌گذاری کاربر را به تقاضای بیشتر تشویق کرده و کاربر می‌تواند هزینه‌های ماهانه خود را پیش‌بینی کند، با این حال، این شیوه با نقص‌هایی همراه است.

نخست آنکه قیمت‌گذاری بر مبنای یک نرخ ثابت منجر به ناکارآمدی تخصیص منابع و تبعیض در بازار می‌شود، به‌طوری که مشتریان کم مصرف معمولا مبالغ بیشتری پرداخت می‌کنند. از طرفی هزینه‌های اوج بار بر کاربران پرمصرف تحمیل می‌شود که یک ناهماهنگی بین قیمت و هزینه ایجاد می‌کند.

قیمت‌گذاری مبتنی بر مصرف، نخستین بار سال ۱۹۹۸ در نیوزیلند اجرا شد. موقعیت جغرافیایی نیوزیلند، گران بودن لینک‌های انتقالی و عدم پرداخت یارانه از سوی دولت باعث شده ۶ دانشگاه در این کشور برای ارائه خدمات اینترنت پیشگام شده و از این شیوه قیمت‌گذاری استفاده کنند. به این ترتیب، شیوه‌ای فراهم شد که پیش‌بینی حجم استفاده شده و هزینه کاربر به‌صورت روزانه امکان پذیر بود. در واقع، یک کاربر نسبت به حجم واقعی استفاده از داده صورت حساب می‌پردازد.

در عمل، اپراتور‌ها اغلب از شیوه قیمت‌گذاری بر مبنای مصرف استفاده می‌کنند، در حال حاضر قیمت‌گذاری مبتنی بر مصرف از طرح‌های قیمت‌گذاری شایع در بسیاری از کشور‌ها مانند آمریکا، بریتانیا، کره، ژاپن و هنگ کنگ است. قیمت‌گذاری برحسب ساعات روز: در این شیوه قیمت بر حسب ساعت اوج و غیر اوج مصرف متفاوت است تا تقاضای کاربر به‌طور یکنواخت در طول زمان توزیع شود.

اساسی‌ترین شکل این روش قیمت‌گذاری، یک طرح دو زمانه است که نرخ‌های مختلف در طول روز و ساعات شب تعیین می‌کند. برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت به منظور افزایش سود از این شیوه استفاده می‌کنند به‌طوری که در ساعاتی از روز مانند ۲ تا هشت صبح که ساعات غیر اوج مصرف است، طرح‌های دانلود نامحدود یا ارزان ارائه می‌کنند.

همچنین از دهه ۹۰، در کشور‌هایی مانند نروژ، سوئد و آمریکا از این شیوه قیمت‌گذاری در شبکه‌های جاده‌ای استفاده می‌شود. همان طور که اشاره شد عرضه‌کنندگان اینترنت به دنبال مدل‌های قیمت‌گذاری هستند که در آن قیمت‌های ارائه شده در طول زمان متفاوت باشد؛ چرا که انعطاف پذیری قیمت مدیریت بهتر شبکه را فراهم می‌کند. یکی از این روش ها، قیمت‌گذاری مبتنی بر بخت‌آزمایی (قرعه‌کشی) است.

این روش مانند قیمت‌گذاری برحسب ساعات روز، طول روز را به دو دوره اوج و غیر اوج تقسیم می‌کند تا کاربران را تشویق کند، تقاضای خود را دوران غیراوج منتقل کند و به این منظور از طریق قرعه کشی به کاربران جایزه‌های نقدی می‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید