چین، برنده بازی کرونا

چین، برنده بازی کرونا

اما اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که چین تنها اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود که در سال‌جاری میلادی رشد اقتصادی مثبت را تجربه خواهد کرد و این در حالی است که اقتصاد‌های بزرگ دنیا ازجمله ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا طبق پیش‌بینی‌ها دچار انقباض اقتصادی در سال ۲۰۲۰ خواهند شد.

کد خبر : ۸۲۴۰۵
بازدید : ۴۸۴۷
چین، برنده بازی کرونا
به ‌نظر خانه اول کرونا، برنده اقتصادی جنگ بشر با این چالش همه‌گیر است. آخرین برآورد‌ها از تحلیلگران (ارائه‌شده ازسوی کمپانی AFP) نشان می‌دهد رشد اقتصادی چین، در فصل دوم سال ۲۰۲۰ احتمالا به ۳/ ۱ درصد برسد؛ درحالی‌که اقتصاد در ایالات‌متحده آمریکا و اتحادیه اروپا حال خوبی ندارد و اکثر پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی منفی در این کشور‌ها حکایت دارد.
آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نیز نشان می‌دهد اقتصاد جهان با انقباض در سال‌جاری مواجه است؛ درحالی‌که پیش‌بینی‌های اولیه، رونق ۷/ ۱ درصدی را برای اقتصاد چین خبر می‌دهد.

تحلیلگران اقتصاد پیش‌بینی کرده‌اند که چین در سه‌ماهه دوم سال‌جاری میلادی مجددا به محدوده رشد اقتصادی مثبت بازخواهد گشت.
براساس نظر ۱۱ تحلیلگر از موسسه‌های اقتصادی مختلف که توسط کمپانی AFP اخذ شده است، پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی دومین قطب اقتصادی دنیا در فصلی که گذشت با بازگشت به محدوده مثبت به ۳/ ۱ درصد برسد.
برخی از پیش‌بینی‌ها حتی حکایت از رشد ۲/ ۲ درصدی اقتصاد این کشور در فصل دوم سال ۲۰۲۰ دارد. با وجود اینکه این حد از رشد اقتصادی چین نسبت به سال‌های پیش بسیار کمتر شده، اما نکته حائز اهمیت وضعیت مناسب اقتصاد چین در مقایسه با دیگر کشور‌ها در جنگ اقتصادی با کرونا است.

تنها قطب اقتصادی با رشد مثبت
ویروس کرونا که برای اولین بار از استان صنعتی هوبی و مرکز آن ووهان در تمام جهان گسترش یافت، در سراسر دنیا سبب توقف فعالیت کسب‌وکار‌ها و از بین رفتن صد‌ها میلیون شغل شده است.
اما اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که چین تنها اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود که در سال‌جاری میلادی رشد اقتصادی مثبت را تجربه خواهد کرد و این در حالی است که اقتصاد‌های بزرگ دنیا ازجمله ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا طبق پیش‌بینی‌ها دچار انقباض اقتصادی در سال ۲۰۲۰ خواهند شد.
یکی از دلایل مطرح‌شده برای رشد اقتصادی چین، به بازگشایی سریع فعالیت‌های اقتصادی و ریکاوری اقتصادی نسبتا سریع این کشور بازمی‌گردد.

در‌حالی‌که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که در سال‌جاری، اقتصاد جهان با رشد منفی مواجه خواهد شد، پیش‌بینی‌های اولیه از رشد ۷/ ۱ درصدی اقتصاد چین در سال‌جاری حکایت دارد. موضوعی که می‌تواند فاصله اقتصادی چین با بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را با سرعت بیشتری کاهش دهد.
رشد اقتصادی بازه زمانی ماه آوریل تا ژوئن چین در هفته پیش‌رو منتشر خواهد شد؛ فصلی که به‌نظر می‌رسد نقطه شروع ریکاوری اقتصاد چین باشد. دولت چین در ابتدای شیوع ویروس کرونا مجبور شد تا بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را به حالت تعطیل دربیاورد، فعالیت‌های کارخانه‌ای را متوقف کند و شهروندان را نیز مجبور به ماندن در خانه کند تا بتواند ویروس را تحت کنترل دربیاورد.
پس از کنترل موفقیت‌آمیز ویروس کرونا در ووهان در ماه آوریل اقتصاد این کشور مجددا کار خود را سر گرفت. کارشناسان چینی بر این باورند قرنطینه هدفمند و انجام حجم وسیعی از تست کرونا این سیگنال را به بازار‌ها مخابره کرده است که این کشور آمادگی کامل برای جلوگیری از ایجاد موج جدیدی از پاندمی کرونا را دارد.
موضوعی که به‌نظر می‌رسد آمریکا در انجام آن ناموفق بوده است و نگرانی‌های زیادی در روز‌های اخیر درباره تعطیلی مجدد فعالیت‌های اقتصادی و به تعویق افتادن ریکاوری اقتصادی ایجاد کرده است.

اقتصاد صنعتی، عامل بازگشت سریع
پس از آنکه اقتصاد چین در سه‌ماه اول سال‌جاری میلادی با رشد منفی ۸/ ۶ درصدی مواجه شد، دولتمردان این کشور تمرکز خود را بر تثبیت اشتغال گذاشتند. رشد اقتصادی منفی چین در سه‌ماه اول سال، اولین انقباض اقتصادی ثبت شده از اوایل دهه ۹۰ میلادی یعنی از زمانی است که دولت چین اقدام به انتشار گزارش رشد فصلی کرده است.
چین در واکنش به این بحران اقتصادی دست به افزایش کسری بودجه هدف زد و علاوه‌بر آن در حدود هزار میلیارد یوآن معادل با ۱۴۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را برای تزریق نقدینگی به بازار‌ها خریداری کرد.
تامی وو، اقتصاددان ارشد در مجله اقتصادی آکسفورد در این باره گفت که انتظار دارد اقتصاد چین از سه‌ماه دوم سال‌جاری ریکاوری خود را اغاز کند؛ زیرا مشکلات بخش عرضه اقتصاد این کشور به‌دلیل بازگشایی کارخانه‌ها مرتفع شده است.
یکی دیگر از دلایلی بازگشت سریع اقتصاد چین که تحلیلگران ذکر کرده‌اند سرعت بیشتر ریکاوری بخش صنعتی نسبت به بخش خدمات است. از طرفی با توجه به صنعت‌محور بودن اقتصاد چین این کشور از این مزیت نیز برخوردار شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید