بیماری "گلوکوم" حاد، علائم و درمان آن

بیماری "گلوکوم" حاد، علائم و درمان آن

بیماری آب سیاه حاد باعث بروز علایمی از قبیل: سردرد شدید، تهوع واستفراغ شدید تاری دید و قرمز شدن ملتحمه چشم در افراد می‌گردد.

کد خبر : ۸۲۵۵۲
بازدید : ۱۳۹۰۹
بیماری
بینایی یکی از مهمترین حس‌های ویژه است، نه تنها به این علت که در ارتباط با محیط خارج از بدن نقش مهمی دارد، بلکه بیشتر از این رو که اختلال دید سبب کاهش یادگیری نیز می‌شود. فرد با حس بینایی از خود محافظت نموده، تعادل خود را حفظ کرده، قدرت خلاقیت پیدا نموده و بالاخره از دیدن محیط اطراف لذت می‌برد.
داشتن بینایی نعمت بسیار بزرگی است که بایستی نهایت دقت را در مراقبت از آن‌ها به عمل آوریم. بیماری گلوکوم یا آب سیاه چشم یکی از بیماری‌های خطرناک چشمی است، زیرا در مراحل اولیه بی‌علامت بوده و بیمار را از وجود خود آگاه نمی‌کند و به همین دلیل، گلوکوم به عنوان دزد بینایی نیز مشهور است.
میزان دیدی که در آب سیاه از بین می‌رود غیر قابل برگشت است، ولی با تشخیص زودرس، پیگیری دقیق و استفاده منظم از دارو‌های تجویز شده می‌توان از آسیب بیشتر جلوگیری کرد. در این باره با دکتر بهرام آزادی، متخصص و جراح چشم می‌گوید:
درگذشته به علت نبودن درمان‌های دارویی و یا جراحی‌های نوین و عدم مراجعه مبتلایان به بیماری گلوکوم به چشم پزشک و از طرف دیگر نبود تکنولوژی‌های امروزه اکثر مبتلایان به بیماری گلوکوم، نابینا می‌شدند و بدین خاطر که مبتلایان دنیا را سیاه می‌دیدند، نام آب سیاه برای این بیماری انتخاب شده است.

دکتر آزادی خاطرنشان کرد به طور کلی کره چشم برای اینکه به صورت کروی باقی بماند باید فشاری بین ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر جیوه داشته باشد لذا این مقدار فشار طبیعی هست، حال اگر بنا بر دلایلی فشار داخلی کره چشم بالاتر از ۲۰ میلیمتر جیوه بشود، شخص مبتلا به بیماری آب سیاه یا گلوکوم می‌باشد.

این متخصص و جراح چشم اظهار کرد: به طور کلی دو نوع آب سیاه وجود دارد که عبارتند از: حاد و مزمن. نوع رایج‌تر بیماری آب سیاه حاد، زاویه بسته نام دارد.

وی عنوان کرد: در مورد بیماری آب سیاه حاد یا آب سیاه با زاویه بسته باید گفت که به طور مثال اگر به ساختمان چشم گوسفند که اکثرا می‌توانید به دقت آزمایش کنید، نگاه کنید متوجه می‌شوید که ما بین قرنیه وعنبیه (پرده سیاه که رنگ چشم را مشخص نموده ودر مرکز آن مردمک قرار دارد)، فضایی را اطاق جلو چشم می‌نامند ودر مرکز به طور متوسط ۳ تا۴ میلیمتر عمق دارد.

دکتر آزادی ادامه داد:حال اگر به هر دلیل این فاصله یا عمق اطاق جلو چشم تنگ‌تر وتنگ‌تر شده و فرد به چشم پزشک مراجعه نکند، زاویه بین قرنیه وعنبیه ناگهان بسته می‌شود ومایع زلالیه راهی برای عبور به قسمت عقب چشم یا جلو عدسی چشم را نداشته و جذب مایع زلالیه از سلول‌های جذب کننده را نداشته و با سرعت باعث بالا رفتن فشار چشم حتی تا ۸۰ میلیمتر شده، فرد به بیماری آب سیاه حاد یا آب سیاه با زاویه بسته مبتلا خواهد شد.

این متخصص و جراح چشم اظهار کرد: بیماری آب سیاه حاد باعث بروز علایمی از قبیل: سردرد شدید، تهوع واستفراغ شدید تاری دید و قرمز شدن ملتحمه چشم در افراد می‌گردد.

وی اضافه کرد: متاسفانه بروز سردرد شدید توام با استفراغ باعث می‌شود که اشتبا‌ها اورژانس این بیماران را به عنوان مسمومیت غذایی به درمانگاه منتقل نمایند و تا فرد به چشم پزشک مراجعه کند مقدار زیادی از فرصت طلایی از میان می‌رود، زیرا این فشار زیاد به سرعت باعث نابودی رشته‌های عصب بینائی می‌شود که نتیجه آن بروز نابینایی یا کم بینایی در فرد می‌باشد.

دکتر آزادی مطرح کرد: خوشبختانه امروزه قبل از اینکه بیماری آب سیاه به مرحله حاد برسد به سادگی این بیماری توسط پزشکان چشم پزشک تشخیص داده شده وبا اشعه " Yag Laser" در زمانی چند دقیقه‌ای در عنبیه روزنه‌ای ایجاد شده و هرگز بیماری آب سیاه حاد، نمی‌شود لذا بدین خاطر است که امروزه ندرتا با آب سیاه حاد مواجه می‌شویم.

این متخصص و جراح چشم عنوان کرد: راه درمانی دیگر که بسیار متداول است و مانع می‌شود که ما با بیماران آب سیاه حاد با منشاء آب مروارید پیشرفته که یکی از علل شایع در ایجاد آب سیاه حاد هست مواجه شویم، جراحی به موقع آب مروارید هست که باید مد نظر افراد قرار گیرد و درمان بیماری آب مروارید را به تعویق نیندازند.

وی ابراز داشت: به طورکلی درمان پیشگیرانه آب سیاه حاد بسیار ساده وبدون عارضه می‌باشد و بینایی بیمار صدمه نمی‌بیند، ولی وقتی آب سیاه ایجاد شود درمان و نتیجه آن بستگی به مواردی از قبیل: زمانی که فرد پس از بالا رفتن فشار و سردرد استفراغ چه زمانی به چشم پزشک مراجعه می‌کند و دیگر اینکه میزان بالا بودن فشار چشم چقدر است، می‌باشد.

دکتر آزادی در پایان توصیه کرد: اهمیت دادن به درمان‌های پیشگیرانه آب سیاه حاد بسیار ضروری است، زیرا گاهی حتی بعد از چندین ساعت پس از بروز علایم بینایی فرد به کلی از بین می‌رود و درمان نتیجه‌ای ندارد و گاهی جهت جلوگیری از درد‌های شدید که به درمان‌های غیر جراحی جواب نمی‌دهد، پزشک مجبور به تخلیه چشم بیمار خواهد شد.
منبع: روزنامه آفتاب یزد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید