آزمایش "لنفوسیت‌های تی" موثرتر از تست پادتن

آزمایش "لنفوسیت‌های تی" موثرتر از تست پادتن

«لنفوسیت تی» نوعی گلبول سفید خون است که نقشی مهم در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. این در حالی است که پادتن تنها نوعی پروتئین داخل پلاسماست که وظیفه آن خنثی کردن ویروس است.

کد خبر : ۸۲۶۱۳
بازدید : ۹۴۷۱
آزمایش
پژوهشگران کشف کرده‌اند که «لنفوسیت‌های تی» می‌توانند دو برابر پادتن کووید ۱۹ برای مردم منبع مصونیت باشند

بنا به گزارشی که در نشریه «سایِنس ایمیونولوژی» منتشر شده، دانشمندان متوجه شدند که برخی از افرادی که تنها عوارض ملایم کووید ۱۹ را داشتند پادتن آن را تولید نکرده اند، اما در عوض «دارای مصونیت قوی و ویژه لنفوسیت‌های تی» شده‌اند.

روزمِری بوُیتون و دانیل آلتمَن، اساتید ایمنی‌شناسی (ایمیونولوژی) در دانشگاه امپریال کالج لندن می‌گویند: «اگر این طور که به نظر می‌رسد، اندازه‌گیری «سلول تی» شاخص پایدارترو قابل اتکاتری برای تعیین میزان مصونیت جامعه در مقابل کووید ۱۹ باشد، جای آن دارد که کیت‌های آزمایش سلول تی به صورت تجارتی در اختیار مراکز خدمات پزشکی قرار گیرد.»

در سوئد هم پژوهشگران کشف کرده اند که «لنفوسیت‌های تی» می‌توانند بیش از آن چه تصور می‌کردند و دو برابر پادتن کووید ۱۹ برای مردم منبع مصونیت در مقابل این ویروس باشند. «لنفوسیت تی» نوعی گلبول سفید خون است که نقشی مهم در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. این در حالی است که پادتن تنها نوعی پروتئین داخل پلاسماست که وظیفه آن خنثی کردن ویروس است.

این دو استاد دانشگاه امپریال می‌گویند در حالی که «وارد مرحله بعدی مبارزه می‌شویم» آزمایش گسترده «سلول تی» ابزار «ارزشمندی برای ردیابی» میزان گسترش کووید ۱۹ است.

آن‌ها می‌افزایند: «در آغاز همه‌گیری، تمام صحبت از این بود که به یک بانک اطلاعاتی پادتنی نیازمندیم که بگوید چه کسی به ویروس آلوده شده و چند نفر در مقابل آن مصون شده‌اند.»

«با درک و فراگیری بیشتر در مورد این چالش ویروسی، زمان آن رسیده اذعان کنیم حقیقتا به داده‌های مرتبط با سلول تی هم نیازمندیم.» به گفته دیدو هاردینگ، مدیر بخش آزمایش و ردیابی وابسته به نظام درمان عمومی بریتانیا، بیش از یک میلیون نفر از کادر پزشکی و خانه‌های سالمندان تست پادتن شده‌اند.

او روز جمعه در کنفرانس خبری نخست وزیری بریتانیا گفت: «در این مرحله هنوز علم به روشنی نمی‌تواند به ما بگوید آیا حضور پادتن و میزان آن در خون به فرد (در مقابل کووید) مصونیت می‌دهد یا نه.»

نتایج یک پژوهش که ماه گذشته از طرف اداره آمار ملی بریتانیا منتشر شد حاکی از آن است که پنج درصد جمعیت این کشور (حدود ۳.۳ میلیون نفر) به ویروس کووید ۱۹ آلوده شده‌اند. این شاخص برای شهر لندن ۱۷ درصد است.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید