بازگشت بورس به مسیر صعودی

بازگشت بورس به مسیر صعودی

از این‌رو نه‌تنها افت روز شنبه جبران شد، بلکه شاخص کل با رشد بیش از ۳ درصدی به قله جدید یک میلیون و ۸۶۴ هزار واحدی راه یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز در این روز با افزایش ۷/ ۲ درصد رشد همراه شد.

کد خبر : ۸۲۶۴۳
بازدید : ۵۸۲۹
پس از ثبت دو روز منفی برای بورس تهران و عقبگرد حدود ۲ درصدی شاخص کل، روز یکشنبه همزمان با بازگشت نماد‌های بزرگ به مسیر صعودی، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نیز سبزپوش شد.
از این‌رو نه‌تنها افت روز شنبه جبران شد، بلکه شاخص کل با رشد بیش از ۳ درصدی به قله جدید یک میلیون و ۸۶۴ هزار واحدی راه یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز در این روز با افزایش ۷/ ۲ درصد رشد همراه شد.

دیروز در ساعات معاملاتی بورس تهران شاهد ورود نرخ دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی بودیم. هر چند در ادامه نرخ دلار تا ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان عقب نشست. اما دیروز نگاه ویژه بورس‌بازان به سامانه نیما و ورود نرخ دلار در این بازار به سطح بی‌سابقه ۲۰ هزار تومان بود. این مهم را شاید بتوان سوخت اصلی صعود قیمت سهام گروه‌های صادرات‌محور بازار دانست.

همزمان با رشد ۳ درصدی شاخص کل، دیروز ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز افزایش یافت و به رقم ۲۱ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان رسید. در این میان با توجه به اینکه به آخرین موعد قانونی شرکت‌ها برای برگزاری مجامع سالانه نزدیک می‌شویم، این روز‌ها با موجی از توقف نماد‌ها مواجه هستیم.
از این‌رو به نظر می‌رسد در روز‌های آینده تا حدودی شاهد افت محسوس ارزش دادوستد‌ها باشیم. در این میان دیروز بورس تهران شاهد بازگشت نماد شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) پس از توقف دو ماهه، به گردونه معاملات بود.
این بازگشایی که روز شنبه به دلایلی نامعلوم ابطال شده بود، دیروز نیز با موجی از تقاضا همراه شد و در نهایت ۱۰۹ درصد بازدهی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

بورس دماسنج اقتصاد
در شرایط فعلی اقتصادی اکثر کارشناسان معتقدند افزایش لحظه به‌لحظه نرخ دلار یقینا پیامدی جز رشد تورم ندارد و این اتفاق خود را در قیمت سهام شرکت‌های فعال در بازار سهام نشان خواهد داد. با توجه به اینکه بورس تکه‌ای از پازل اقتصاد کشور است، طبیعتا نوسانات نرخ ارز به‌صورت محسوس در این بخش اقتصادی قابل مشاهده خواهد بود.
در این راستا حامد ستاک گفت: نرخ دلار، مصالح ساختمان، قیمت آپارتمان و... به‌صورت رسمی و غیررسمی افزایش پیدا کرده‌اند؛ بنابراین سهام نیز به دلیل اینکه دارایی محسوب می‌شود تحت‌تاثیر پارامتر‌های اقتصادی می‌تواند از خود واکنش نشان می‌دهد. به هر روی گفته می‌شود که بازار سهام به مدتی زمان برای مطابقت خود با قیمت فعلی ارز نیاز دارد.

فضای بدون چارت
به گفته ستاک در حال‌حاضر بازار سهام وارد فضای بدون چارت شده است. فضایی که در گذشته به لحاظ قیمت سهام و رقم شاخص کل به هیچ‌عنوان تجربه نشده است؛ بنابراین رفتار نماگر زمانی که وارد محدوده تازه می‌شود قابل پیش‌بینی نیست، بر این اساس با توجه به وضعیت کلی اقتصاد کشور و رفتار توده‌واری که در بین سهامداران وجود دارد بازار سهام سریعا در پی هر اتفاق از خود واکنش نشان می‌دهد.

این تحلیلگر بازار سهام افزود: اصلاح بازار و بازگشت مجدد نشان‌دهنده رفتار توده‌وار بین سهامداران تازه‌وارد است. به‌طور معمول این دست از سرمایه‌گذاران به دلیل اینکه با شرایط بازار آشنایی کافی ندارند سریعا به تمام رویداد‌ها واکنش نشان می‌دهند.
این نوع سرمایه‌گذاری بیانگر بیش واکنشی نوسهامداران است، سهامداران حرفه‌ای نیز در این شرایط در پی نوسان‌گیری هستند که غالبا موفق هم نمی‌شوند.

نگاه ویژه سهام به دلار
این کارشناس بازار سرمایه به پتانسیل افزایشی تکنیکالی و بنیادی شاخص کل اشاره کرد و گفت: به لحاظ تکنیکالی با توجه به شرایط اقتصاد، شاخص می‌تواند ارقام جدیدی را پس از اصلاح تجربه کند. از سویی وضعیت بنیادی شرکت‌ها از عوامل متعددی از جمله قیمت مواد اولیه و تولیدات شرکت‌ها که وابستگی شدیدی به قیمت ارز دارند، تاثیر می‌پذیرد.
او معتقد است، بازار سرمایه را باید جزئی از کل اقتصاد کشور در نظر گرفت؛ بنابراین با توجه به افزایش نرخی که در بازار ارز صورت می‌گیرد شاهد اثر‌گذاری آن در بازار سرمایه با کمی تاخیر هستیم.

مجامع شرکت‌ها
حامد ستاک با ارزیابی مجامع شرکت‌ها نیز عنوان کرد: غالبا ماهیت مجمع و ارائه گزارش‌های هیات‌مدیره به سهامداران حاوی اخبار مثبت است و شرکت‌ها در این جلسات عملکرد خود را زیر سوال نمی‌برند. به‌طور کلی اخبار مجمع برای سهامداران با توجه به رونقی که در بازار وجود دارد، می‌تواند منجر به واکنش مثبت و رشد قیمت سهام شود. با این حال در شرایط رکودی بازار بدون توجه به اخبار مجمع به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

چهاردهمین روز جولان پول حقیقی
همزمان با رشد ۳ درصدی شاخص سهام، برای چهاردهمین روز متوالی سهامداران حقیقی خالص خرید مثبتی را ثبت کردند و شاهد جابه‌جایی ۲۹۱۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار بودیم. در این مسیر گروه‌های کامودیتی‌محور در صدر لیست خرید سهامداران حقیقی قرار گرفتند.
از این‌رو گروه فلزات اساسی شاهد خالص تغییر مالکیت هزار میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پالایشی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و با جابه‌جایی ۳۷۰ میلیارد تومانی به سمت پرتفوی حقیقی همراه شدند. در آن سوی بازار، اما گروه چندرشته‌ای صنعتی بیشترین فشار فروش حقیقی را به میزان ۳۲ میلیارد تومان را تجربه کرد.
در میان شرکت‌ها نیز بیشترین خالص خرید حقیقی از آن نماد معاملاتی شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان شد. «فولاد» در این روز شاهد جابه‌جایی ۲۹۷ میلیون سهم به ارزش ۶۶۰ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام معامله‌گران خرد بود. در مقابل تاپیکو بیشترین خروج پول حقیقی به میزان ۸۶ میلیارد تومان را تجربه کرد.
بازگشت بورس به مسیر صعودی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید