۵ غذا که فعالیت سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد

۵ غذا که فعالیت سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد

سوپ جوجه نیاز بدن به مایعات و پروتئین را تأمین می‌کند که هر دوی آن‌ها کمک می‌کنند نیاز بدن به مواد مغذی رفع شود و فرد در زمان ناخوشی و بیماری بتواند همچنان سرحال بماند.

کد خبر : ۸۲۶۶۵
بازدید : ۱۳۷۷۴
۵ غذا که فعالیت سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد
فرادید | اگر از قدیم اعتقاد دارید که سوپ جوجه مادربزرگ درمانی برای تمام دردهاست، چندان بیراهه نرفته‌اید. فرقی ندارد که در حال حاضر دچار سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر ویروس‌ها شده باشید و بخواهید آن‌ها را شکست دهید یا اینکه بخواهید از وقوع هر یک از این موارد پیشگیری کنید، برخی از غذا‌ها هستند که در هر حال سیستم ایمنی بدن شما را تنظیم می‌کنند.

رعایت درست بهداشت فردی برای مثال شستن دست‌ها و دور نگه داشتن آن‌ها از بینی، دهان و چشم‌ها (که مجرای ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن هستند) بهترین راه برای مقابله با بیماری‌های مسری است؛ با‌این‌حال دانشمندان بر سر چند نوع غذا که می‌تواند فعالیت سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند توافق دارند.

این مطلب را تا انتها بخوانید تا ببینید کدام غذا‌ها را باید به بخشی از رژیم غذایی سالم خود وارد کنید.

۱-سوپ جوجه

شما هم هر وقت آبریزش بینی پیدا می‌کنید سراغ یک کاسه سوپ جوجه را می‌گیرید؟ اصلا تعجبی ندارد، زیرا بر طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۰۰ انجام و بعد از داوری در ژورنال چِست چاپ شد، سوپ جوجه دارای خاصیت ضدالتهابی است که به نظر می‌رسد شدت نشانه‌های سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.
بیشتر بخوانید:

محققان مواد اولیه‌ای مانند سبزیجات را که غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند برای کمک به کاهش التهاب تأیید می‌کنند. هنوز اتفاق نظر درباره اینکه سوپ جوجه باید چه موادی داشته باشد یا چه مقدار از آن را باید مصرف کرد، وجود ندارد، اما محققان باور دارند که لب زدن به هر مایعِ گرمی می‌تواند نشانه‌های بیماری در دستگاه تنفسی فوقانی را بهبود ببخشد.

بنابراین، درحالیکه توصیه نمی‌شود دارو‌های سرماخوردگی را کنار بگذارید و به جایش سوپ جوجه مصرف کنید، گفته می‌شود که سوپ جوجه به روند بهبود کمک می‌کند.

مزایای سوپ جوجه: سوپ جوجه نیاز بدن به مایعات و پروتئین را تأمین می‌کند که هر دوی آن‌ها کمک می‌کنند نیاز بدن به مواد مغذی رفع شود و فرد در زمان ناخوشی و بیماری بتواند همچنان سرحال بماند.

۲-مرکبات

پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش و شیرین منبعی غنی از ویتامین سی هستند. برطبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در ژورنال کمیستری سنترال منتشر شد، ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان قوی است که نقش مهمی در عملکرد سلول‌های ایمنی ایفا می‌کند.

این مقاله می‌گوید پوست کندنِ یک عدد پرتقال تأثیر چندانی در پیشگیری از بیمار شدن یا کوتاه کردنِ مدت زمان سرماخوردگی ندارد. اما برطبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال نوترینتس چاپ شد، عادت پیدا کردن به خوردنِ طیفی از غذا‌ها که حاوی ویتامین سی و انواعی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند (مانند انواع مرکبات) می‌تواند سلامت عمومی بدن را بهبود ببخشد. محققان همچنین دریافتند که کمبود ویتامین سی با نقص سیستم ایمنی و افزایش حساسیت نسبت به عفونت‌ها مرتبط است.

یک نکته: یک عدد پرتقال بیشتر از یک لیوان آب پرتقال خاصیت دارد، زیرا میوه‌ها در مقایسه با آب‌میوه فیبر، آنتی‌اکسیدان، ماده مغذی گیاهی و پروبوتیک‌های بیشتری دارند که همگی از سلامت فرد محافظت می‌کنند.

۳-ماست و پروبیوتیک‌ها

سیستم گوارش و تریلیون‌ها باکتری که در آن زندگی می‌کنند، ۶۰‌درصد از کل سیستم ایمنی را تشکیل می‌دهند. به‌طور کلی، باکتری‌های طبیعیِ معده به عمل هضم کمک می‌کنند و پوشش معده را سالم نگه می‌دارند. اما، داروها، عفونت‌ها، بیماری و سایر عوامل محیطی (مانند آنچه که می‌خورید) می‌توانند تعادل باکتری‌های معده را به هم بزنند به همین دلیل بسیار هوشمندانه است که باکتری‌های سودمندی که به عنوان پروبیوتیک شناخته می‌شوند و در مکمل‌های غذایی یا در غذا‌هایی مانند ماست و مخمر‌هایی مانند کِفیر، کیمچی، میزو و کلم ترش پیدا می‌شوند، را مصرف کنید.

تحقیقات درباره ارتباط پروبیوتیک‌ها و سلامت عمومی بدن هنوز ادامه دارد و در حال تکمیل شدن است، آن هم به این دلیل که تعداد بی‌شمار پروبیوتیک وجود دارد که باید بررسی شود. آنچه تا این لحظه می‌دانیم آن است که پروبیوتیک‌ها ضرری برای افراد سالم ندارند.

۴-انواع لوبیا و غذا‌هایی که حاوی فیبرِ پری‌بیوتیک هستند

فیبر‌ها یا کربوهیدرات‌هایی که از سیستم گوارشی عبور می‌کنند تا عمل هضم و حذف سالم را بهبود ببخشند بخشی از یک رژیم غذایی مغذی هستند. مصرف فیبر‌های پری‌بیوتیک، نوعی از فیبر‌ها که به تغذیه باکتری‌های سالم در معده کمک می‌کند، ممکن است نقش مهمی در حمایت از عملکرد سیستم ایمنی ایفا کند.
غذا‌های حاوی فیبر پری‌بیوتیک: انواع لوبیا، پیاز، سیر، غلات کامل مانند جو دو سر، سویا، میوه‌هایی مانند موز، تره فرنگی و بادام هندی است.

۵-غذا‌های سرشار از روی یا زینک

یکی از مواد مغذی که برای عملکرد درست سیستم ایمنی ضروری است، روی است که در غذا‌هایی مانند ماست، شیر، مرغ، گوشت قرمز، لوبیا، آجیل و غلات کامل یافت می‌شود. غذا‌های دریایی به خصوص صدف‌های خوراکی بهترین منبع روی هستند.

اکثر افراد زینک را از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت می‌کنند، اما نتیجه یک فراتحلیل که با مشارکت ۵۷۵ نفر شرکت‌کننده انجام شده است نشان می‌دهد، وقتی فرد در حال مبارزه با یک ویروس است، مصرف مکمل‌هایی که دارای زینک هستند (حداقل ۷۵ میلی‌گرم روی در روز) از شروع سرماخوردگی تا وقتی که فرد بهتر شود، ضروری است.

خلاصه کلام

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی خود را سالم نگه دارید، دنبال کردن یک رژیم غذایی که شامل غلات کامل، میوه‌های تازه، سبزیجات، گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و مواد لبنی است (به خصوص در فصل آنفولانزا) یک ضرورت است.
همچنین اطمینان حاصل کنید که دست‌های خود را به مدت ۲۰‌ثانیه با صابون می‌شویید و همواره آن‌ها را از صورت خود دور نگه دارید. از کسانی که بیمار هستند دوری کنید و اشیاه و مکان‌هایی (مانند دستگیری درها، تلفن و کی‌برد) که افراد بسیاری آن‌ها را لمس می‌کنند، عفونت‌زدایی کنید. این کار‌ها به همراه یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند شما را سالم نگه دارد.

منبع: weightwatchers
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید