افزایش ۱۰ برابری ابتلا به کرونا در کودکان اوتیسم

افزایش ۱۰ برابری ابتلا به کرونا در کودکان اوتیسم

در موج اول کرونا، موارد ابتلا به کرونا در کودکان دارای اوتیسم و خانواده‌های آنان کم بود، اما در موج دوم با رشد ۱۰ برابری در سراسر کشور مواجه شدیم. این افزایش آمار‌ها نیز باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم در مراکز درمانی شد.

کد خبر : ۸۲۷۱۱
بازدید : ۶۵۱۷
افزایش ۱۰ برابری ابتلا به کرونا در کودکان اوتیسم
مدیرعامل انجمن اوتیسم از ابلاغ بخشنامه چگونگی پذیرش کودکان اوتیسم به مراکز درمانی خبر داد و گفت: تعداد موارد ابتلا به کرونا در کودکان اوتیسم و خانواده آنان در موج دوم کرونا در مقایسه با موج اول، ۱۰ برابر افزایش یافته است.

سعیده صالح غفاری روز سه شنبه افزود: خانواده‌های افراد دارای اوتیسم در زمان مراجعه به مراکز درمانی با مشکلات مهمی روبرو شدند که مهم‌ترین آن، معضل عدم آشنایی پرسنل مراکز اورژانسی و درمانی و همچنین پرسنل مرکز فوریت‌های ۱۱۵ بود که از وزارت بهداشت درخواست کردیم در امر پذیرش بیماران دارای اوتیسم در مراحل بیمارستانی و پیش بیمارستانی همراهی لازم را با پروتکل‌های نحوه درمان فرزندان اوتیسم داشته باشند.

وی با یادآوری ابلاغ بخشنامه چگونگی پذیرش افراد دارای اوتیسم در مراکز درمانی به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اضافه کرد: همراه این بخشنامه، دستورالعملی تهیه شده که طی آن نوع و نحوه رفتار، چگونگی پذیرش و نمونه گیری و حتی مواردی مانند زمان رسیدگی به فرزندان دارای اوتیسم در این دستورالعمل آمده است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی دولتی و خصوصی خواست تا اجرایی شدن این دستورالعمل را جدی بگیرند و آموزش‌های لازم را به همه پرسنل تریاژ و بیمارستانی در زمینه شناخت نیاز‌های فرزندان داشته باشند.

غفاری با قدردانی از اقدام وزارت بهداشت درباره ابلاغ بخشنامه نحوه پذیرش فرزندان اوتیسم در مراکز درمانی اضافه کرد: فرزندان دارای اوتیسم نیازمند تهیه بروشور‌هایی درباره دستورالعمل نحوه پذیرش در مراکز درمانی هستند که پوستر‌هایی در این مراکز نصب شود و در کنار دستورالعمل، گویای نحوه پذیرش آن‌ها باشد. انجمن هم آمادگی لازم را برای تهیه این بروشور‌ها دارد.

وی یادآور شد: در موج اول کرونا، موارد ابتلا به کرونا در کودکان دارای اوتیسم و خانواده‌های آنان کم بود، اما در موج دوم با رشد ۱۰ برابری در سراسر کشور مواجه شدیم. این افزایش آمار‌ها نیز باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم در مراکز درمانی شد.

غفاری گفت: این مشکلات به ویژه در افراد دارای اختلال اوتیسم شدید که مهارت‌های خودیاری به طورمثال در زمینه دستشویی رفتن ندارند، بیشتر شد و موجب روند طولانی پذیرش این کودکان در مراکز درمانی شد. حتی برخی مراکز درمانی می‌گفتند که ما این افراد را پذیرش نمی‌کنیم و این مساله باعث شد خدمات درمانی به موقع به آن‌ها نرسد و به شدت دچار مشکل شدند؛ طی یک ماه اخیر نیز موارد ابتلا به کرونا در ۳۵ خانواده دارای فرزند اوتیسم فقط در تهران شناسایی شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید