"کربن منفی" محصولات اپل تا ۲۰۳۰

"کربن منفی"  محصولات اپل تا ۲۰۳۰

به عنوان نمونه، مایکروسافت تعهد کرده که تا سال ۲۰۳۰ «کربن منفی» شود و تا سال ۲۰۵۰ امیدوار است که تمام کربنی را که از زمان شروع به کار در طبیعت به‌جا گذاشته است پاک کند.

کد خبر : ۸۲۷۸۶
بازدید : ۱۰۱۴۳

اپل هم انرژی مورد استفاده برای ساخت محصولات و هم انرژی لازم برای شارژ کردن محصولات را در ملاحظات زیست‌محیطی لحاظ می‌کند

شرکت اپل اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ به‌طور کامل از کربن عاری می‌شود. این به معنای آن است که تا ده سال دیگر، رد پای کربن از همه محصولات اپل، از آیفون‌ها تا پروژه‌های دیگر، به صفر خالص می‌رسد.

اپل در حال حاضر هم عملیات‌هایش را عاری از کربن کرده است، اما مدت‌هاست که درباره تاثیرات زیست‌محیطی محصولاتی که تولید می‌کند با انتقاد‌هایی مواجه است. به‌عنوان بخشی از تعهد جدید، اپل اکنون باید ثابت کند که محصولاتش در همه عمرشان کربن به جا نمی‌گذارند، یعنی هم فراهم‌آورندگان محصولات و هم خریداران، بخشی از این برنامه جدید خواهند بود.

به این ترتیب، تعهد مذکور به معنی آن است که اپل هم انرژی مورد استفاده برای ساخت محصولات و هم انرژی لازم برای شارژ کردن محصولات را در ملاحظات زیست‌محیطی لحاظ می‌کند. بر اساس اعلام این شرکت، با این تمهیداتی که اکنون اتخاذ شده، اپل تولید گاز‌های گل‌خانه‌ای را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد و برای از بین بردن ۲۵ درصد باقی‌مانده، تمهیدات جدیدی به کار می‌بندد.
این هدف از طریق پروژه‌های جدیدی که پروژه‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف محقق می‌شود؛ از روند جدید ساخت محصولات تا ساخت ربات‌هایی که در پایان زندگی‌شان اثر مخرب زیست‌محیطی نداشته باشند و هم‌چنین، سرمایه‌گذاری بر نوآوری‌هایی که به‌طور مستقیم با این کار مرتبط نیست.

اپل هم‌چنین گفته‌است که منابع مالی یک طرح «تسریع‌کننده اثرات» را تامین می‌کند که روی کسب‌وکار‌های متعلق به اقلیت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. این اقدام بخشی از ابتکار عمل تساوی نژادی و قضایی است که به‌تازگی اعلام شده‌است. لیزا جکسون، رئیس بخش محیط‌زیست اپل، ضمن اعلام این برنامه گفت: «نژادپرستی نهادینه‌شده و تغییرات آب و هوایی موضوعات جداگانه‌ای نیستند و راه‌حل‌های جداگانه‌ای ندارند.»

این آخرین کمپانی فناوری است که به‌تازگی اعلام کرده که تاثیرات زیست‌محیطی و به طور وسیع‌تر، تهدیدات تغییرات آب و هوایی را در کارهایش مورد توجه قرار می‌دهد و تعهد بالایی نسبت به خنثی‌سازی کربن دارد. به عنوان نمونه، مایکروسافت تعهد کرده که تا سال ۲۰۳۰ «کربن منفی» شود و تا سال ۲۰۵۰ امیدوار است که تمام کربنی را که از زمان شروع به کار در طبیعت به‌جا گذاشته است پاک کند.

کارگروه‌های بین‌دولتی سازمان ملل متحد که درباره تغییرات آب و هوایی فعالیت می‌کنند، اعلام کرده‌اند که خنثی‌سازی کربن تا سال ۲۰۵۰ زمان می‌برد و تعدادی از کمپانی‌ها و کشورها، از جمله بریتانیا، چنین تعهدی را امضا کرده‌اند.

با وجود این، این برنامه منجر به انتقاداتی مبنی بر آهسته بودن روند پیش‌رفت برنامه شده است. منتقدان می‌گویند که خیلی زودتر باید با این مشکل مقابله کرد. جکسون گفت که اپل برنامه و تعهدش را منتشر کرده است تا مسیری را باز کند که همه دنیا «با نگاه به آینده و بازسازی» - با وجود همه مشکلات دیگر، از جمله همه‌گیر شدن ویروس کرونا تا نژادپرستی - در آن گام بردارند.

او افزود: «این برنامه نگاه به آینده‌ای خیلی فوری دارد که از نقطه‌نظر انسان‌ها و کره زمین، باید آن را مورد توجه قراردهیم.»

رئیس بخش محیط زیست اپل ادامه داد: «ما می‌خواستیم این برنامه را اجرا کنیم تا به مشتریان‌مان نشان دهیم که این موضوع را بسیار جدی می‌گیریم و برای مقابله با آن هر کاری که از دست‌مان بربیاید انجام می‌دهیم. آن‌چه ما می‌دانیم این است که نمی‌توانیم به دوردست‌ها نگاه کنیم، بلکه باید همین حالا با این مشکل مواجه شویم.»

او گفت: «ما نمی‌توانیم این زمان را بهانه کنیم و رسیدگی به مشکلات را به تعویق بیاندازیم. اکنون زمان آن است که بر عدالت متمرکز شویم و رسیدگی به آب و هوا یک موضوع عادلانه است.»

برنامه ده ساله‌ای که اپل درنظر گرفته، نیازمند تغییراتی است که بیشتر آن‌ها اکنون به اجرا درآمده است. این تغییرات شامل تعهد به استفاده از کربن بسیار کمتر و تا حد امکان مواد بازیافتی برای ساخت محصولات است. افزون بر این، استفاده کمتر از انرژی در زنجیره تامین محصولات، تضمین این‌که انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر چرخه تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاری در راه‌های پاک کردن کربن از اتمسفر از جمله آن‌هاست.

به گفته جکسون، آخرین تعهد بسیار مهم است: «ما ابتدا بر کاهش متمرکز می‌شویم تا ۲۵ درصد را به صفر برسانیم، اما رسیدن به آن هنوز میسر نیست، چون اقداماتی از جمله پرواز‌های طولانی که محصولات را بین کشور‌ها جابه‌جا می‌کند هنوز به انتشار کربن منجر می‌شود.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید