کرگدن؛ تنها حیوانی که از آتش نمی‌ترسد

کرگدن؛ تنها حیوانی که از آتش نمی‌ترسد

شاخ کرگدن استخوان ندارد و به جمجمه وصل نیست. جنس این عضو، از کراتین است، مثل جنس ناخن انسان! برخلاف عاج فیل، شاخ کرگدن سفت و توخالی نیست و در طول عمر حیوان به رشد خود ادامه می‌دهد.

کد خبر : ۸۲۸۹۱
بازدید : ۳۱۸۵۸
کرگدن؛ تنها حیوانی که از آتش نمی‌ترسد
فاطمه کرمی | باورش سخت است، اما چیزی تا انقراض این گیاهخواران کم‌بینای پوست‌کلفت نمانده است. در آفریقا، هر ١١ساعت، یک کرگدن به خاطر شاخش، آسیب دیده یا کشته می‌شود و با این حال هر روز تقاضا برای پودرِ شاخ کرگدن (درجهت ساخت دارو‌های سنتی) در آسیا و ویتنام بیشتر می‌شود.
با اینکه مطالعات دانشمندان ثابت کرده شاخ این حیوان، هیچ خاصیت درمانی ندارد، اما کرگدن‌ها همچنان به طرز وحشیانه‌ای کشته می‌شوند! دیوید شفر (نویسنده) در این خصوص می‌گوید: «انسان شاید بتواند تا ابد «تاج‌محل» بسازد، اما یک کرگدن دیگر، هرگز!»

١- در اشکال و اندازه‌های متنوع: متوسط ارتفاع کرگدن‌ها حدودا یک‌متر و ٨٠سانتی‌متر است. کرگدن سوماترایی، که کوتاه‌ترین گونه از این جانور است، تقریبا یک‌متر و ٣٠‌سانتی‌متر ارتفاع دارد. سنگین‌ترین کرگدن جهان (کرگدن هندی) تقریبا ٢٥٠٠ تا ٣‌هزار و ٢٠٠کیلوگرم وزن دارد.
وزن این جانور تقریبا معادل یک ماشین شاسی‌بلند است. سبک‌ترین گونه این جانور هم باز از نوع کرگدن‌های سوماترایی ا‌ست که تقریبا ٧٠٠کیلوگرم وزن دارد.

٢- وجود کراتین در بدن همانند انسان: در بین گونه‌های مختلف این جانور، بلندترین شاخ‌ها متعلق به کرگدن سفید است، کما اینکه رکورد بلندترین شاخ کرگدن نیز با طولی معادل یک‌متر و ٧٠ سانتی‌متر، تاکنون به ثبت رسیده است!
کرگدن‌های سیاه، سفید و سوماترایی دو شاخ، گونه‌های هندی کم‌سن‌وسال، یک شاخ و بعضی از کرگدن‌های ماده و جوان اصلا شاخ ندارند! شاخ کرگدن استخوان ندارد و به جمجمه وصل نیست. جنس این عضو، از کراتین است، مثل جنس ناخن انسان! برخلاف عاج فیل، شاخ کرگدن سفت و توخالی نیست و در طول عمر حیوان به رشد خود ادامه می‌دهد، چنانکه مثلا اگر شاخ کرگدن آسیب ببیند، بعد‌ها رشد می‌کند.

٣- غریزه مادری و حفاظت از بچه‌ها: کرگدن مادر حدودا ١٥ تا ١٦ ماه باردار است و برای داشتن نوزادی سالم، علاوه بر تغذیه کافی، به‌طور ویژه استراحت می‌کند. درست مثل اکثر حیوانات، کرگدن‌ها نیز از بچه‌هایشان به‌شدت مراقبت می‌کنند. بچه کرگدن‌ها بعد از تولد تا سه‌سالگی در کنار مادرشان می‌مانند و او را ترک نمی‌کنند.

٤- تفاوت نوع سفید و سیاه: کرگدن سفید دهانی صاف و پهن با لب‌هایی مربعی‌شکل دارد و از آنجایی که این حیوان علف را از روی زمین می‌خورد، به آن «چرنده» می‌گویند! اما کرگدن سیاه لب‌هایی کشیده و منقاری‌شکل دارد که مناسب گرفتن و جویدن غذا از روی برگ و شاخه‌های درختان است. همچنین کرگدن‌های سفید با اینکه مغز بسیار کوچکی دارند، اما سر بزرگ و سنگین‌شان بیش از ٩٠٧ کیلوگرم وزن دارد!

٥- شکارچیان شاخ: تنها دشمن کرگدن ها، انسان‌ها هستند! شکارچیان کرگدن، آن‌ها را شکار می‌کنند و شاخ‌شان را به قیمت بسیار زیادی (حتی بالاتر از قیمت طلا) در بازار سیاه می‌فروشند! بعضی از فروشنده‌های سودجوی شاخ کرگدن به دروغ ادعا می‌کنند که عضو این حیوان، خاصیت درمانی دارد و با این حیله در میان بازار کشور‌های آسیایی، پول زیادی به جیب می‌زنند.
کرگدن؛ تنها حیوانی که از آتش نمی‌ترسد

٦- بینایی ضعیف و بویایی قوی: بینایی کرگدن‌ها خیلی ضعیف است، به‌طوری که آن‌ها هرچیزی را فقط از نزدیک می‌توانند راحت ببینند! اما در عوض، حس بویایی در این حیوانات، چندین برابر قوی‌تر از بینایی است. کرگدن‌ها به کمک حس بویایی خود دیگر همنوعان‌شان را شناسایی می‌کنند. هر کرگدن، بوی منحصربه‌فرد خودش را دارد!

٧- پوست ضخیم، اما حساس: پوست کرگدن‌ها علیرغم ضخامتش، در برابر آفتاب سوختگی و نیش حشرات بسیار حساس است! به همین دلیل، کرگدن‌ها دوست دارند در گِل‌ولای بغلتند، چون بعد از خشک‌شدن، پوست‌شان در مقابل آفتاب‌سوختگی و نیش حشرات، التیام می‌یابد.

٨- قرابت با اسب و گورخر: کرگدن‌ها، اسب‌ها و گورخر‌ها با یکدیگر خویشاوندی و مشابهت عجیبی دارند. هر سه آن‌ها از راسته جانوری به نام «تک‌سُم‌سانان» هستند! کرگدن‎ها ماند اسب و گورخر گیاهخوارند، اما نه به این معنی که اصلا گوشت نمی‌خورند. رژیم غذایی آن‌ها عمدتا از گیاهان و میوه‌ها تشکیل می‌شود.

٩- خوش‌خواب و نترس در برابر آتش: کرگدن‌ها به‌طور متوسط، روزانه به ٨ساعت خواب نیاز دارند. آن‌ها می‎‌توانند درحالت ایستاده یا درازکِش، بخوابند! همچنین کرگدن‌ها، مانند فیل‌ها و گوزن‌های پرنگورن (معروف به شاخ چنگالی)، تنها پستاندارانی هستند که نمی‌توانند بپرند! علاوه بر این، کرگدن‌ها تنها حیواناتی هستند که از آتش نمی‌ترسند و به جای فرار، به سمت آن می‌دوند!

١٠- سپتامبر و روزجهانی: صندوق جهانی طبیعت، از سال ٢٠١٠ برای کمک و آگاهی‌بخشی نسبت به وضع نابسامان کرگدن‌ها، بیست‌ودوم سپتامبر را روزجهانی کرگدن اعلام کرده است! صندوق جهانی طبیعت، وضع همه انواع کرگدن را در خطر جدی انقراض، اعلام کرده است. آن‌ها از نادرترین پستانداران زمین محسوب می‌شوند. کرگدن‌های سیاه، سفید، هندی و سوماترایی همه در معرض خطر انقراض‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید