سفر و حرکت در دوران کرونا؛ داده‌های گوگل چه می‌گویند؟

سفر و حرکت در دوران کرونا؛ داده‌های گوگل چه می‌گویند؟

در چهارهفته گذشته میزان عمومی حرکت در جهان ۱۸ تا ۱۹ درصد پایین‌تر از دوران پیشاکرونا بوده است. در برخی نقاط شاهد بهبود بوده‌ایم، اما در برخی دیگر مثل کشور‌های بزرگ که در نبرد سخت‌تری با شیوع ویروس کرونا بودند میزان حرکت کم‌تر از پیش شده است.

کد خبر : ۸۳۰۰۶
بازدید : ۵۵۱۲
سفر و حرکت در دوران کرونا؛ داده‌های گوگل چه می‌گویند؟
بیشتر کشور‌های جهان کوشیده‌اند تا حرکت فیزیکی و سفر شهروندان خود را محدود کنند که جلوی گسترش ویروس کووید ۱۹ گرفته شود. این کاهش حرکت مردم شاید برای جلوگیری از نشر ویروس مفید بوده باشد، اما جلوی حرکت اقتصادی را نیز گرفته است.
اقتصاددانان با نگاهی به داده‌های موجود در این مورد که شرکت‌هایی، چون گوگل جمع کرده‌اند، میزان تغییر فعالیت اجتماعی به علت کووید ۱۹ را اندازه‌گیری کرده‌اند تا بفهمند احیای اقتصاد باعث حرکت فیزیکی دوباره شده است یا خیر.

گزارش‌های گوگل بر مبنای داده‌هایی که «نقشه‌های گوگل» جمع می‌کند به این موضوع می‌پردازند که تکرر سفر‌های افراد و میزان مدتی که در جا‌های مشخص (مثل محل کار، سوپرمارکت، داروخانه، فروشگاه، اماکن تفریحی، ایستگاه‌های حمل‌ونقل) می‌مانند، نسبت به زمان پیش از کووید ۱۹ چقدر تغییر کرده است (برای دوران پیش از ویروس بازه زمانی ۳ ژانویه تا ۶ فوریه سال جاری در نظر گرفته شده است).
بانک «سیتی‌گروپ» تحلیلی از این داده‌ها منتشر کرده که در این‌جا نگاهی به آن خواهیم داشت (توجه کنید که این داده‌ها شامل چین نمی‌شود و در ضمن در مورد کشور‌هایی که استفاده از تلفن‌های هوشمند در آن‌ها اندک است دقیق نیست):

جهان در توقف
در چهارهفته گذشته میزان عمومی حرکت در جهان ۱۸ تا ۱۹ درصد پایین‌تر از دوران پیشاکرونا بوده است. در برخی نقاط شاهد بهبود بوده‌ایم، اما در برخی دیگر مثل کشور‌های بزرگ که در نبرد سخت‌تری با شیوع ویروس کرونا بودند میزان حرکت کم‌تر از پیش شده است.
طبق داده‌های ۱۷ ژوئیه، میزان حرکت فیزیکی مردم در کشور‌هایی مثل پرو، کلمبیا، فیلیپین، آرژانتین، هند، آفریقای جنوبی، بریتانیا و مکزیک بیش از ۳۱ درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است. این درحالی است که شاهد افزایش نشر ویروس کرونا در آمریکای لاتین، هندوستان و آفریقای جنوبی هستیم.
در تمام این کشور‌ها میزان مبتلایان بیش از ۱۰ درصد بوده است. طبق داده‌های موجود بیشترین تحرک فیزیکی را در این کشور‌ها شاهدیم: ویتنام (که به سطح پیش از کرونا رسیده است)، جمهوری چک، تایوان و کره جنوبی.

کاهش سفر به محل کار و ایستگاه‌های حمل‌ونقل
با توجه به افزایش کار کردن از خانه و دوری از حمل‌ونقل عمومی، شاهد کاهش سفر به محل کار و ایستگاه‌های حمل‌ونقل هستیم. میزان سفر به فروشگاه‌های غذا و داروخانه‌ها تقریبا به میزان پیشاکرونا برگشته (دو درصد کمتر)، اما سفر به فروشگاه‌ها و اماکن تفریحی هنوز ۱۷ درصد کمتر است و سفر به محل‌های کار و ایستگاه‌های حمل‌ونقل به ترتیب ۲۵ و ۲۸ درصد کمتر.

تحلیل سیتی‌گروپ نشان می‌دهد که در اقتصاد‌های پیشرفته مثل آمریکا، چون امکان کار کردن از خانه بهتر است سفر به محل‌های کار بیشتر کاهش یافته است. این بانک اشاره می‌کند که ۵۲ درصد نیروی کار آمریکا امکان کار را از راه دور دارند. در کل جهان توسعه‌یافته این میزان حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد است (بیشترین میزان آن در لوکزامبورگ، سوئد، بریتانیا، آمریکا و آلمان است).
در کشور‌های کم‌تر توسعه‌یافته، اما حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد مشاغل امکان دورکاری دارند. در این اقتصاد‌ها هنوز زیرساخت‌های فن‌آوری به اندازه کافی چنین امکانی را فراهم نکرده است. میزان سفر به ایستگاه‌های حمل‌ونقل، اما در هر دوی اقتصاد‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه پایین است. داده‌ها نشان می‌دهد که مردم در حال حاضر همه‌جا پیاده‌روی و رانندگی را ترجیح می‌دهند.

آمریکا، بدترین وضع کرونا
آمار کل حرکت در کشور‌های توسعه‌یافته بیشتر به خاطر یک کشور پایین مانده است: آمریکا. این کشور هم‌چنان با افزایش شیوع این ویروس سر می‌کند. شکاف موجود بین آمریکا و اروپا در ضمن به دلیل روند‌های متفاوت است: در آمریکا میزان موارد جدید کرونا هم‌چنان رو به افزایش است، اما در منطقه اروپا شاهد ثابت شدن این میزان بوده‌ایم.

درون خود آمریکا، اما ۹ ایالت‌اند که با کاهش میزان موارد ابتلای جدید به کرونا روبرو شده‌اند. این‌ها عموما ایالاتی مثل نیویورک و نیوجرسی‌اند که در ابتدا بیشترین موارد را داشتند. در مقابل، اما در ده ایالت شاهد افزایش هستیم. به خصوص کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس. همین باعث شده که میزان حرکت درآمریکا هم‌چنان محدود بماند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید