سارقان چطور با "اسکیمر" حسابتان را خالی می‌کنند؟

سارقان چطور با "اسکیمر" حسابتان را خالی می‌کنند؟

دزدان اسکیمری اغلب کارت‌خوان را در محلی قرار می‌دهند که مشتری نتواند رمز را بزند و از او می‌خواهند که رمز را اعلام کند. طعمه‌ها هم به‌راحتی رمز را اعلام کرده و خود را گرفتار می‌کنند.

کد خبر : ۸۳۰۱۹
بازدید : ۶۷۲۶

سارقان چطور با

مجرم حرفه‌ای با اسکیمر بیش از ۲ میلیارد تومان از کارت‌های بانکی سرقت کرد. فعال‌شدن رمز پویا یا همان رمز یکبارمصرف، کار و کاسبی مجرمان فیشینگی را کساد کرده و آن‌ها را به سمت روش‌های دیگر سارقان فضای مجازی برده است؛ موضوعی که رئیس پلیس فتای تهران آن را تایید کرده است. یکی از روش‌هایی که این روز‌ها بازارش داغ‌شده، اسکیمر است.

روشی که بی‌توجهی مالباخته به اخطار‌های پلیسی و قضایی باعث می‌شود در مدت چند ثانیه کارت بانکی‌تان را تقدیم سارق کنید. امیر ۲۶ساله یکی از مجرمان حرفه‌ای اسکیمر است که در عملیات پلیس آگاهی دستگیر شد و در آژیر قرمز این هفته به گفتگو با ما نشست و ناگفته‌های این روش سرقت را فاش کرد.

چند سال داری؟
۲۶ سال.

تحصیلاتت؟
فوق دیپلم.

اسکیمر به چه معنی است؟
یعنی کپی کارت بانکی.

توضیح می‌دهی؟
ببینید، در این روش یک دستگاه به کارت‌خوان یا دستگاه عابربانک نصب می‌شود و کارت‌های بانکی را کپی می‌کند. البته در ایران روش کارت‌خوان استفاده می‌شود و من ندیدم کسی سراغ شیوه عابربانکی برود.

چرا؟
چون راحت‌تر است. برای روش عابربانکی کار مقابل دوربین بانک انجام می‌شود و خیلی زود لو می‌روی. بعد هم تجهیزاتش در بازار نیست.

تجهیزات روش اسکیمر با کارت‌خوان وجود دارد؟
دنبالش باشی گیر می‌آید. بازار سیاه دارد. حرفه‌ای‌های این کار می‌دانند از کجا بگیرند.

تو چطوری خریدی؟
از طریق یک آگهی اینترنتی. یک قاچاقچی برایمان آورد.

چه شد که به فکر این کار افتادی؟
من درس خوانده نرم‌افزار هستم. با این شیوه در فضای مجازی آشنا شدم. روش راحتی برای پول‌درآوردن بود و باندی تشکیل دادم و شروع کردیم.

چند وقت است با اسکیمر سرقت می‌کنی؟
حدود شش ماهی می‌شود.

بقیه را از کجا تهیه کردید؟
بقیه تجهیزات در بازار راحت پیدا می‌شود. یک دستگاه چاپ می‌خواستیم و تعدادی کارت.

خوب پیداکردن کارت‌های بانکی سخت نیست؟
فکر می‌کنید کارت‌های بانکی، کارتی خاص با ضریب امنیت بالا است؟ کارت‌های ساعت‌زنی یا کارت‌هایی که با آن در اتاق‌های هتل را باز می‌کنند، هیچ فرقی با کارت‌های بانکی ندارند. این کارت‌ها را خام می‌خریدیم و بعد از کپی کارت‌های بانکی، اطلاعات را روی همین کارت‌های خام می‌ریختیم. فقط یک مرحله دیگر باقی می‌ماند.

چه مرحله‌ای؟
کارت‌های خام را تبدیل به کارت‌های بانکی کنیم. دستگاه چاپ خریده بودیم و طرح هر بانکی را که می‌خواستیم روی آن درج می‌کردیم. بعد هم مشخصات می‌زدیم و کار تمام می‌شد.

چطور حساب‌ها را خالی می‌کردید؟
به طلافروشی و صرافی‌ها می‌رفتیم و طلا و دلار می‌خریدیم.

خب، الان برای خرید طلا و دلار کارت شناسایی می‌خواهند. این‌طوری که زود لو می‌رفتید.
از کارت‌های اجاره‌ای استفاده می‌کردیم. از معتادان کارت ملی می‌گرفتیم و به آن‌ها پول می‌دادیم. موقع چاپ مشخصات روی کارت‌ها هم اسم و فامیل کارت ملی مورد نظر را می‌زدیم.

در این مدت چند کارت کپی کردی؟
حدود هزار کارت.

چقدر برداشت کردید؟
فکر کنم دومیلیارد تومانی شد.

تمام موجودی حساب‌ها را خالی می‌کردید؟
ما دزدان منصفی بودیم و اگر موجودی حسابی پایین بود از آن برداشت نمی‌کردیم.

یعنی چقدر؟
زیر ۲۰۰ هزار تومان.

کارت‌ها را کجا کپی می‌کردید؟
اغلب هم‌صنف‌های من در پوشش دستفروش کنار خیابان این کار را می‌کنند تا ردیابی نشوند. اما ما مغازه می‌زدیم. مغازه‌ای در ورودی شهر‌های شمالی اجاره می‌کردیم. مسافران بهترین طعمه ما بودند. هر کسی به مسافرت می‌آید، حسابش پر پول است. بعد از چند دستبرد مغازه را تغییر می‌دادیم.

فکر می‌کردی دستگیر شوی؟
نه. خیلی حرفه‌ای عمل می‌کردیم.

توصیه‌ات به مردم؟
کارت‌ها امنیت کافی ندارند و باید خودشان مراقب باشند که در دام مجرمان اسکیمری گرفتار نشوند. دزدان اسکیمری اغلب کارت‌خوان را در محلی قرار می‌دهند که مشتری نتواند رمز را بزند و از او می‌خواهند که رمز را اعلام کند. طعمه‌ها هم به‌راحتی رمز را اعلام کرده و خود را گرفتار می‌کنند.

تمام مراحل اسکیمر بدون داشتن رمز فایده‌ای ندارد. پس رمز را اعلام نکنند تا حساب‌شان خالی نشود. اگر به سفر یا خرید می‌روید، یک کارت را برای خرید اختصاص دهید و پول را بر اساس نیاز به آن کارت انتقال دهید. موقع خرید هم از آن استفاده کنید. بعضی کارت‌هایی که کپی می‌کردیم حکم دستبرد به گاوصندوق را برای ما داشت.

منبع: جام جم

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید