در صورت تعرق باید ماسک را عوض کرد؟

در صورت تعرق باید ماسک را عوض کرد؟

باوجود اینکه ماسک نخی نمی‌تواند رطوبت را از خود دور کند، اما این نوع ماسک از ماسک‌هایی با پارچه‌های مصنوعی مانند پلی‌استر بهتر است و راحت‌تر می‌توان نفس کشید.

کد خبر : ۸۳۰۹۴
بازدید : ۱۱۵۹۰
در صورت تعرق باید ماسک را عوض کرد؟
داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که دمای هوا در بیشتر مناطق غربی اروپا مخصوصا در فرانسه، اسپانیا و جنوب بریتانیا در روز جمعه ۳۱ ژوئیه بین ۱۰ تا ۱۵ درجه از حد معمول بالاتر می‌رود. این درحالی است که رعایت پروتکل‌های مربوط به بیماری کووید-۱۹ مانند اجباری بودن استفاده از ماسک در برخی مکان‌ها، گرما را طاقت‌فرساتر کرده است.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته دمای هوا در برخی نقاط فرانسه تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود این در حالی است که دمای شهر پاریس ۳۹ درجه پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود دمای هوای لندن نیز به ۳۴ درصد سانتی‌گراد برسد که ثبت این دو دما در شهر‌های پاریس و لندن رکورد تازه‌ای در سال جاری است.

شهر مادرید پایتخت اسپانیا نیز به دمای ۳۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که بیشترین دما در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

در بوسنی و هرزگوین نیز دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد در روز جمعه پیش‌بینی شده است با این حال سفکیا بیتیچ، راهنمای گردشگری در این کشور می‌گوید: «گفته‌اند دما ۴۰ درجه می‌شود، اما مطمئنا بیشتر از این مقدار است چراکه دانشمندان درجه حرارت کمتری را اعلام می‌کنند. آن‌ها دمای در سایه را اندازه‌گیری می‌کنند در حالیکه دما در آفتاب شدیدتر است.»

در شهر رم، پایتخت ایتالیا نیز وضعیت دما به مانند سایر بخش‌های اروپای غربی است و در روز جمعه به ۳۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد با این حال مقام‌های ایتالیایی به سالمندان و کودکان توصیه کرده‌اند که از خانه خارج نشوند.

اما سازمان هواشناسی سوئیس به مردم توصیه کرده است که آب زیاد بنوشند، غذا‌های خنک مصرف کنند و از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنند.

گرما تا روز شنبه ادامه پیدا می‌کند، اما علیرغم اینکه دمای هوای مادرید همچنان ۳۹ درجه باقی خواهد ماند، اما لندن و پاریس خنک‌تر می‌شوند. دمای پاریس برای روز شنبه یک اوت، ۳۰ درجه سانتی گراد و برای لندن ۲۴ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است.

در برخی از کشور‌های اروپایی مانند اسپانیا و فرانسه استفاده از ماسک در برخی مکان‌ها اجباری است و اگر کسی از این قوانین سرپیچی کند با جریمه‌های تقریبا سنگینی روبرو می‌شود، اما طبق گفته برخی متخصصان استفاده ماسک در هوای بسیار گرم ممکن است منجر به گرمازدگی شود.

همیشه در زمان اوج گرفتن گرما توصیه می‌شود که از لباس‌های رنگ روشن استفاده شود، این مورد درباره استفاده از ماسک نیز صادق است.

دکتر آن ریموان، متخصص بیماری‌های عفونی به یکی از رسانه‌های فرانسوی گفت: «رنگ‌های تیره سریعتر گرمای خورشید را جذب می‌کنند و گرم می‌شوند.» وی توصیه کرد از ماسک‌هایی با رنگ روشن استفاده شود.

اما درباره ماسک‌های پارچه‌ای نیز نوع پارچه مهم است به طوریکه استفاده از ماسک با پارچه نخی مناسب‌تر برای تنفس ارزیابی شده است. نیکول جاشیم، دانشجوی پزشکی در فیلادلفیا می‌گوید که باوجود اینکه ماسک نخی نمی‌تواند رطوبت را از خود دور کند، اما این نوع ماسک از ماسک‌هایی با پارچه‌های مصنوعی مانند پلی‌استر بهتر است و راحت‌تر می‌توان نفس کشید.

تنفس از طریق بینی، گرما و رطوبت کمتری را زمانیکه ماسک زده‌اید ایجاد می‌کند. اما موضوع دیگر درباره راه تنفس است. موسسه تحقیقاتی رابرت سووه در حوزه بهداشت و ایمنی شغلی مستقر در کبک کانادا توصیه می‌کند: «تنفس از طریق بینی، گرما و رطوبت کمتری را زمانیکه ماسک زده‌اید ایجاد می‌کند.»

این موسسه همچنین توصیه می‌کند که ماسک به درستی روی صورت زده شود: «انتخاب ماسک متناسب با شکل و اندازه صورت می‌تواند ناراحتی‌ها را کم کند.».

اما برخی برای اینکه راحت‌تر نفس بکشند، تنها دهان خود را با ماسک می‌پوشانند. بسیاری از متخصصان می‌گویند که این نوع استفاده از ماسک برای مقابله با انتقال ویروس تاثیری ندارد. نکته دیگری که متخصصان متذکر می‌شوند این است که وقتی ماسک با عرق یا آب خیس می‌شود دیگر تاثیری ندارد بنابراین باید آن را عوض کرد.

منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید