جزئیات انفجار مهیب در بیروت لبنان

جزئیات انفجار مهیب در بیروت لبنان

حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان، اعلام کرد که به دلیل انفجار و خسارت و تلفات زیاد آن فردا (چهارشنبه) عزای عمومی خواهد بود. میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز شورای عالی دفاع این کشور را به یک نشست اضطراری در کاخ بعبدا فرا خوانده است.

کد خبر : ۸۳۲۵۶
بازدید : ۷۵۱۱
جزئیات انفجار مهیب در بیروت لبنان
رسانه‌های خبری از شنیده شدن صدای چند انفجار در شهر بیروت، پایتخت لبنان خبر دادند. در حالی که شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا از انفجار در بندر بیروت خبر داده، شبکه الجزیره قطر گزارش داد که این انفجار در نزدیکی منزل سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان روی داده است.

با این حال شبکه الجزیره دقایقی بعد به نقل از منابع لبنانی گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد انفجار در یکی از انبار‌های مواد منفجره و آتش‌زا واقع در بندر بیروت رخ داده است.

تصاویر و ویدیو‌های منتشر شده از محل حادثه، حکایت از آن دارد که انفجار شدید بوده و ستونی از دود به ارتفاع زیاد در آسمان دیده می‌شود.

جزئیات انفجار در بندر بیروت
شبکه المیادین لبنان نیز با تأیید وقوع انفجار در بندر بیروت، گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد، این انفجار تروریستی نیست. شبکه الجزیره خسارت‌های مالی وارد شده به محل انفجار و مناطق اطراف را سنگین دانسته است.

خبرگزاری رسمی لبنان نیز گزارش داد که بر اثر انفجار «ده‌ها» نفر مجروح شده و برای مداوا به بیمارستان‌های بیروت منتقل شده‌اند. شبکه المیادین لبنان به نقل از خبرنگار اعزامی خود گزارش داد که محل انفجار مخزن بنزین بوده و به دلایل نامعلومی منفجر شده است.

شبکه «ام‌تی‌وی» لبنان نیز از قول خبرنگار خود در اطراف بندر نوشت که شدت انفجار باعث شده بخشی از انبار و سیلوی گندم در بندر بیروت که به محل حادثه نزدیک بوده؛ فرو بریزد. «حمد حسن»، وزیر بهداشت لبنان گفت که دستور داده همه بیمارستان‌های بیروت برای پذیرش مصدومان این انفجار خود را آماده کرده و اقدامات لازم را سریعاً اتخاذ کنند.

بر اساس گزارش‌های خبری هر لحظه بر تعداد مصدومان انفجار مهیب بیروت افزوده می‌شود. شبکه المیادین تعداد این مصدومان را «صدها» نفر اعلام کرد. شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع امنیتی لبنان نوشت که انفجار بندر بیروت ناشی از منفجر شدن همزمان مقایر زیادی از مواد آتش‌زا مانند ترقه بوده و به گفته شاهدان عینی، ابتداء انفجار کوچکو سپس انفجار شدید رخ داده است.

رسانه‌های لبنان گزارش دادند که تعداد زیادی از نیرو‌های ارتش و امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده‌اند. صلیب سرخ لبنان نیز شمار زیادی خودروی آمبولانس به بندر بیروت گسیل داشته و گفته است زخمی‌ها صد‌ها نفر هستند که برخی سرپایی مداوا شده و آن‌هایی که جراحت عمیقی داشتند، به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

خسارت‌های وارد شده به بندر بیروت گسترده گزارش می‌شود. شبکه المیادین گزارش داد که آتش همچنان در محل انفجار مشتعل است. سعد الحریری، که الجزیره مدعی شده بود، انفجار در نزدیکی منزل او رخ داده، دقایقی پیش برای بازدید و بررسی، به محل انفجار رفته است. تصاویر نشان می‌دهد یک کشتی که در نزدیکی محل حادثه بوده، در حال سوختن است.
جزئیات انفجار مهیب در بیروت لبنان
شبکه «او‌تی‌وی» لبنان به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله ادعای برخی رسانه‌های لبنانی هم‌سو با صهیونیست‌ها مبنی بر اینکه علت انفجار حمله رژیم صهیونیستی به انبار تسلیحات بوده را رد کرد. آنچه رسانه‌های لبنان بدان اشاره دارند، سکوت مرموز رسانه‌های رژیم صهیونیستی در باره این انفجار است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بیمارستانی و امنیتی گزارش داد که حداقل ده نفر بر اثر انفجار سه‌شنبه بیروت کشته شده‌اند. «مارون عبود» استاندار بیروت نیز رسما شهر بیروت را «ویران‌شده» توصیف کرد.

اتصال برق علت احتمالی انفجار
شبکه العالم نیز به نقل از منابع لبنانی گزارش داد که علت انفجار اتصال برق بوده و آتش از کانتینر ترقه‌ها به کانتینر مواد نیترات سرایت کرده است. سرلشکر «عباس ابراهیم»، مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان در پاسخ به رسانه‌ها گفت که علت انفجار احتمالا به دلیل مواد با قدرت انفجار بالا بوده باشد که پیشتر مصادره شده بود.

شبکه تلویزیونی «ال بی سی» می‌گوید مواد مورد نظر سرلشکر ابراهیم، ماه‌ها پیش از یک کشتی کشف و ضبط شده و قرار بود نابود شود. او گفت که تا زمان پایان یافتن تحقیقات باید منتظر ماند و به محض پایان تحقیقات، گزارش آن را به صورت علنی و عمویم منتشر خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های لبنان، «نزار نجاریان» دبیر کل حزب الکتائب اللبنانیه جزو زخمی شده‌های انفجار بیروت بوده و گفته می‌شود حال او «بسیار وخیم» است و به کما رفته است.

شبکه المیادین لبنان که در حال پخش زنده از محل حادثه است، به نقل از خبرنگار خود می‌گوید، صد‌ها زخمی همچنان بر روی زمین هستند و نیاز سریع به کمک دارند. ارتش لبنان هم کشتی‌های اطفاء حریق را برای خاموش کردن آتش مشتعل در بدر بیروت به محل حادثه ارسال کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شد انفجار در بندر بیروت به‌قدر مهیب بوده است که ساکنان جزیره قبرس آن را شنیده‌اند. شبکه المیادین به نقل از یک نیروی کادر «دفاع مدنی» گزارش داد مه ده‌ها نفر در انفجار بندر بیروت کشته شده‌اند.

خبرنگار شبکه الجدید لبنان می‌گوید، بیم از انفجار یکی کشتی دیگر در بندر بیروت باعث شده است که به خودروی سعد الحریری اجازه ورود به محل حادثه داده نشود.

اعلام عزای عمومی در لبنان
حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان، اعلام کرد که به دلیل انفجار و خسارت و تلفات زیاد آن فردا (چهارشنبه) عزای عمومی خواهد بود. میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز شورای عالی دفاع این کشور را به یک نشست اضطراری در کاخ بعبدا فرا خوانده است.
جزئیات انفجار مهیب در بیروت لبنان
واکنش کاخ سفید به انفجار
کاخ ریاست جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که انفجار مهیب در بندر بیروت را به دقت رصد می‌کند. وزارت خارجه این کشور نیز از اتباع خود خواست از محل حادثه دور شوند.

تل‌آویو: کار ما نیست
رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی در فلسطین اشغالی گزارش دادند که «انفجار در بندر بیروت هیچ گونه ارتباطی به اسرائیل ندارد».

رئیس سازمان صلیب سرخ لبنان در پیام توییتری از همه نیرو‌ها و کادر این سازمان خواست هرچه سریعتر در مراکز خدمت خود حاضر شوند.

تعداد زیاد مجروحان عث شده است، حرکت و مرور خودر‌ها در سطح شهر بیروت کاهش محسوسی داشته و تا کار امدادرسانی و نقل و انتقال مجروحان با سرعت انجام شود. بیمارستان‌های بیروت فراخوان اهدای خود داده و گفته کسانی که می‌توانند به مراکز دریافت خود مراجعه کنند.

وزیر کشور لبنان نیز علت مهیب بودن انفجار بندر بیروت را وجود مواد منفجره مصادره شده طی سال‌های گذشته دانست و گفت که انفجار این مواد، علت ویرانی بندر و بخش‌هایی از شهر بیروت است.

نزدیکی بندر بیروت به ادارات دولتی از جمله وزارت خارجه لبنان و اداره برق بیروت باعث تخریب بخش‌هایی از این ادارات شده است. گفته می‌شود رئیس اداره برق بیروت در این حادثه شدیداً زخمی شده است. تخریب اداره برق بیروت باعث شده است، برق بخش‌هایی از بیروت قطع شده و به تبع آن، کار امداد و نجات سخت شود.

انفجار ۵۰ تن مواد منفجره
«بدری ضاهر»، مدیر کل اداره کمرگ لبنان نیز تأیید کرد که ۵۰ تن مواد نیترات در بندر بیروت منفجر شده است.

پیام تسلیت ظریف
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توییتری کشته و زخمی شدن شمار زیادی شهروندان لبنان بر اثر انفجار را به مردم و دولت لبنان تسلیت گفت.

وی در پیام توئیتری خود به زبان عربی نوشت: «قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند و صبر و آرامش برای خانوده قربانیان و مجروحان نیز شفا یابند. سلام و درور خدا به این ملت غرورآفرین.

زار نجاریان، دبیرکل حزب «الکتائب اللبنانیه» که جزو منتقل شدگان به بیمارستان بود، بر اثر جراحات وارده فوت کرد. وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که سفیر این کشور بر اثر انفجار مهیب بیروت زخمی شده و ساختمان سفارت نیز آسیب دیده است.

بیش از ۷۰ کشته
سازمان صلیب سرخ لبنان در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرد که دست‌کم ۷۰ نفر بر اثر انفجار‌های امروز در بیروت کشته شده‌اند .شدت انفجار به ساختمان و مقر نخست‌وزیری لبنان نیز آسیب جزئی وارد کرده و حسان دیاب با حضور در دفتر خود از نزدیک در جریان خسارت‌ها قرار گرفت.
جزئیات انفجار مهیب در بیروت لبنان
ظرفیت بیمارستان‌های بیروت رو به اتمام است
وزارت بهداشت لبنان در بیانیه جدید اعلام کرد که ظرفیت بیمارستان‌های شهر بیروت برای پذیرش مجروحان انفجار پر شده و بیمارستان‌های حومه بیروت خود را برای پذیرش مجروحان آماده کنند.

رئیس بیمارستان «رزق» به عنوان مثال اعلام کرده است که این بیمارستان ۴۰۰ مصدوم را پذیرش کرده است.

۲۲۰۰ زخمی
صلیب سرخ لبنان تعداد زخمی‌های را به بیش از ۲۲۰۰ نفر افزایش داد و اعلام کرد که این آمار در حال افزایش است. پایگاه خبری «المستقبل» (وابسته به جریان المستقبل و سعد الحریری) گزارش داد که ۹۰ درصد انبار دارو‌های بیماری صعب العلاج در منطقه کانتینر‌های بندر بیروت بر اثر انفجار تخریب شده و دارو‌ها نیز غیر قابل استفاده‌اند.

دست‌کم ۶۳ کشته و بیش از ۳۰۰۰ زخمی در پی انفجار بیروت
وزیر بهداشت لبنان آماری از تعداد تلفات و مجروحان انفجار امروز بیروت ارائه داد. حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که در پی انفجار امروز بیروت، آمار‌های اولیه حکایت از این دارد که تعداد کشته شدگان از مرز ۶۳ تن گذشته و بیش از ۳۰۰۰ تن زخمی شده‌اند.

مقامات کشور‌های زیادی طی تماس تلفنی با مقامات لبنان ضمن تسلیت به مردم و دولت این کشور، با بازماندگان قربانیان انفجار بیروت ابراز همدردی کرده‌اند.

زلزله ۴.۵ ریشتری
مرکز لرزه‌نگاری اردن می‌گوید در نتیجه انفجار‌های امروز در بیروت زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۴.۵ ریشتر ثبت کرده است.

دیاب: لبنان با فاجعه ملی مواجه است
حسان دیاب، نخست وزیر لبنان طی سخنرانی خود پس از وقوع حادثه انفجار مهیب بیروت، آن را «فاجعه ملی» دانست که با همه لبنانی‌ها با آن مواجه‌اند. او تاکید کرد که بدون مجازات عاملان این فاجعه از آن نخواهیم گذشت.
جزئیات انفجار مهیب در بیروت لبنان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید