نخستین حضور، نخستین مدال

نخستین حضور، نخستین مدال

شیرین‌ترین لحظه این دور از رقابت‌ها برای ایران دقایقی بود که جعفر سلماسی به‌عنوان اولین ورزشکار ایرانی روی سکو رفت و نشان برنز (سوم) المپیک را دور گردن انداخت و نام خود را به‌عنوان نخستین ورزشکار ایرانی که در المپیک مدال دریافت کرده است، ثبت کرد.

کد خبر : ۸۳۲۸۵
بازدید : ۱۵۴۵۰
نخستین حضور، نخستین مدال
ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۴۸ لندن برای نخستین بار به‌طور رسمی و با کاروانی متشکل از ۳۶ ورزشکار در ۵ رشته ورزشی شرکت کرد، البته پیش از آن فریدون مالکوم شمشیرباز ایرانی به‌عنوان تنها ورزشکار کشورمان در المپیک ۱۹۰۰ فرانسه حاضر شده بود، ولی ایران کاروان رسمی به این بازی‌ها اعزام نکرده و در کمیته المپیک هم عضویت رسمی نداشت و از همین رو المپیک لندن را باید نخستین حضور رسمی کشورمان در این رقابت‌ها در نظر گرفت.

المپیک ۱۹۴۸ لندن (۱۳۲۷) اولین دور این بازی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم بود، مسابقاتی که به‌دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور‌های جهان دوره «ریاضت» خوانده می‌شود. در این دوره از بازی‌ها کشور‌های شکست خورده در جنگ، یعنی آلمان، ایتالیا و ژاپن اجازه حضور در رقابت‌ها را پیدا نکردند و از دور بازی‌ها حذف شدند.
در المپیک لندن ۵۹ کشور از جمله ایران با ۴۰۹۹ ورزشکار حضور داشتند و بازی‌ها در ۱۹ رشته و در استادیوم ویمبلی برگزار شد.
ایران که در سال ۱۹۴۷ (۱۳۲۶) به‌صورت رسمی به عضویت کمیته المپیک پذیرفته شد در سال ۱۹۴۸ با یک کاروان از ورزشکاران جوان راهی بزرگ‌ترین رقابت‌های ورزشی جهان شد و در نهایت این رقابت‌ها را با یک مدال برنز بسیار ارزشمند (نسبت به شرایط کشور بعد از جنگ جهانی دوم) به پایان رساند.
شیرین‌ترین لحظه این دور از رقابت‌ها برای ایران دقایقی بود که جعفر سلماسی به‌عنوان اولین ورزشکار ایرانی روی سکو رفت و نشان برنز (سوم) المپیک را دور گردن انداخت و نام خود را به‌عنوان نخستین ورزشکار ایرانی که در المپیک مدال دریافت کرده است، ثبت کرد.
در این دوره از بازی‌ها هیچ زن ورزشکاری عضو کاروان ایران نبود و تمام ۳۶ ملی پوش ایرانی در رشته‌های مختلف مرد بودند. کاروان ایران را ۱۳ بازیکن بسکتبال، ۸ ورزشکار در رشته مشتزنی، ۳ تیرانداز، ۵ وزنه بردار و ۷ کشتی گیر تشکیل می‌دادند.

تیم بسکتبال ایران که با حضورکاظم اشتری، حسین جبارزادگان، هوشنگ رفعتی، ابوالفضل صلبی، اصغر احساسی، حسین کاراندیش، فریدون صادقی، فریدون اسفندیاری، فرهنگ مهتدی، ضیاءالدین شادمان، حسین سرودی، حسین هاشمی و به مربیگری کاظم رهبری به این بازی‌ها اعزام شده بود در دور اول با فرانسه، مکزیک، ایرلند و کوبا هم گروه شد که سه بازی خود را باخت و تنها توانست در مقابل تیم ملی ایرلند با نتیجه ۴۹ به ۲۲ برنده از زمین بیرون بیاید.

در جریان مسابقات مشتزنی هم که ورزشکاران ایرانی در وزن‌های ۵۱، ۵۴، ۵۸، ۶۲، ۶۷، ۷۳، ۸۰ کیلوگرم و مثبت ۸۰ کیلوگرم شرکت کرده بودند در تمام مسابقات شکست خوردند بجز یک مسابقه که در آن حسین طوسی در وزن ۷۳ کیلوگرم حریف سوئدی خود را در دور اول شکست داد، ولی در دور دوم به ورزشکار ایرلندی باخت و از دوربازی‌ها حذف شد.
در رشته تیراندازی فرهنگ خسروپناه در۵۰ متر تفنگ درازکش رتبه ۶۹ را به دست آورد. او در۳۰۰ مترتفنگ سه حالته رتبه۳۶ جهان را کسب کرد. صمد ملازال در۵۰ مترتفنگ درازکش به رتبه۷۱ جهان رسید و در ۳۰۰ متر تفنگ سه حالته نفر ۳۴ جهان شد. محمود سخایی هم در۵۰ مترتفنگ درازکش ۶۷ جهان شد و در رشته ۳۰۰ متر تفنگ سه حالته کارش را با جایگاه ۳۵ به پایان رساند.

اما در بازی‌های المپیک لندن ورزشکاران دو رشته ورزشی کمی بهتر ظاهر شدند؛ کشتی و وزنه برداری. در کشتی آزاد منصور رئیسی در وزن ۵۲ کیلوگرم توانست با دو برد (حریف استرالیایی و هندی) و دو باخت (حریف امریکایی وترکیه ای) به رتبه چهارم دست پیدا کند، ولی شش کشتی گیر دیگر کشورمان رقابت هایشان را با رسیدن به جایگاه ۵ تا ۱۶ جهان به پایان رساندند.
در وزنه‌برداری هم محمود نامجو (۵۶ کیلوگرم) به رتبه ۵، اسدالله میهنی (۵/۶۷ کیلوگرم) به رتبه ۱۹، ناصرمیرقوامی (۷۵ کیلوگرم) به جایگاه ۱۳، رسول رئیسی (۵/۸۲ کیلوگرم) به رتبه ۸ و جعفر سلماسی (۶۰ کیلوگرم) به مدال برنز دست پیدا کردند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید