پای کرونا در کفش مشهد

پای کرونا در کفش مشهد

محمدی معتقد است، انبار کردن بخشی از کفش‌های تولیدی موجب می‌شود که سرمایه راکد بماند، اما کرونا باعث شده که تولیدات و سفارش‌های کفش به روز شود و دیگر سرمایه صاحب کارگاه هم به قول معروف نخوابد.

کد خبر : ۸۳۳۹۲
بازدید : ۶۵۵۲
پای کرونا در کفش مشهد
پریسا عظیمی | کفش مشهد از دیرباز به لحاظ کیفیت، تنوع و دوام شهره خاص وعام بوده و جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته و دارد وهمیشه جزو برند‌های شناخته شده و دارای مزیت کمی و کیفی در کشور بوده است.
تولید کفش در این شهر عمدتاً به روش سنتی بوده است و در کنار تولیدات اصفهان، تهران و تبریز نه تنها در همه استان‌ها توزیع می‌شود بلکه حتی به کشور‌های همسایه هم صادرات دارد. با شیوع ویروس کرونا، کارگاه‌های تولیدی کفش مشهد نیز مانند بسیاری از کسب و کار‌ها متضرر شدند و برخی کارگاه‌ها به‌صورت نیمه تعطیل درآمده اند یا با کمترین تعداد کارگر فعالیت می‌کنند.

«احمد افشاری»، صاحب کارگاه تولید کفش در مشهد است که با ابراز گلایه از شرایط کنونی بازار به خبرنگار ما گفت: متأسفانه با شیوع کرونا میزان سفارش کفش از سوی مغازه داران کم شده البته طبیعی است، چون خریدار ومتقاضی مثل قبل نیست. این مسأله باعث شده تعداد کارگرانم را کم کنم و خودم هم به‌صورت پاره وقت بیایم.

«امیر دوستی» از دیگر تولید‌کنندگان کفش است که مغازه فروش کفش هم دارد. از او درباره سفارش‌هایی که طی روز دارد پرسیدم و گفت: با تعطیل شدن مراسم جشن و... تقاضا هم کمتر شده قبلاً اگر مثلاً روزی ۵۰ سری دوازده‌تایی کفش تولید می‌کردیم حالا ۱۰ سری تولید می‌کنیم، چون خریدار کم شده.
اما بازهم خدا را شکرتا حدودی سفارش داریم و کفش‌های تولیدی‌مان را کم و بیش می‌فروشیم، ولی خوب مانند قبل کسب و کارمان پررونق نیست.

سفارش‌ها به روز شده است
«محمد محمدی»، رئیس اتحادیه کفاشان مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با یادآوری این مسأله که خسارات ناشی از کرونا بسیاری از اصناف را متضرر کرده و در این بین کارگاه‌های تولید کفش هم متحمل خساراتی شدند، اظهار داشت:
درخراسان رضوی هزار و ۲۰۰ واحد فروش و تولید کفش داریم که ۳۰۰ واحد، مجوز تولیدی دارند و ۹۰۰ واحد دیگر هم در زمینه توزیع و فروش و کار‌های دیگر تولیدات کفش فعالند که هم‌اکنون نیز درحال فعالیت هستند و تولیدات‌شان در بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: تا سال گذشته (قبل از شیوع کرونا) تولیدات کفش کارگاه‌های تولیدی مشهد تا حدودی بالا بود و بخشی از کفش‌های تولیدی را انبار می‌کردند تا بعد از مدتی که دوباره تقاضا بالا می‌رفت در بازار توزیع کنند و تعدادی را هم موقع تولید در بازار عرضه می‌کردند، اما از زمان شیوع کرونا تاکنون که وضعیت رکود فعلی همه اصناف تولیدی را دربرگرفته است، سفارش‌های کارگاه‌های تولید کفش به روز شده و کفش‌ها دیگر درانبار‌ها نمی‌مانند.
پای کرونا در کفش مشهد

محمدی معتقد است، انبار کردن بخشی از کفش‌های تولیدی موجب می‌شود که سرمایه راکد بماند، اما کرونا باعث شده که تولیدات و سفارش‌های کفش به روز شود و دیگر سرمایه صاحب کارگاه هم به قول معروف نخوابد. درست است تولید کاهش پیدا کرده، اما در حال حاضر عرضه و تقاضا به روز انجام می‌شود.

وی در خصوص صادرات کفش‌های تولیدی مشهد در شرایط فعلی کرونایی نیز گفت: به‌دلیل کاهش ورود زائران و توریست‌ها از کشور‌های همسایه و همچنین کم شدن تردد‌ها طبیعی است که خرید‌های غیرضروری مردم هم کمتر شده باشد و این مسأله باز هم تنها مربوط به اصناف مشهد نمی‌شود. با این حال در این مدت در استان در صنف کیف و کفش صادرات به کشور‌های همسایه افغانستان و عراق هم داشتیم.

رئیس اتحادیه کفاشان مشهد خاطرنشان کرد: کارگاه‌های تولید کفش در مشهد تا پیش‌ازاین (شیوع کرونا) با حدود ۸۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کردند، اما اکنون به‌دلیل رکود بازار به خاطر کاهش تقاضا تولید خود را به ۴۰ درصد کاهش داده‌اند که البته به معنی تعطیلی کارگاه‌های تولید کفش نیست.

او تصریح کرد: در صورت داشتن مجوز فعالیت قانونی به صاحبان این کارگاه‌ها به ازای هر کارگر ۱۲ میلیون تومان وام با سود ۱۲ درصد پرداخت می‌شود. این وام از سوی دولت برای صاحبان کارگاه‌هایی تعیین شده که در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند و بعد از تأیید شدن‌شان از طرف سازمان صنعت و معدن می‌توانند دریافت کنند.
حتی برای فروشگاه‌های تولید کفش هم ۶ میلیون تومان وام تسهیلات کرونا تعیین شده که می‌توانند با دریافت این وام تا حدودی خسارات‌شان را جبران کنند. البته به‌دنبال وام دیگری هم هستیم که در اختیار این تولیدکنندگان بگذاریم که به محض مشخص شدن مقدار و شرایط پرداخت آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

شرایط پرداخت تسهیلات کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا
«محمدامین بابایی»، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره شرایط و نحوه پرداخت تسهیلاتی که به اصناف آسیب دیده از کرونا تعلق می‌گیرد گفت: تسهیلات کارگاه‌هایی که دارای کارکنان بیمه شده و کد کارگاهی در تأمین اجتماعی هستند در صورت تطبیق با بانک اطلاعات تأمین اجتماعی تأیید می‌شوند و کارگاه‌های فاقد کد کارگاهی تأمین اجتماعی و خویش فرمایان نیز بر اساس فهرست‌های مورد تأیید و اعلام شده دستگاه‌های اجرایی در سامانه ثبت می‌شوند.
کارگاه‌های دارای کارکنان بیمه شده نیز می‌توانند به ازای هر کارگر ۱۲ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. البته این مبلغ برای کسب و کار‌هایی که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده‌اند، ۱۶ میلیون تومان است.

بابایی درخصوص صاحبان کسب و کار‌های دارای کد کارگاهی خویش فرما هم گفت: صاحبان کسب و کار‌های دارای کد کارگاهی خویش فرما مبلغ ۱۲ میلیون تومان و خویش فرمایان فاقد بیمه مبلغ ۶ میلیون تومان تسهیلات می‌توانند دریافت کنند.
همچنین اگر دستگاه اجرایی صادر‌کننده مجوز، تعداد کارگران کارگاه فاقد کد کارگاهی را تأیید و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند، کارفرما به ازای هرکارگر می‌تواند مبلغ ۸ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

به‌گفته معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، چالش اصلی فعلی برای پرداخت این تسهیلات کارگاه‌هایی هستند که کد کارگاهی و لیست بیمه ندارند و دستگاه اجرایی نیز به‌دلیل عدم امکان اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی در این کارگاه‌ها، تعداد کارگران آن‌ها را تأیید نکرده است.
تاکنون (۱۵ مردادماه) در استان ۳۰ هزار و ۷۵۳ متقاضی برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کرده اند و مقرر شده تا پایان مرداد ماه این تسهیلات به آن‌ها پرداخت شود.
همچنین تا ۱۵ مرداد ماه مبلغ یکصد میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات در خراسان رضوی پرداخت شده است. سهم کل استان هم برای دریافت تسهیلات کرونا از کل کشور ۲هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان تعیین شده است.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید