هنگ‌کنگ، چین دوم می‌شود؟

هنگ‌کنگ، چین دوم می‌شود؟

آن‌طور که گزارش‌ها حاکی است بازداشت جیمی لای در ادامه برخورد‌ها با دموکراسی‌خواهان و منتقدان پکن، در پی تصویب قانون جنجالی امنیت ملی هنگ‌کنگ صورت گرفته است.

کد خبر : ۸۳۴۰۸
بازدید : ۵۳۲۷
هنگ‌کنگ، چین دوم می‌شود؟
از همان روزی که قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ تصویب شد، هواخواهان دموکراسی هشدار داده بودند که این دولت‌شهر با این قانون به چین دوم تبدیل خواهد شد.
روز دوشنبه در هنگ‌کنگ یکی از هواخواهان برجسته دموکراسی با توسل به همین قانون بازداشت شد؛ دستگیری‌ای که به شکلی عجیب صورت گرفت و برای دستگیری وی ده‌ها نفر از نیرو‌های پلیس حضور داشتند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پلیس منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ، جیمی لای، از چهره‌های شناخته‌شده دموکراسی‌خواه و کارآفرین سرشناس و موسس یکی از معروف‌ترین بنگاه‌های رسانه‌ای منطقه را بازداشت کرد. آن‌طور که گزارش‌ها حاکی است بازداشت جیمی لای در ادامه برخورد‌ها با دموکراسی‌خواهان و منتقدان پکن، در پی تصویب قانون جنجالی امنیت ملی هنگ‌کنگ صورت گرفته است.
استیون باتلر، هماهنگ‌کننده امور آسیا در کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید: «بدترین نگرانی‌های ما در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند که قانون جدید پکن برای سرکوبی اندیشه‌های منتقد هوادار دموکراسی و محدود کردن آزادی رسانه‌ها به کار گرفته خواهد شد.»
آنطور که برخی رسانه‌های هنگ‌کنگی گزارش داده‌اند پلیس برای بازداشت جیمی لای به دفتر او در روزنامه «اپل‌دیلی» یورش برده است و دست‌کم هفت نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند.» این در حالی است که روزنامه ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست به نقل از منابعی گفته انتظار می‌رود طی ساعت‌های پیش‌رو شمار بیشتری از افراد بازداشت شوند.

منابع خبری گفته‌اند دلیل بازداشت «تبانی با کشور خارجی» است؛ یکی از بند‌های تصویب شده در قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط جمهوری خلق چین که برای اتهام‌های «تبانی با کشور‌های خارجی»، «جدایی‌طلبی» یا اقدام به آنچه «تروریسم» توصیف شده، مجازات‌هایی تا حبس ابد در نظر گرفته است.
مارک سایمون دست راست جیمی لای، در حساب کاربری توییتر خود با تایید خبر بازداشت وی بر اساس قانون امنیت ملی جدید هنگ‌کنگ نوشت: «نیرو‌های امنیتی هنگ‌کنگ بنا بر بند تبانی با کشور‌های خارجی جیمی لای را بازداشت کردند.»
جیمی لای سرشناس‌ترین چهره‌ای است که در هفته‌های اخیر بازداشت می‌شود. اما به‌نظر می‌رسد رویه‌ای هدفمند و دامنه‌دار از بازداشت منتقدان و معترضان در هنگ‌کنگ آغاز شده است. تونگ ئینگ‌کیت، موتورسواری که اول ژوئیه در جریان اعتراضات بازداشت شده بود نخستین فردی ا‌ست که طبق قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ با اتهام‌هایی روبه‌رو شد.
پس از او بازداشت‌ها ادامه پیدا کرد و اخیرا نیز چهار جوان دانشجو، بین ۱۶ تا ۲۱ سال، به‌دلیل فعالیت‌های آنلاین و فعالیت در فضای مجازی و به اتهام آنچه «جدایی‌طلبی» عنوان شده، بازداشت شده‌اند.
هنگ‌کنگ، چین دوم می‌شود؟

جیمی لای با نام اصلی لای جی‌ئینگ، شرکت پوشاک بسیار معروف «جوردانو» را پایه گذاشت، او همچنین موسس نکست‌دیجیتال، یک بنگاه رسانه‌ای و روزنامه پرطرفدار اپل‌دیلی است. نکست دیجیتال، شرکت رسانه‌ای است که روزنامه اپل دیلی را اداره می‌کند که در سال ۱۹۹۵ میلادی در آستانه اینکه بریتانیا، هنگ‌کنگ را به چین بازگرداند توسط جیمی لای تاسیس شد.

روزنامه اپل دیلی نیز همانند لای یک موضع جدی و محکم حامی دموکراسی دارد و اغلب از خوانندگان خود می‌خواهد تا در اعتراضات حامی دموکراسی شرکت کنند.

حالا دستگیری لای نگرانی هواخواهان دموکراسی را دوچندان کرده است و قانون جدید امنیت ملی می‌تواند مخالفان را وادار به سکوت کند. ویدئویی که از دستگیری جیمی لای منتشر شد، نشان می‌دهد ۱۰۰ نیروی پلیس در این دستگیری حضور داشتند.
نیرو‌های پلیس با اسلحه لابه‌لای میز خبرنگاران حرکت می‌کردند و لای با دستبند به بیرون هدایت شد. همچنین در عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مشخص شد ماموران، دفتر کار لای را به محاصره خود در آورده بودند.

روزنامه اپل دیلی گزارش داد که جیمی لای به اتهام همکاری با کشور خارجی مورد بازجویی قرار گرفته است. مارک سایمون می‌گویند که پلیس قصد دارد در مورد سرمایه‌گذاری‌های خصوصی وی نیز تحقیق کند. سایمون تصریح کرد که چند تن از کارکنان اپل دیلی توسط نیرو‌های پلیس در خانه‌هایشان مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.
وقتی خبرنگاران از سایمون در مورد یورش پلیس برای دستگیری لای سوال کردند که در این‌باره چه فکری می‌کند، او گفت: «چه فکری باید بکنم؟»

در این شرایط رادیو و تلویزیون هنگ‌کنگ که از دولت بودجه دریافت می‌کند، به دلیل پوشش این یورش مدعی شد که در ابتدا به دلیل حضور نیرو‌های پلیس از ورود به صحنه دستگیری منع شده بود. این رسانه دولتی همچنین گفت که تا پیش از تصویب این قانون نیرو‌های پلیس حق حضور در رسانه‌ها را نداشتند.
این در شرایطی است که روز دوشنبه با حضور نیرو‌های پلیس در اطراف ساختمان اپل دیلی، خبرنگاران برای حضور در صحنه با محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند. در این راستا پلیس هنگ‌کنگ با انتشار بیانیه‌ای در فیس‌بوک گفت که ماموران برای بررسی جرم امنیتی وارد ساختمان اپل دیلی در تسونگ کووان شدند و برای جست‌وجو از مقامات قضایی حکم داشتند.
یکی از خبرنگاران اپل دیلی به نیویورک‌تایمز گفت که نیرو‌های پلیس کلیه وسایل و اسناد را جمع‌آوری و به یک کامیون منتقل کردند.

فیلم‌های منتشر شده به شکل آنلاین هم نشان می‌دهد برخی از نیرو‌های پلیس با لباس‌های متفاوت نیز در رستورانی در مرکز شهر که متعلق به یکی از پسران لای است، حضور داشته‌اند. آن‌ها یک جعبه را که پر از وسایل الکترونیکی ضبط شده بود، به داخل یک وسیله نقلیه شخصی بردند. آن‌ها برای این کار نه حکمی نشان داده و نه اینکه گفته‌اند برای چه بخشی کار می‌کرده‌اند.
قانون جدید امنیتی، ساکنان هنگ‌کنگ را برای پاک کردن ردپای دیجیتالی پیام‌هایی که قبلا ارسال کرده‌اند، مبرا نمی‌کند. پیام‌هایی که در حمایت از دموکراسی باشد، حتی اگر پاک شود نیز جرم محسوب می‌شود. حالا در این شرایط فروشگاه‌ها و کسب و کار‌هایی که پوستر‌هایی در حمایت از دموکراسی نصب کرده بودند، مجبور به از بین بردن آن پوستر‌ها شده‌اند.

ماه گذشته دولت هنگ‌کنگ با دستوری مانع از حضور ۱۲ نامزد حزب هواخواه دموکراسی برای انتخابات پیش‌رو شده است. البته دولت‌شهر هنگ‌کنگ انتخابات را به مدت یک‌سال به تاخیر انداخته است. بسیاری از کارزار اپوزیسیون می‌گویند این حرکت موجب می‌شود شکست نامزد‌های طرفدار پکن در این دولت‌شهر سخت شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید