جنجال واکسن روسیه؛ آیا واکسن روسی خطر ساز است؟

جنجال واکسن روسیه؛ آیا واکسن روسی خطر ساز است؟

سازمان جهانی بهداشت در واکنش به ثبت واکسن ساخت روسیه گزارشی در این باره منتشر کرده است. بر پایه گزارش سازمان جهانی بهداشت، واکسن مرکز ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی روسیه به نام "نیکلای گاملیا" تاکنون در قالب مرحله نخست ارزیابی بر روی دو گروه ۹ نفره و یک گروه ۲۰ نفره آزمایش شده است. این گزارش می‌گوید که در حال حاضر تنها سه واکسن اروپایی و آمریکایی دانشگاه آکسفورد، شرکت مُدرنا و بیونتک در حال گذراندن مرحله سوم ارزیابی بالینی خود هستند. همچنین سه واکسن چینی نیز در حال طی مرحله سوم ارزیابی خود قرار دارند.

کد خبر : ۸۳۴۸۹
بازدید : ۶۴۵۶
جنجال ادامه دار واکسن روسیه؛ آیا واکسن روسی خطر ساز است؟
فرادید | روسیه به تازگی واکسن کرونای ساخت خود را به عنوان اولین کشور سازنده به ثبت رسانده است. ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در مراسم رونمایی از واکسن ساخت این کشور، با دفاع از آن گفته است که واکسن ساخت روسیه، همه آزمایش‌های لازم را پشت سر گذاشته و حتی به یکی از دخترانش هم تزریق شده است. اما این در حالی است که واکسن روسی جزء شش واکسن سازمان جهانی بهداشت که به مرحله آزمایش بالینی گسترده رسیده اند، نیست. این موضوع باعث شده تا بسیاری از محققان نسبت به کارایی این واکسن تردید نشان دهند و برخی نیز اعلام نگرانی کنند.

به گزارش فرادید، واکسن رونمایی شده از سوی روسیه در مرکز تحقیق ملی گامالیا تولید شده و از سوی وزارت بهداشت این کشور شماره ثبت رسمی دریافت کرده است. پوتین درباره واکسن این واکسن گفته است که آزمایش‌های واکسن روسیه نتایج مثبتی نشان داده و تمامی داوطلبان آن در برابر ویروس کرونا ایمن شده اند.

البته پوتین در جلسه با اعضای کابینه اعلام کرد که یکی از دخترانش واکسن ساخت این کشور را تجربه کرده است.

او در این باره گفت که "پس از اولین تزریق واکسن، دمای بدن او به ۳۸ درجه افزایش یافت، روز بعد از آن، دماسنج کمی بیش از ۳۷ درجه را نشان داد. پس از تزریق دوم، درجه حرارت بدن وی باز کمی افزایش یافت، ولی پس از آن همه چیز به حالت عادی بازگشت و او الان احساس خوبی دارد و آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا در بدنش زیاد شده است. "

پس از ولادمیر پوتین، وزیر بهداشت این کشور نیز به دفاع از واکسن تولیدی روسیه پرداخت و گفت که " ثابت شده این واکسن بسیار مؤثر و ایمن بوده و گامی بلند در جهت پیروزی بشر بر کرونا است.

الکساندر گینتسبورگ، رییس مرکز ملی گامالیا هم درباره ساخت واکسن در این مرکز گفته است که "این واکسن مبتنی بر آدنوویروس و حاوی ذرات مرده کووید-۱۹ است که قادر به تکثیر نبوده و در نتیجه ایمن هستند. با این حال، این واکسن میتواند واکنش ایمنی بدن مانند درجه حرارت بالا را به دلیل ورود مواد خارجی برانگیزد. "

پس از مراسم رونمایی، ولادیمیر پوتین، دستور داد تا واکسن روسی ضد ویروس کرونا مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد. اما مقام‌های روسیه می‌گویند که پزشکان و اعضای کادر درمانی، معلم‌ها و دیگر گروه‌های در معرض خطر برای تزریق واکسن در اولویت قرار دارند. معاون نخست وزیر نیز گفته است که پزشکان از ماه جاری میلادی به واکسن دسترسی خواهند داشت.

این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسن روسی در مرحله مطالعات ابتدایی قرار داشته و در آزمایش‌های بالینی سطح یک مقدماتی نیز، تنها بر روی تعداد محدودی انسان آزمایش شده است. اما روسیه بدون پشت سر گذاشتن دو مرحله بعدی اقدام به ثبت واکسن و تجویز عمومی کرده است.

آزمایش‌های بالینی واکسن در سه سطح انجام می‌شود که در مرحله سوم واکسن به صورت گسترده و در جامعه آماری بزرگتر مورد آزمایش قرار می‌گیرد. بر اساس گزارش ها، تنها واکسن دانشگاه آکسفورد مرحله سوم آزمایش‌های بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. البته ۵ واکسن دیگر نیز در حال انجام مرحله سوم آزمایش‌های بالینی هستند.

از طرفی پژوهشگران از سرعت روسیه برای تولید واکسن کرونا نگرانی‌هایی را مطرح کرده اند. آن‌ها می‌گویند ممکن است برخی مراحل لازم و ضروری در مسیر آزمایش و ثبت واکسن طی نشده باشند. این واکسن پس از کمتر از دو ماه آزمایش روی انسان ثبت شده است. از سوی دیگر هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی احتمال نادیده گرفتن مقررات و ضوابط در تولید واکسن کرونا را مطرح کرده و از روسیه خواسته بود دستورالعمل‌های بین المللی برای تولید واکسن کرونا را رعایت کند.

در حال حاضر ۱۶۷ پروژه داوطلب برای انجام تحقیقات مرتبط با واکسن کرونا در سراسر جهان وجود دارد که تنها ۲۸ مورد از آن‌ها در مرحله آزمایش بالینی قرار دارند.
جنجال ادامه دار واکسن روسیه؛ آیا واکسن روسی خطر ساز است؟

جهان چه واکنشی به واکسن روسی نشان داد؟

پس از اینکه مقامات روسیه، واکسن ساخت این کشور را به عنوان اولین واکسن موفق معرفی کردند، بسیاری از محققان، مقامات بهداشت و درمان کشور‌های مختلف وبرخی نهاد‌های بین المللی به این موضوع واکنش نشان دادند.

سازمان جهانی بهداشت در واکنش به ثبت واکسن ساخت روسیه گزارشی در این باره منتشر کرده است. بر پایه گزارش سازمان جهانی بهداشت، واکسن مرکز ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی روسیه به نام "نیکلای گاملیا" تاکنون در قالب مرحله نخست ارزیابی بر روی دو گروه ۹ نفره و یک گروه ۲۰ نفره آزمایش شده است. این گزارش می‌گوید که در حال حاضر تنها سه واکسن اروپایی و آمریکایی دانشگاه آکسفورد، شرکت مُدرنا و بیونتک در حال گذراندن مرحله سوم ارزیابی بالینی خود هستند. همچنین سه واکسن چینی نیز در حال طی مرحله سوم ارزیابی خود قرار دارند.

لیندمایر سخنگوی سازمان جهانی بهداشت نیز هفته گذشته هشدار داده بود که بی توجهی به این دستورالعمل‌ها می تواند موجب بروز عوارض منفی خطرناکی در دریافت کنندگان واکسن‌های ناایمن شود که شاید از عوراض بیماری کرونا بدتر باشد.

الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، هم در واکنش به دستاورد اخیر روسیه به عنوان نخستین کشور ثبت کننده واکسن کرونا گفته است که "هدف این نیست که در (ثبت) واکسن اول بشویم. موضوع، دستیابی به واکسنی است که برای مردم آمریکا و مردم جهان، ایمن و موثر باشد. او در مصاحبه با "ای بی سی نیوز" بر اهمیت دسترسی به اطلاعات شفاف که متضمن بیخطر و موثر بودن واکسن باشد، تاکید کرده است.

پس از تردید وزیر بهداشت آمریکا، آلمان نیز در خصوص ایمنی و موثر بودن واکسن کرونای روسیه ابراز تردید کرده است. سخنگوی وزارت بهداشت آلمان اظهار داشت، تنها از واکسنی استفاده خواهد شد که در اتحادیه اروپا تهیه و کارآزمایی بالینی آن به طور کامل انجام شده باشد.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران نیز گفته است که " به شخصه اطمینان زیادی به واکسن کرونا که در روسیه تولید شده است، ندارم و فکر می‌‎کنم واکسن تولید شده در دانشگاه آکسفورد قطعیت بیشتری دارد."
جنجال ادامه دار واکسن روسیه؛ آیا واکسن روسی خطر ساز است؟

آیا واکسن روسیه خطر آفرین است؟

با وجود اینکه مقامات روسیه بر بی خطر بودن واکسن ساخت خود و حتی موثر بودن آن تاکید دارند، اما برخی محققان در روسیه و دیگر نقاط جهان نسبت به استفاده شتاب‌زده از واکسن، پیش از آزمایش‌های فاز سوم و اثرات معکوس آن هشدار داده‌اند؛ مرحله‌ای که به گفته پژوهشگران، معمولا ماه‌ها طول می‌کشد و هزاران نفر در آن دخیل‌اند.

دانشمندان معتقدند، تشخیص این که یک واکسن موجب فعالسازی سیستم ایمنی بدن در مقابل یک ویروس می شود یا خیر، نیاز به سه مرحل آزمایش دارد که مرحله نخست آن با تعداد محدودی داوطلب دریافت واکسن انجام می شود، ولی در مرحله دوم واکسن به صد‌ها نفر تزریق می شود و برای اثبات کارآیی و ایمنی آن، در مرحله سوم بر روی ۲۰ تا ۴۰ هزار انسان آزمایش می شود. این درحالی است که واکسن روسیه تنها مرحله نخست کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته است.

برخی از ناظران درباره شتاب زدگی روسیه در ثبت واکسن کرونا گفته اند که "دستیابی به واکسن کروناویروس به عنوان نخستین کشور در جهان از همان ابتدا، برای روسیه به موضوعی حیثیتی و در پیوند با آبروی ملی مبدل شد. به‌ویژه که دولت روسیه در تلاش است تا تصویری مقتدرانه از این کشور به عنوان یک قدرت جهانی به نمایش بگذارد.
از طرفی محققان، روسیه را به مخفی کاری متهم کرده و می گویند که هیچ داده اطلاعاتی دقیقی در مورد کیفیت، کارایی و ایمنی واکسن روسیه وجود ندارد، از این جهت نمی توان به این واکسن اعتماد کرد.
از سوی دیگر برخی متخصصان تاکید دارند که ادعاهای مقام‌های روسیه درباره اثرگذاری و بی‌خطر بودن واکسن باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تمام واکسن‌های منتخب پیش از تولید و عرضه در بازار، باید مراحل آزمایشی را به طور کامل پشت سر گذاشته باشند.

همچنین این متخصصان هشدار داده‌اند که واکسن‌هایی که به درستی آزمایش نشده‌اند ممکن است از بسیاری جهات عواقب جبران‌ناپذیری به بار آورند؛ از تاثیر منفی بر سلامت افراد گرفته تا ایجاد احساس کاذب ایمن بودن یا سلب اعتماد عمومی از واکسیانسیون.

با این حال باید چند ماه صبر کرد و دید که آیا واکسن ساخت روسیه می تواند ایمنی بلند مدت برای دواطلبان دریافت آن در این کشور ایجاد کند یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید