احتیاط در بازار دلار

احتیاط در بازار دلار

به گفته شماری از فعالان، فضای بازار دیروز بیشتر حالت احتیاطی داشت و بیشتر معامله‌گران فنی بازار در انتظار آن هستند که بازار یا از مرز ۲۲ هزار تومانی پایین‌تر برود یا شانس خود برای رفتن به کانال ۲۳ هزار تومانی را مورد آزمون قرار دهد.

کد خبر : ۸۳۶۲۵
بازدید : ۶۰۵۵
احتیاط در بازار دلار
در دومین روز هفته، دلار دو نیمه متفاوت را تجربه کرد؛ در ابتدای روز بیشتر معامله‌گران تمایل به فروش ارز داشتند، حال آنکه در نیمه دوم روز، تعداد خریداران بیشتر شد. با وجود چنین تغییر و تحولاتی، میزان نوسان ارزی در روز یکشنبه چندان زیاد نبود و گروه زیادی از معامله‌گران تمایلی به خرید و فروش ارز نداشتند.
به گفته شماری از فعالان، فضای بازار دیروز بیشتر حالت احتیاطی داشت و بیشتر معامله‌گران فنی بازار در انتظار آن هستند که بازار یا از مرز ۲۲ هزار تومانی پایین‌تر برود یا شانس خود برای رفتن به کانال ۲۳ هزار تومانی را مورد آزمون قرار دهد.

دیروز بازار در ابتدای معاملات در برابر نزول به زیر مرز ۲۲ هزار تومانی مقاومت کرد. در واقع با اینکه دلار معاملات خود را در محدوده ۲۲ هزار و ۱۵۰ تومانی آغاز کرده بود، به یکباره تا نقطه ۲۲ هزار تومانی پایین رفت؛ از این نقطه برخی از معامله‌گران فنی در موقعیت خرید قرار گرفتند و توانستند تا ساعت ۴ بعدازظهر قیمت را روی عدد ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان برسانند.
این قیمت ۱۰۰ تومان بیشتر از روز شنبه بود، ولی برای اینکه انتظارات افزایشی برای دلار در بازار فعال‌تر شوند، نیاز است که در ابتدا سطح ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی شکسته شود. در بازار سکه نیز دیروز اوضاع به کام افزایشی‌ها بود و این فلز گرانبها توانست با ۱۵۰ هزار تومان رشد به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد. سکه روز شنبه دچار افت قیمت شده بود و انتظارات برای رفتن به سوی ابتدای کانال ۱۰ میلیون تومانی را بالاتر برده بود.

انتظارات متفاوت ارزی
برخی از معامله‌گران باور داشتند، برگشت دلار از مرز ۲۲ هزار تومانی، نشان از تغییر مسیر دلار دارد و می‌تواند انتظارات کاهشی در بازار را کاهش دهد. این درحالی است که گروه دیگری معتقد هستند، بازارساز در پی آن است که قیمت را در دامنه ۲۲ تا ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی نگه دارد و پس از آنکه معامله‌گران از روند کم‌نوسان بازار خسته شدند، به یکباره با عرضه ارز زمینه‌ساز افت قیمت‌ها به کانال پایین‌تر شود.
به باور این گروه در شرایط کنونی برای بازارساز ثبات ارزی بیشتر از افت یکباره قیمت‌ها اهمیت دارد. از نگاه آن‌ها بازارساز به‌دنبال آرامش است و نه هیجان حاصل از افت شدید قیمت‌ها. هیجانی که می‌تواند یک بار دیگر با حملات سفته‌بازانه در قیمت‌های پایین‌تر دنبال شود. در واقع از نگاه دسته‌ای از معامله‌گران بازار، بازارساز زمانی قیمت را به کانال پایین‌تر خواهد برد که اطمینان پیدا کند این افت با ورود تقاضای سفته‌بازانه همراه نخواهد بود.

در مقابل کاهشی‌ها و افرادی که اعتقاد دارند بازارساز با افت دامنه نوسان به‌دنبال خسته کردن نوسان‌گیران است، افزایشی‌های بازار قرار دارند. آن‌ها بر این موضوع تاکید دارند که دلار در هفته گذشته در برابر نزول به زیر کانال ۲۱ هزار تومانی مقاومت کرد و در هفته جاری نیز سعی بر حفظ کانال ۲۲ هزار تومانی دارد.
از نگاه این گروه بازار به‌دنبال آن است که پیش از آغاز روند افزایشی، کف قیمت را بالاتر آورده باشند. در واقع از نگاه آن‌ها تثبیت دلار بالای کانال ۲۲ هزار تومانی می‌تواند انتظارات افزایشی را فعال نگه دارد و زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید به بازار شود.
گویا این روز‌ها که روند بازار سهام مثبت نیست، گروهی از فعالان ارزی را امیدوار کرده است که بخشی از افراد مقداری از سرمایه خود را به بازار ارز وارد کنند و از همین جهت سعی می‌کنند قیمت دلار دچار ریزش خاصی نشود که سرمایه‌گذاران برای ورود این بازار دچار هراس نشوند.

در این میان، برخی از بازیگران ارزی هم عنوان می‌کنند که معامله‌گران در حال حاضر در انتظار اخبار سیاسی جدید هستند و تا زمانی که خبر خاصی به بازار مخابره نشود، سطح نوسانات محدود باقی خواهد ماند. البته در مورد روند سکه، مسلما تغییرات اونس جهانی نیز اثرگذار خواهد بود.
سکه هفته گذشته عمدتا تحت فشار ریزش بهای اونس به زیر مرز ۲ هزار دلار قرار داشت، ولی برخی معامله‌گران امیدوارند که طلا در هفته جاری، روند افزایشی را طی کند و به‌دنبال آن سکه تمام بهار آزادی نیز راه افزایشی و بازگشت به کانال ۱۱ میلیون تومانی را در پیش بگیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید