بلوای ۱۶۶ میلیارد تومانی مارک ویلموتس؛ ماجرا چیست؟

بلوای ۱۶۶ میلیارد تومانی مارک ویلموتس؛ ماجرا چیست؟

بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند که فدراسیون فوتبال به بند‌های حقوقی قرارداد مارک ویلموتس توجه نکرده و دچار اشتباه شده است. البته وکلای فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس هم این مسئله را تایید کرده اند. حقوق دانان می‌گویند که اشتباه حقوقی در بخشی از قرارداد مارک ویلموتس درباره شرایط فسخ بوده است. آن‌ها می‌گویند که پس از جمله پرداخت سه ماه در صورت فسخ نوشته شده "یا یک مبلغ مشخص" که همین مسئله دردسر ساز شده است.  

کد خبر : ۸۳۶۹۷
بازدید : ۷۹۴۷
بلوای ۱۶۶ میلیارد تومانی مارک ویلموتس؛ ماجرا چیست؟
فرادید | آذر ماه سال گذشته بود که مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از فسخ قراردادش از فدراسیون فوتبال به فیفا شکایت کرد و خواستار گرفتن غرامت از ایران شد. البته در مقابل فدراسیون فوتبال هم نیز این شکایت را از مارک ویلموتس انجام داد. اما حالا پس از گذشت شش ماه از این ماجرا فیفا اعلام کرده که فدارسیون فوتبال ایران محکوم شده و شش میلیون و ۱۳۷ هزار یورو با مارک ویلموتس بلژیکی پرداخت کند.

به گزارش فرادید، علاوه بر مبلغ محکومیت ایران در فیفا، فدراسیون فوتبال باید "هزینه دیرکرد" و "دادرسی" را هم باید پرداخت کند که با نرخ فعلی دلار رقم محکومیت ایران به ۱۶۶ میلیارد تومان می رسد. پیش از این هم فدراسیون فوتبال ۲ میلیون یورو به عنوان دستمزد به مارک ویلموتس پرداخت کرده بود.

این حکم که از سوی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا صادر شده و امضای "اریکا مونته مور فریرا" رییس این دپارتمان را پای خود دارد. به فدراسیون فوتبال اعلام کرده که شکایت "مارک ویلموتس" مورد پذیرش قرار گرفته است.

این حکم خطاب به فدراسیون فوتبال ایران و ۳ وکیلش "لودویک دلشات"، "رضا شاه منصوری" و" علی مهدیزاده " اعلام شده است.
البته در انتهای این حکم اعلام شده در صورتی که هر یک از طرفین مایل به دریافت دلایل این تصمیم باشند، یک درخواست کتبی در مدت ۱۰ روز بعد از اعلام رای، باید به فیفا ارسال شود. در صورتی که در مدت اعلام شده این اقدام صورت نگیرد به معنای نهایی شدن رای است و به معنی این است که طرفین از حق شان برای فرجام‌خواهی گذشته اند.
جالب این جاست که فدراسیون فوتبال با چندین ساعت تاخیر و پس از خبرنگاران متوجه حکم فیفا شد. برای همین در همان ساعت اولیه انتشار خبر، محکومیتش را تکذیب کردو در اطلاعیه ای نوشت: "با توجه به انتشار شایعاتی مبنی بر صدور حکم فیفا درباره پرونده سرمربی سابق تیم ملی برای تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند هیچ رایی در این باره از سوی فدراسیون جهانی به این فدراسیون واصل نشده است."
اما پس از چند ساعت که متوجه ماجرا شد، تاکید کرد که قرار است در دادگاه عالی ورزش(CAS) نسبت به این حکم شکایت شود.
وکلای فدراسیون فوتبال در پرونده هم در اطلاعیه ای اعلام کرده اند که گ در موعد مقرر لایحه مربوطه برای اعتراض به رای صادره را به دادگاه عالی ورزش آماده و ارسال خواهند کرد.
آن ها گفته اند که "این رای قطعی نیست و قطعا روال حقوقی مربوطه طی خواهد شد."
در طول ساعات گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس، فعالان حوزه ورزش، رسانه ها، و کاربران شبکه های اجتماعی به محکومیت تاریخی فدراسیون فوتبال واکنش نشان داده اند. انتقادها از مهدی تاج رئیس این فدراسیون بیش از دیگر اعضا بوده است.
اما تاکنون تاج به این موضوع جنجالی واکنش نشان نداده است.
بلوای ۱۶۶ میلیارد تومانی مارک ویلموتس؛ ماجرا چیست؟

چرا فدراسیون فوتبال محکوم شد؟

بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند که فدراسیون فوتبال به بند‌های حقوقی قرارداد مارک ویلموتس توجه نکرده و دچار اشتباه شده است. البته وکلای فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس هم این مسئله را تایید کرده اند.

حقوق دانان می‌گویند که اشتباه حقوقی در بخشی از قرارداد مارک ویلموتس درباره شرایط فسخ بوده است. آن‌ها می‌گویند که پس از جمله پرداخت سه ماه در صورت فسخ نوشته شده "یا یک مبلغ مشخص" که همین مسئله دردسر ساز شده است.

رضا شاه منصوری وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس هم درباره این اشتباه حقوقی گفته است که "نمی‌دانم پرانتز از کجا آمده و خیلی عجیب است. ما در مورد شش میلیون یورو صحبت می‌کنیم. وضعیت قراداد‌های ما در باشگاه‌ها مگر چطور است؟ راه درستی را در شیوه قرارداد نویسی نمی‌رویم. "

از سوی دیگر برخی از رسانه‌ها هم گفته اند که یکی از دلایل اصلی که فیفا حق را به ویلموتس داده، نامه‌های هشدار آمیزی بوده که او در زمان همکاری با تیم ملی به فدراسیون جهانی فوتبال ارسال می‌کرده است.

خبرآنلاین نوشته که "مربی بلژیکی در واقع به فدراسیون کلک زد و در حالی که همیشه آرام بود و لبخند به لب داشت، هر بار که حقوقش را دریافت نمی‌کرد به فیفا نامه می‌زد که حقوق من را نداده اند و می‌توانم فسخ کنم! "

نکته قابل توجه اینجاست که این اولین بار نیست که مارک ویلموتس در میانه راه قطع همکاری می‌کند و با یک قرار داد عجیب طرف مقابل را محکوم می‌کند. او حتی سابقه نقره داغ کردن تیم ملی کشورش را هم دارد. در آن زمان هم فدارسیون فوتبال بلژیک محکوم به پرداخت غرامت به ویلموتس شد.

رسانه‌های بلژیکی درباره قرار داد‌های فوتبالی ویلموتس گفته اند که چهره پشت پرده قراردادها، "کاترین لمبیتس" همسر او است که دانش آموخته حقوق بوده و وکالت قرارداد‌های همسرش در دنیای فوتبال را بر عهده دارد.

در واقع "کاترین لمبیتس" همسر ویلموتس با اضافه کردن یک پرانتز و نوشتن "یا یک مبلغ مشخص" بزرگ‌ترین شکست تاریخی در یک پرونده حقوقی را بر فدارسیون فوتبال ایران تحمیل کرد.

اما کفاشیان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال معتقد است که در فیفا ذهنیت منفی علیه ایران وجود دارد و همه چیز بر علیه ماست. او همچنین گفته که " از ۷۵ پرونده‌ای که در فیفا داشتیم در ۷۲ پرونده شکست خوردیم. در فیفا همه چیز علیه ایران است. "

البته بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند که محکومیت‌های پشت سر هم فدراسیون فوتبال به دلیل ضعف و اشتباه‌های مکرر در قرار داد‌ها بوده است.
بلوای ۱۶۶ میلیارد تومانی مارک ویلموتس؛ ماجرا چیست؟

عملکرد مارک ویلموتس در تیم ملی چگونه بود؟

ویلموتس پیش از آمدن به ایران سرمربی گری تیم ملی بلژیک را برعهده داشت، اما در هیچ یک به موفقیت نرسید. تیم ملی بلژیک در مقدماتی جام ملت‏های اروپای ۲۰۱۶ به عنوان صدرنشین به مرحله نهایی صعود کرد. این بار، اما در یک‌چهارم نهایی بازی را به ولز، شگفتی‌ساز جام باخت. آقای ویلموتس پس از این شکست اخراج شد. او از سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ساحل عاج هم پس از شش بازی کنار گذاشته و بعد گزینه نخست هدایت تیم ملی ایران شد.

درنهایت ویلموتس پس از به دست گرفتن سکان هدایت تیم ملی فوتبال ایران برای به دست آوردن آمادگی هر چه بیشتر جهت حضور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در دو دیدار دوستانه به ترتیب در برابر سوریه و کره جنوبی به یک پیروزی و یک تساوی دست پیداکرد، که نمایش تیم ملی در دیدار مقابل کره جنوبی در خاک این کشور باعث شد تا هواداران تیم ملی تا حد زیادی نسبت به موفقیت او در تیم ملی امیدوار شوند.
سرمربی بلژیکی تیم ملی

ایران در مرحله نخست مسابقات جام جهانی قطر در ابتدا تیم ملی هنگ‌کنگ را با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد و در دومین بازی با ۱۴ گل در ورزشگاه آزادی در هم کوبید تا همگان دیگر بر این باور برسند که او همان گمشده تیم ملی است. اما در سومین بازی ورق تیم ملی ایران کاملاً برگشت و ایران در برابر بحرین در یک بازی پرانتقاد با شکست تلخ ۱ بر ۰ روبرو شد.

بعدازاین شکست تلخ مقابل بحرین ویلموتس پیش از بازی عراق در اقدامی عجیب به دلیل عدم پرداخت حقوقش خواستار فسخ قرارداد و یا عقد قراردادی جدید با فدراسیون فوتبال شد که حاشیه‌های بسیاری را همراه داشت که درنهایت با انجام پرداختی‌های وی، ویلموتس برای نشستن بر روی نیمکت ایران برابر عراق راهی اردن شد و درنهایت با یک بازی نه‌چندان خوب برابر این تیم با نتیجه ۲ بر ۱ شکست خورد تا تیم ملی ایران در مرحله اول از دور گروهی مسابقات مقدماتی جام جهانی در آسیا از گروه C. بعد از عراق (۱۱) و بحرین (۹) و تنها با ۶ امتیاز بالاتر هنگ‌کنگ و کامبوج در جایگاه سوم قرار بگیرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید