محققان آکسفورد: پزشکان برای سرماخوردگی به جای آنتی‌بیوتیک عسل تجویز کنند

محققان آکسفورد: پزشکان برای سرماخوردگی به جای آنتی‌بیوتیک عسل تجویز کنند

به‌خصوص عسل در درمان سرفه‌های شدید بسیار اثربخش‌تر از دارو‌های دیگر بوده است. تحقیقات نشان داد افرادی که تحت درمان با عسل قرار گرفته بودند ۲ تا ۳ روز زودتر از سایرین بهبود یافته بودند.

کد خبر : ۸۳۷۳۶
بازدید : ۱۱۵۱۵
محققان آکسفورد: پزشکان برای سرماخوردگی به جای آنتی‌بیوتیک عسل تجویز کنند
فرادید | محققان می‌گویند در مقایسه با درمان‌های مرسوم که برای درمان سرفه، گرفتگی بینی و گلو‌درد تجویز می‌شوند، عسل داروی بهتری است. این ماده در دسترس و در بعضی نقاط ارزان‌تر است و عوارض جانبی ندارد.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین، محققان دانشگاه آکسفورد گفته‌اند که پزشکان می‌توانند عسل را به عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک‌هایی تجویز کنند که در درمان این موارد اثر چندانی ندارند.

عفونت سیستم تنفسی فوقانی نواحی بینی، گلو، حنجره و نایژه‌ها را درگیر می‌کند. عسل از زمان‌های قدیم برای درمان سرفه و سرماخوردگی در بیماران استفاده می‌شده است و شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد عسل در درمان سرماخوردگی در کودکان بسیار مؤثر است.

اما از آنجاییکه تأثیر عسل در درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی در بزرگسالان هنوز به خوبی بررسی نشده بود، محققان تصمیم گرفتند به پایگاه اطلاعات داده مراجعه کنند و اثر مصرف عسل در درمان بیماری‌های سیستم تنفسی را با اثر مصرف دارو‌هایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها، اسپکتورانت، ضدسرفه و مسکن‌ها مقایسه کنند. آن‌ها ۱۷۶۱ شرکت‌کنند در سنین متفاوت را بررسی کردند.

مطالعه تحلیل داده‌ها نشان داد که عسل از بسیاری از درمان‌های معمولی که برای بهبود وضعیت بیماران تجویز می‌شود، مؤثرتر عمل کرده است. به‌خصوص عسل در درمان سرفه‌های شدید بسیار اثربخش‌تر از دارو‌های دیگر بوده است. تحقیقات نشان داد افرادی که تحت درمان با عسل قرار گرفته بودند ۲ تا ۳ روز زودتر از سایرین بهبود یافته بودند.

البته محققان تأکید کردند که عسل نه محصول واحد بلکه یک ماده پیچیده است. آن‌ها همچنین گفتند که تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود. محققان در نشریه پزشکی بی‌اِم‌جِی، نوشتند: «عفونت‌های سیستم تنفسی فوقانی اصلی‌ترین دلیل تجویز آنتی‌بیوتیک به بیماران است. اما از آنجایی که بیشتر بیماری‌های سیستم تنفسی فوقانی ویروسی است، تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها هم بی‌اثر و هم نامناسب هستند.»

آن‌ها پیشنهاد دادند پزشکان به جای تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها به بیماران عسل تجویز کنند که درمان ایمن‌تری برای کاهش نشانه‌های بیماری سرماخوردگی و سرفه است.
منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید