سمت و سوی قیمت دلار در روزهای آینده

سمت و سوی قیمت دلار در روزهای آینده

در طول یک ماه اخیر بازارساز ارزی نشان داده است که نسبت به سطح ۲۳ هزار تومان حساس است و به راحتی اجازه شکستن آن را نمی‌دهد. اما با این حال نوسان‌گیران تلاش می‌کنند تا قیمت دلار از این مانع بزرگ عبور کند. البته برخی اخبار نگران کننده همچون فعال سازی مکانیسم ماشه از سوی آمریکا که پایان هفته گذشته منتشر شد، می‌رفت تا تلاش بازار ساز ارزی را ناکام کند. اما با هضم این خبر و مخالفت دیگر اعضای شورای امنیت آهسته آهسته جو بازار به روال سابق برگشت.

کد خبر : ۸۳۸۴۵
بازدید : ۷۰۳۷
سمت و سوی قیمت دلار در روزهای آینده
فرادید | قیمت دلار که تا ابتدای مرداد ماه به کانال ۲۲ هزار تومان رسیده بود، حالا با گذشت یک ماه به کانال ۲۳ هزار تومان رسیده است. البته این در حالی است که قیمت دلار در اواسط تیرماه به مرز ۲۶ هزار تومان هم رسیده بود. اما تمایل سیاستگذار ارزی به تقویت بازار بورس و تضعیف دلار و طلا باعث شد تا قیمت‌ها در این دو بازار روند کاهشی به خود بگیرد.

به گزارش فرادید، البته در مرداد ماه امسال، دلار با افزایش ۶.۲ درصدی در برابر صعود ۳.۸ درصدی سکه، افزایش ۸ درصدی طلا و افت ۸ درصدی شاخص کل بورس، دومین سوددهی را در میان بازار‌های موازی به خود اختصاص داد. البته سوددهی دلار در مرداد ماه در حالی به ۶.۲ درصد رسید که در تیرماه رشد این ارز ۱۴ درصد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار در ابتدای مردادماه در محدوده ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان قرار داشت، در اواسط مردادماه به قله ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومانی رسید و به یکباره با خبر گشایش اقتصادی، تا نقطه ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومانی ریزش کرد. اما در نهایت دوباره به کانال ۲۳ هزار تومان برگشت.

براساس آخرین آمارها، قیمت اسکناس آمریکایی، روز یکشنبه دوم شهریور ماه در بازار ایران با ۱.۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به ۲۳ هزار تومان رسید.

روند قیمتی دلار در شرایطی به آهستگی رو به بالا حرکت می‌کند که رئیس کل بانک مرکزی طی روز‌های گذشته، وعده تعادل قیمتی دلار را داده است. از طرفی وزیر اقتصاد و حسن روحانی هم حمایت خود را از بازار بورس اعلام و ابراز امیدواری کرده اند که قیمت دلار باز هم کاهش یابد.

اما انتشار اخبار نگران کننده از قبیل: فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا باعث شده تا برخی به اثرگذاری این اتفاق بر قیمت دلار اشاره کنند.

از طرفی تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه در سال ۱۳۹۷، عرضه ETF پالایشی دارا دوم، کاهش قیمت طلا در ماه محرم و پرداخت وادم ودیعه مسکن از جمله مواردی است که می‌تواند در تغییر قیمت دلار در روز‌های آینده تاثیر گذار باشد.
سمت و سوی قیمت دلار در روزهای آینده

قیمت دلار در مسیر صعود یا نزول؟

در طول یک ماه اخیر بازارساز ارزی نشان داده است که نسبت به سطح ۲۳ هزار تومان حساس است و به راحتی اجازه شکستن آن را نمی‌دهد. اما با این حال نوسان‌گیران تلاش می‌کنند تا قیمت دلار از این مانع بزرگ عبور کند.

البته برخی اخبار نگران کننده همچون فعال سازی مکانیسم ماشه از سوی آمریکا که پایان هفته گذشته منتشر شد، می‌رفت تا تلاش بازار ساز ارزی را ناکام کند. اما با هضم این خبر و مخالفت دیگر اعضای شورای امنیت آهسته آهسته جو بازار به روال سابق برگشت.

این خبر حتی اثر عکس هم بر بازار گذاشت و در روز شنبه اول شهریور ماه، موجب کاهش قیمت دلار در بازار هم شد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که آمریکا نتواند در مورد مکانیسم ماشه کاری را از پیش ببرد قیمت دلار در بازار داخلی حتی پایین‌تر از این ارقام هم خواهد آمد.

این دسته از کارشناسان می‌گویند که اخبار حاکی از آن است که با وجود اینکه آمریکا به دنبال نامحدود کردن تحریم تسلیحاتی ایران بود، در این موضوع هم سایر کشور‌ها در برابرش ایستادند و تاکنون مسیر اعمال این موضوع چندان موفق نبوده است؛ بنابراین انتظار می‌رود ارز در همین قیمت ثبات داشته باشد و یا حتی روند رو به کاهش داشته باشد.

اما اخبار دیگری که در روز‌های آینده ممکن است بر قیمت دلار تاثیر گذار باشند، عرضه باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های پالایشی در قالب صندوق ETF دار دوم در روز چهارشنبه و پرداخت وام ودیعه مسکن در هفته آینده و ادامه روند نزولی بورس خواهند بود.

در این رابطه کارشناسان معتقدند که عرضه دارا دوم ممکن است به مقدار جزئی اثرگذار باشد، اما این که هفته گذشته بورس بیشتر روز‌ها قرمز بود تاثیر بیشتری داشته است.

این کارشناسان همچنین می‌گویند وقتی دلار روند کاهشی داشته باشد، بورس هم قرمز خواهد شد. برعکس وقتی دلار افزایشی باشد، بورس هم سبز خواهد شد. دارا دوم می‌تواند شاخص بورس را بالا ببرد و بورس هم دلار را افزایشی کند.

با این حال پیش بینی کارشناسان بازار برای روز‌های آینده بر این است که هفته جاری ارز نوسان چندانی نداشته باشد و قیمت چندان تغییر نکند. آن‌ها پیش بینی می‌کنند که قیمت ارز تا زمان عرضه ETF دوم دولت مقداری کاهش یابد.
سمت و سوی قیمت دلار در روزهای آینده

چه عواملی بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارند؟

تحلیلگران اقتصادی در مورد عوامل تاثیرگذار بر فرایند قیمتی دلار گفته اند که قیمت دلار متاثر از پارامتر‌های مختلفی است. بسیاری از کشور‌ها تمایل دارند قیمت ارزشان نسبت به ارز جهانی پایین‌تر باشد که در این صورت جنگ ارزی رخ می‌دهد. به طور مثال قیمت یوان در کشور چین در برابر دلار پایین آمده است، زیرا این کشور می‌خواهد به تولید کنندگان جهت سرمایه گذاری و صادرات کالا‌های خود به کشور‌های خارجی و وارد کردن ارز قوی فرصت دهد.

آن‌ها معتقدند که در کشور ما افزایش قیمت ارز و اختلاف پولی ریال در مقابل دلار این شرایط را فراهم نمی‌کند.

این تحلیلگران در ادامه می‌گویند که "شاید این طور به نظر برسد که افزایش نرخ ارز ناشی از سیاست‌های اقتصادی باشد، اما باید بدانید که افزایش نرخ ارز بیشتر جنبه سیاسی دارد. "


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید