مجوز اضطراری پلاسمادرمانی در آمریکا

مجوز اضطراری پلاسمادرمانی در آمریکا

به گفته سی‌ان‌ان، گرچه برخی مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داده‌اند، هنوز اطلاعاتی در‌باره آزمایش بالینی اتفاقی درمورد تاثیر درمانی پلاسما در دست نیست. این آزمایش‌ها هم‌اکنون در حال انجام هستند.

کد خبر : ۸۳۸۷۰
بازدید : ۶۹۱۴
مجوز اضطراری پلاسمادرمانی در آمریکا
سازمان دارو و غذای ایالات متحده (اف‌دی‌ای) در اطلاعیه‌ای مجوز اضطراری استفاده از پلاسمای بیماران بهبودیافته کرونا را برای درمان کووید-۱۹ را صادر کرد و گفت: «فواید شناخته شده و بالقوه این فراورده از خطر‌های شناخته شده و بالقوه آن بیشتر است.»

اف‌دی‌ای روز یکشنبه گفت که بیش از ۷۰هزار بیمار با استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان درمان شده‌اند. در این درمان، از خون افرادی که از عفونت ویروس کرونا بهبود یافته‌اند، استفاده می‌شود.

در همین حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید گفت: «خوشنودم که امروز اعلامیه‌ای واقعا تاریخی در‌باره مبارزه با ویروس کرونا را مطرح کنم که جان عده بی‌شماری را نجات خواهد داد. اقدام امروز، دسترسی به این درمان را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد.»

هفته گذشته ترامپ برخی مقام‌های بهداشتی آمریکا را متهم کرد که به دلایل سیاسی از صدور مجوز اضطراری پلاسمادرمانی خودداری می‌کند. روز یکشنبه، منبعی نزدیک به کارگروه کرونای کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت که سازمان غذا و دارو، اطلاعات جدیدی به دست آورده که منجر به صدور مجوز اضطراری شده است. وی افزود که اف‌دی‌ای هیچ تعهدی ندارد که با کسی بیرون از این سازمان در‌باره تصمیماتش مشاوره کند.

اواخر ماه مارس، اف‌دی‌ای به دانشمندان اجازه داد پلاسمای به دست آمده از خون بهبودیافتگان کرونا را آزمایش کند و نتیجه آن را بسنجد. پلاسمادرمانی تا کنون روی بیش از ۶۰ هزار نفر آزمایش شده است. اما پلاسمای بهبودیافتگان نیز مانند خون به اندازه کافی موجود نیست و باید از اهداکنندگان گرفته شود.
به گفته سی‌ان‌ان، گرچه برخی مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داده‌اند، هنوز اطلاعاتی در‌باره آزمایش بالینی اتفاقی درمورد تاثیر درمانی پلاسما در دست نیست. این آزمایش‌ها هم‌اکنون در حال انجام هستند.

روز شنبه ترامپ، اف‌دی‌ای را متهم کرد که «عمدا آزمایش واکسن کرونا را به تاخیر می‌اندازد.» او در توییتی نوشت: «دولت پنهان، یا هرکسی دیگری که در اف‌دی‌ای است دارد کار آزمایش واکسن‌ها و درمان‌ها بر روی انسان‌ها را برای شرکت‌های دارویی دشوار می‌کند.»
ترامپ اف‌دی‌ای را متهم کرد که صودر مجوز واکسن را تا بعد از انتخابات ماه نوامبر به تاخیر انداخته‌است. او گفت: «روشن است که می‌خواهند تا بعد از سوم نوامبر جوابی ندهند. باید سعی خود را روی سرعت و نجات جان آدم‌ها متمرکز کنند!» آقای ترامپ در پایان توییت خود، دکتر استیون هان، رئیس اف‌دی‌ای را که خود او منصوب کرده‌است، «تگ» کرد.

دکترهان اوایل این ماه به آمریکایی‌ها اطمینان داد که سازمان او در تصویب واکسن «میان‌بر نخواهد زد». نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، توییت ترامپ را «خیلی ترسناک» و «بیانیه‌ای خیلی خطرناک» توصیف کرد و گفت که «اف‌دی‌ای مسئولیت دارد با داوری در‌باره ایمنی و کارایی داروها، آن‌ها را تایید کند، نه با اعلامیه‌های کاخ سفید در‌باره سرعت دادن به کار و سیاسی کردن موضوع.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید