ماجرای بازگشایی مدارس به کجا رسید؟

ماجرای بازگشایی مدارس به کجا رسید؟

براساس طرح تدوینی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، سه منطقه با رنگ‌های سفید، زرد و قرمز مشخص شده که در هر کدام با توجه به میزان شیوع کرونا شرایط بازگشایی مدرسه‌ها متفاوت است. مثلا در شهر‌هایی که وضعیت آن‌ها قرمز است، کلاس‌ها کاملا غیرحضوری و با استفاده از فضای مجازی برگزار می‌شود. در مناطق وضعیت زرد، دانش‌آموزان هر کلاس دو یا سه روز به مدرسه می‌روند و بقیه روز‌های هفته باید در کلاس‌های مجازی شرکت کنند. البته در ایران یکی از مشکلات اساسی دسترسی نداشتن بسیاری از کودکان فقیر به وسایل ارتباطی، موبایل و تبلت است.

کد خبر : ۸۴۰۳۳
بازدید : ۷۱۸۲
ماجرای بازگشایی مدارس به کجا رسید؟
فرادید | ۲۸ تیرماه سال جاری بود که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد مدارس دو هفته زودتر و در ۱۵ شهریور آغاز به کار می‌کنند. محسن حاجی میرزائی همان زمان گفته بود که نیمی از دانش آموزان روز‌های زوج و نیم دیگر روز‌های فرد به مدرسه می‌روند. البته در هفته‌های بعد هم وزیر آموزش و پرورش این طرح را دوباره تکرار کرد. اما با واکنش کارشناسان بهداشت و خانواده‌های دانش آموزان مواجه شد.

به گزارش فرادید، براساس طرح وزارت آموزش و پرورش قرار بر این شد که کلاس‌های درس در ۳۵درصد مدارس کشور که زیر ۵۰ نفر دانش آموز دارند، با رعایت پروتکل‌ها حضوری برگزار شوند. همچنین کلاس‌های با جمعیت بیشتر هم به صورت زوج و فرد برگزار شود. اما برای مواردی که امکان برگزاری کلاس حضوری نباشد، برنامه‌های درسی از تلویزیون پخش شود.

حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش گفته است که در سراسر کشور اصل بر این است که آموزش به صورت حضوری باشد مگر اینکه رعایت پروتکل‌ها به هیچ وجه امکان پذیر نباشد.

او در مورد دانش آموزان پایه اول هم گفته که "تاکید ما بر این است که حتی اگر به صورت بسیار محدود و دو نفر دونفر به همراه خانواده به مدرسه بیایند و با معلم آشنا شوند. "

با این حال شنبه ۱۵ شهریور ماه آغاز سال تحصیلی خواهد بود و مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شوند.
اما وزارت آموزش و پرورش گفته است که مناطقی که ستاد ملی کرونا بگوید وضعیت قرمز است، کلاس‌ها به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود. البته منطقه‌ای همکه زرد باشد کلاس‌ها با تعداد محدودتر دانش‌آموزان برگزار می‌شود. با حال این وزارتخانه در مورد مناطق زرد گفته که والدین باید تا روز شنبه صبر کنند تا تصمیم نهایی از سوی مدارس به خانواده‌ها اطلاع داده شود.

از طرفی رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش روز‌های گذشته گفته بود که "سه میلیون و ۲۲۵ هزار دانش‌آموز به دلیل نداشتن تبلت یا گوشی امکان عضویت در شبکه شاد را ندارند و با خطر بازماندگی از تحصیل روبه‌رو هستند. "

براساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

ماجرای بازگشایی مدارس به کجا رسید؟

دستور العمل بازگشایی مدارس چه می‌گوید؟

براساس طرح تدوینی وزارت آموزش و پرورش، سه منطقه با رنگ‌های سفید، زرد و قرمز مشخص شده که در هر کدام با توجه به میزان شیوع کرونا شرایط بازگشایی مدرسه‌ها متفاوت است. مثلا در شهر‌هایی که وضعیت آن‌ها قرمز است، کلاس‌ها کاملا غیرحضوری و با استفاده از فضای مجازی برگزار می‌شود.

در مناطق وضعیت زرد، دانش‌آموزان هر کلاس دو یا سه روز به مدرسه می‌روند و بقیه روز‌های هفته باید در کلاس‌های مجازی شرکت کنند. البته در ایران یکی از مشکلات اساسی دسترسی نداشتن بسیاری از کودکان فقیر به وسایل ارتباطی، موبایل و تبلت است.

در شهر‌های با وضعیت سفید دانش‌آموزان تمام وقت به مدرسه می‌روند و برای آموزش تکمیلی از شبکه مجازی "شاد" استفاده می‌کنند.

آموزش و پرورش متعهد شده که فاصله دو متری در مدارس رعایت شود، کلاس‌ها و سرویس‌های بهداشتی به طور مستمر ضدعفونی شود و بر سرویس‌های رفت و آمد نظارت داشته باشد.
ماجرای بازگشایی مدارس به کجا رسید؟

واکنش‌ها به بازگشایی مدارس

پس از اینکه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که آموزش در سال تحصیلی جدید حضوری خواهد بود و تنها در مناطق قرمز وضعیت آموزش متفاوت خواهد بود. این تصمیم با واکنش برخی کارشناسان بهداشت، فعالان رسانه‌ای و برخی از خانواده دانش آموزان مواجه شد. اما مهم‌ترین واکنش، مخالفت علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با موضوع بازگشایی مدارس بود.

او در این رابطه به رسانه‌ها گفته است "تا زمانی که به صورت قطعی وضعیت بحرانی فعلی را به یک وضعیت با ثبات و پایدار تبدیل نکرده ایم هر گونه تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدامی زودرس است و می‌تواند مخاطره آمیز باشد. باید با منطق بیشتر و توجه به نظرات کارشناسی با این موضوع برخورد کرد. "

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین گفته که " بر فرض اینکه حتی اگر تا پایان تابستان آمار ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند هیچ تضمینی وجود ندارد که در پاییز سیمای متفاوتی از کرونا را شاهد نباشیم. احتمال تغییر الگوی اپیدمی کرونا در پاییز دور از انتظار نیست و باید امسال مدل کاملا متفاوت تحصیلی را در سال تحصیلی جدید دنبال کنیم. "

البته این بازگشایی مدارس و آموزش حضوری با واکنش خانواده دانش آموزان و برخی کاربران هم مواجه شده است. والدین یک دانش آموز در شبکه‌های اجتماعی نوشته اند: "بچه‌ای که بیماری زمینه‌ای داره، چطوری هر روز باید به مدرسه بره؟ شاید یک نفر ناقل بیماری باشه و بچه‌های بیمار هم کرونا بگیرن. پارسال مجازی گذاشتید، خیال می‌کنید کرونا بهتر شده؟ نه، بدتر هم شده. بچه‌های بیگناه چه تقصیری دارند؟ شما جوابگوی این همه دانش‌آموز هستید. چرا فقط به فکر خودتان هستید. لطفا جواب بدهید. جواب خوب.

کاربری هم نوشته است که "به نظرتون وقت اون نرسیده که سیستم آموزشی‌تون رو عوض کنید و مثل کشور‌های پیشرفته عمل کنید تا بتونید بستر مناسبی برای حفظ سلامت جامعه و پیشبرد سطح فرهنگ مردم داشته باشید؟ یا همچنان می‌خوایم بگیم هرچه پیش بیاد و بعد نصف فرزندان این مرز و بوم رو به فنا بدید. کمی تامل کنید با درایت بیشتر تصمیم درست بگیرید. ".

اما در مقابل برخی هم معتقد بوده اند که آموزش غیر حضوری کارایی لازم را نداردو آموزش باید به صورت حضوری باشد. یک دانش آموز در این رابطه در اینستاگرام نوشته است که "لطفا بذارید دوازدهمی‌های امسال بتونن برن مدرسه. واقعا از طریق آموزش مجازی هیچ یادگیری صورت نمی‌گیره. ما کنکور داریم. تو رو خدا یه خورده ما رو درک کنید. "
ماجرای بازگشایی مدارس به کجا رسید؟

بازگشایی مدارس در دیگر کشور‌ها به چه صورت است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آموزش مدارس در بیشتر کشور‌های اروپایی به شکل حضوری خواهد بود. دانمارک، در کنار نروژ اولین کشور اروپایی بود که بعد از قرنطینه به دانش‌آموزان ابتدایی اجازه داد به کلاس‌های درس بازگردند. در این کشور کودکان دبستانی از اواسط آوریل(اواخر فروردین) به مدرسه بازگشتند. بعد از آن از ۱۸ ماه مه(اواخر اردیبهشت) هم در‌های مدارس به روی دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۶ سال باز شد.

سایر کشور‌ها راهکار‌های دانمارک را به دقت به کار بستند و بسیاری از تدابیری را به اجرا در آوردند که این کشور پیش از همه اتخاذ کرده بود. تعیین ساعات متفاوت برای ورود به مدرسه، توصیه به شستن مکرر دست‌ها و تمیز کردن مدرسه در طول روز، قرار دادن کودکان کم‌سن‌وسالتر در گروه‌های کوچک به منظور کاهش تماس آن‌ها با دیگران تا حد ممکن از جمله این اقدامات است.

آموزش حضوری در مدارس چین

طبق برنامه ریزی انجام شده روز اول سپتامبر (11شهریور)، دبیرستان ها و دبستان ها و مهدهای کودک در بیشتر استان ها و شهرهای چین سال تحصیلی را در پاییز آغاز می کنند.
براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش چین پس از بازگشایی کلاس های مدارس ابتدایی و متوسطه، مدیریت نسبتاً محدود کننده ای برای جلوگیری از ازدحام جمعیت با اجرای روش های رفت و برگشت در زمان های متفاوت و فاصله گذاری یک متری اجرا می شود. در ترم جدید مدارس به آموزش آنلاین و آفلاین در کنار هم ادامه خواهند داد. در عین حال روش های پیشگیری و کنترل اپیدمی کرونا و فعالیت های آموزشی و ورزشی را هماهنگ خواهند کرد و به طور موثر اجرای برنامه یک ساعت ورزش در هر روز را پیگیری خواهند کرد.

مدارس ایتالیا

تمامی مدارس ایتالیا قرار است از روز ۱۴ سپتامبر دوباره باز شوند. دانش‌آموزان باید یک متر از هم فاصله داشته باشند و به همین دلیل تعداد کمتری دانش‌آموز در کلاس‌ها خواهد نشست. آن‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم خواهند شد و به منظور جلوگیری از تجمع، ساعات متفاوتی برای شروع کلاس‌ها در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این روز‌های شنبه هم در مدارس باز خواهند بود.

دانش‌آموزان و معلم‌ها باید ماسک بزنند و معلم‌ها علاوه بر آن باید شیلد محافظ صورت هم داشته باشند. کلاس‌های درس در صورت امکان در بیرون ساختمان یا فضا‌های بزرگ مثل سالن‌های تأتر یا موزه‌ها برگزار خواهد شد.

برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه که اعضای خانواده‌شان جزو قشر آسیب‌پذیر هستند هم امکان آموزش از راه دور وجود خواهد داشت.
ماجرای بازگشایی مدارس به کجا رسید؟

بازگشایی مدارس در آلمان

قوانین آموزش و پرورش در ۱۶ ایالت آلمان با هم فرق دارد و به همین دلیل سال تحصیلی در آن‌ها در زمان‌های مختلف آغاز می‌شود. اما همه ایالت‌های این کشور در ژوییه به توافق رسیدند که دانش‌آموزان باید در پایان تعطیلات تابستانی به مدرسه باز گردند.

در مدارس آلمان تدابیر بهداشتی ویژه از جمله شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از لمس نرده‌ها موقع بالا و پایین رفتن از پله‌ها توصیه می‌شود. استفاده از ماسک در مدارس این کشور اجباری نیست و آزمایش کرونا برای معلم‌ها رایگان است.

کلاس‌ها به شکل گروه‌های چند صد نفره از دانش‌آموزان سازماندهی مجدد شده‌اند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در درون هر دسته اجباری نیست، اما هر کدام از آن‌ها محوطه، سرویس بهداشتی و سالن غذاخوری جداگانه دارند.

آموزش حضوری در اسپانیا

در اسپانیا از اواخر ماه مه عده‌ای از کودکان به شکل داوطلبانه به مدرسه رفتند، اما قرار است در سپتامبر همه دانش‌آموزان به کلاس‌های درس بازگردند.

دولت اسپانیا دستورالعمل‌هایی منتشر کرده که هر یک از ۱۷ منطقه خودمختار این کشور با توجه به شرایط خود آن را به اجرا در خواهد آورد.

دانش‌آموزان باید فاصله دست کم یک و نیم متری از یکدیگر را رعایت کنند. البته کودکان کم سن و سال‌تر به جای آن در گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفری قرار داده می‌شوند و مجبور به رعایت فاصله‌گذاری نخواهند بود.

از مدارس خواسته خواهد شد فعالیت در فضای باز را در اولویت قرار دهند و ساعات شروع، پایان و زنگ‌تفریح‌های متفاوت در نظر بگیرند.

استفاده از ماسک برای کودکان بالای ۶ سال در سرویس مدارس، همین‌طور دانش‌آموزان و معلمانی که نمی‌توانند فاصله ۱.۵ متری را رعایت کنند، اجباری است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید