ریزش دوباره بورس؛ علت چیست؟

ریزش دوباره بورس؛ علت چیست؟

تا پیش از این سهامداران افزایش قیمت دلار را به‌عنوان عاملی موثر در رشد بازار سرمایه درنظر می‌گرفتند. اما حالا با رشد دوباره نرخ ارز تحلیلگران و کارشناسان به احتمال واکنش معکوس بورس هشدار می‌دهند. آنان معتقدند افزایش نرخ ارز تا جایی به رشد بازار سرمایه منجر می‌شود و از یک نقطه به بعد اقتصاد دیگر کشش نرخ بالای ارز را ندارد و ممکن است اثرات منفی آن کل بازار‌ها از جمله بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

کد خبر : ۸۴۱۱۰
بازدید : ۶۴۱۶
ریزش دوباره بورس؛ علت چیست؟
فرادید | شاخص کل بورس در حالی که در پایان هفته گذشته به مدار صعود بازگشته بود، ابتدای این هفته را با نوسان آغاز کرد. اما حالا و در آخرین روز معاملات هفته جاری، شاخص کل دوباره روند نزولی به خود گرفت و در دور روز کاری پایانی ۹۵ هزار واحد ریخت. این موضوع در حال حاضر نگرانی سرمایه گذاران بازار سرمایه را به دنبال داشته و بسیاری از فعالان بازار را به واکنش در شبکه‌های اجتماعی وا داشته است. با این حال کارشناسان دلایل مختلفی برای روند نزولی دوباره شاخص کل بورس مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها واکنش معکوس بورس به افزایش قیمت دلار، شایعه افزایش دامنه نوسان و تصمیم گیری‌های غیر کارشناسی توسط سیاستگذار است.

به گزارش فرادید، بازار سهام در کمتر از یک هفته مجددا تحت فشار عرضه قرار گرفت و باعث شد تا در دو روز اخیر شاخص کل کمی بیش از ۵ و نیم درصد سقوط کند.

البته تمایل زیاد برای خروج از بازار، در طول یک هفته اخیر خود را به شکل صفوف یکپارچه فروش نشان داد و از آنجا که سرمایه‌گذاران در جبهه خرید کمتر ظاهر شدند، حجم قابل توجهی از نقدینگی در صف‌ها بلوکه ماند و ارزش معاملات کاهش چشمگیری را ثبت کرد.

در بازار امروز از ۶۲۶ نماد معامله شده، ۵۰۸ نماد با افت قیمت مواجه شدند. در طرف مقابل هم ۱۱۸ نماد در مدار مثبت قرار گرفتند تا قیمت آن‌ها قدری افزایش پیدا کند.

ایجاد صفوف میلیاردی فروش و بازگشت شاخص کل به روند ریزشی واکنش برخی از سیاستگذاران بورس را هم به دنبال داشت. در این رابطه سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس در توییترش نوشت: "در تمام نوشته‌ها و مصاحبه‌ها و … توصیه می‌کنم که سرمایه‌گذاران از رفتار هیجانی پرهیز کنند. عجبا که همین هیجانی معامله نکنید هم به مذاق بسیاری خوش نمی‌آید! "

با این حال رفت و برگشت‌های یک هفته اخیر نشان داد که بازار موقعیت خود را با شرایط پس از اصلاح تثبیت نکرده و همچنان با دودلی و تردید ناشی از افت یا ادامه راه صعودی مواجه است.

سردرگمی تحلیلگران در توجیه قیمت‌های فعلی سهام با سودآوری شرکت‌ها در کنار امید و اعتماد از دست رفته بازیگران بورس تهران نسبت به نقش حمایتی دولت در بازار سرمایه سبب شده تا قیمت‌ها درون چرخه‌های اکیدا صعودی و نزولی بیفتند و مدام از صف خرید به صف فروش یا بالعکس نوسان کنند و در تعادل باقی نمانند.

نکته قابل توجه در معاملات چند روز اخیر این بود که مقام ناظر برای به تعادل رسیدن بازار باز هم به تنها راهکار خود یعنی دستور به بازیگران عمده برای خرید سهام شاخص‌ساز و جمع‌آوری صفوف سنگین فروش متوسل شد؛ که این حمایت دستوری از قیمت‌ها و تلاش سیاستگذار برای ایجاد تعادل ساختگی در بازار هم شکست خورد و یا دست کم توفیقی نیافت.

بازار سهام در طول یک ماه اخیر بیش از ۲۰ درصد ریزش داشته و در حال حاضر شاخص کل روی عدد یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد ایستاده است.
ریزش دوباره بورس؛ علت چیست؟

علت نزولی شدن دوباره بورس چیست؟

برخی از کارشناسان معتقدند که طرح شایعه افزایش دامنه نوسان قیمت به ۱۰ درصد هم در تزریق هیجان به معاملات بورس تهران بی اثر نبود. این دسته از کارشناسان می‌گویند که به طور کلی، افزایش دامنه نوسان و حرکت به سمت رفع این محدودیت دست و پا گیر می‌تواند بورس تهران را به سمت بازار کاراتری سوق بدهد. در نتیجه بسیاری از کژرفتاری‌ها و سیگنال‌های اشتباه ناشی از محدودیت قیمت از سر راه بورس‌بازان برداشته می‌شود. با رفع این محدودیت مزمن طبعا ریسک معنای واقعی خود را پیدا می‌کند.

این کارشناسان همچنین گفته اند که "تشخیص نادرست و برخورد قهری و عوام پسندانه با اقتصاد یکی از خطوط اصلی سیاست اقتصادی در کشور بوده که در جلوه‌هایی از آن را طی روز‌های اخیر در بورس تهران مشاهده کرده‌ایم.

آن‌ها می‌گویند تقابل دولت و بازار همواره با شکست سیاستگذار همراه بوده، اما تصمیم‌سازان اقتصادی کشور به تناوب نشان داده اند که از این شکست خرسند هستند.

از طرفی تا پیش از این سهامداران افزایش قیمت دلار را به‌عنوان عاملی موثر در رشد بازار سرمایه درنظر می‌گرفتند. اما حالا با رشد دوباره نرخ ارز تحلیلگران و کارشناسان به احتمال واکنش معکوس بورس هشدار می‌دهند.

آنان معتقدند افزایش نرخ ارز تا جایی به رشد بازار سرمایه منجر می‌شود و از یک نقطه به بعد اقتصاد دیگر کشش نرخ بالای ارز را ندارد و ممکن است اثرات منفی آن کل بازار‌ها از جمله بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

علی تیموری تحلیلگر بازار سرمایه در این رابطه به روزنامه دنیای اقتصاد گفته است که "نگرانی‌هایی که الان سرمایه‌گذاران بازار سرمایه از افزایش قیمت دلار دارند از این مساله ناشی می‌شود که معلوم نیست با رشد نرخ دلار چه اتفاقی برای اقتصاد می‌افتد. رشد دوباره نرخ دلار ممکن است به تشدید قیمت‌گذاری دستوری روی برخی کالا‌ها و خدمات منجر شود. قاعدتا قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود که سودآوری شرکت‌ها متناسب با نرخ ارز رشد نکند؛ بنابراین اگر بخواهیم با این منطق به افزایش قیمت دلار نگاه کنیم باعث نگرانی است. "

او همچنین گفته که "با این منطق فروش و سودآوری شرکت‌ها تا حدی از افزایش نرخ دلار اثر مثبت می‌پذیرند، اما اگر قیمت از حدی بالاتر برود مشمول برخی محدودیت‌های قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری به فساد منجر می‌شود بنابراین افزایش بیش از انتظار قیمت دلار باعث ضرر شرکت‌های مشمول قیمت‌گذاری دستوری می‌شود. یک نمونه ملموس آن قیمت خودرو است که آثار منفی خود را نشان داده و می‌بینیم که بازار خودرو چه وضعیت بدی دارد. "

در این میان، برخی هم تصمیم گیری‌های غیر کارشناسانه توسط سیاستگذار، سیگنال منفی برخی اخبار سیاسی، ضعف سیستم معاملاتی و عدم آگاهی سهامداران را در روند نزولی مجدد بازار سهام اثرگذار دانسته اند.
ریزش دوباره بورس؛ علت چیست؟

چه اتفاقی برای بازار سهام می افتد؟

در این رابطه ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه گفته است که "با توجه به نمودار شاخص کل مقاومت جدی میانگین متحرک را در گام اول پیش‌رو دارد، حرکت بعدی شاخص کل در حوالی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و کمی پایین‌تر است. "

البته او مسیر پیش رو را امیدوارانه ترسیم کرده و گفته است که "روی خوش داستان واگرایی شکل گرفته در اندیکاتور RIS است که نشان از خرید‌های هوشمندانه در این سطوح قیمتی است. حمایت‌های پیش روی شاخص کف قبلی یعنی ۱۶۰۰ هزار واحد و حمایت بعدی در ۸/۱۶۱ فیبوناچی در حدود ۱۵۵۰ هزار خواهد بود و در اکثر سهم‌ها در نقطه اشباع فروش قرار داریم، اما سیگنال خریدی فعلا مشاهده نمی‌شود. "

رئیسی توصیه کرده که بهترین کار در برخی مواقع کاری انجام ندادن است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید