دارو‌های کورتون و کاهش آمار مرگ کرونا

دارو‌های کورتون و کاهش آمار مرگ کرونا

کورتیکواستروئید یک داروی ضدالتهاب است که با کم کردن شدت واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس سارس-کو-۲ اثر می‌کند. این ویروس است که موجب بیماری کووید-۱۹ شده و در ریه افرادی که به شدت دچار این بیماری شده‌اند دیده شده است.

کد خبر : ۸۴۱۶۴
بازدید : ۷۷۸۰
دارو‌های کورتون و کاهش آمار مرگ کرونا
بر اساس یک تحقیق بین‌المللی، استفاده از استروئید‌های ارزان (کورتون) در درمان بیمارن کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها، خطر مرگ را تا ۲۰ درصد کاهش داده است. این تحقیق شامل هفت آزمایش بالینی بوده، که در آن از سه نوع متفاوت کورتیکواستروئید ضد التهاب استفاده شده، و با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی انجام گرفته است.

به دنبال انتشار نتایج تحقیقات، سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل جدیدی را منتشر کرد که در آن استفاده از کورتیکواستروئید به عنوان داروی استاندارد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با وضعیت «وخیم تا بسیار وخیم» توصیه شده است.

این تحقیق، که توسط مؤسسه ملی تحقیقات پزشکی در دانشگاه بریستول تجزیه و تحلیل شده، مرگ و میر بیماران در یک دوره ۲۸ روزه پس از درمان را مورد مطالعه قرار داده است. با این تحقیق معلوم شد که درمان به وسیله کورتیکواستروئید منتهی به کاهش خطر مرگ به اندازه ۲۰ درصد می‌شود.

محققان می‌گویند این میزان معادل زنده ماندن حدود ۶۸ درصد بیماران بسیار بیمار پس از درمان با استروئید است، که در مقایسه با بیمارانی که بدون این دارو زنده مانده‌اند تقریبا ۸ درصد بیشتر است.

جاناتان استرن، استاد واگیرشناسی و آمار پزشکی در دانشگاه بریستول، می‌گوید «استروئید یک داروی ارزان و در دسترس است و مطالعات ما تأیید می‌کنند که استفاده از آن در کاهش مرگ بیمارانی که کووید-۱۹ شدید دارند مؤثر است.»

وی افزود: «نتایج تحقیق در تمام آزمایش‌ها یکسان بودند و نشان دادند که سن و جنسیت اهمیتی ندارند.» پروفسور جاناتان ون دم، معاون مدیر ارشد پزشکی، گفت: «نتایج تحقیقات اخیر شواهد بیشتری در اختیار ما می‌گذارد که نشان می‌دهند کورتیکواستروئید نقش مهمی در درمان بیماری شدید کووید-۱۹ خواهد داشت.»

در این مطالعه، هفت آزمایش بالینی روی ۱۷۰۳ بیمار شدید کرونا از ۱۲ کشور مختلف بین ماه‌های فوریه و ژوئن صورت گرفت.بیماران به صورت تصادفی یکی از سه دارو یا مشابه آن را مصرف می‌کردند. پس از ۲۸ روز، ۳۳ درصد بیمارانی که با استروئید درمان می‌شدند از بین رفتند در حالی که درصد بیمارانی که با دارو‌های مشابه کشته شدند ۴۱ درصد بود.

در این تحقیق، اثربخشی هیدروکورتیزول، متیل‌پردنیزولون و دکسامتازون مورد بررسی قرار گرفت. مورد آخر، استروئید ارزانی است که قبلا ثابت شده میزان مرگ را در بیماران نیازمند اکسیژن تا یک پنجم و در بیمارانی که به هوارسانی نیاز دارند تا یک سوم کاهش می‌دهد.

محققان می‌گویند نرخ تلفات در تمام هفت آزمایش یکسان بود و دکسامتازون و هیدروکورتوزیل «اثر مشابهی» داشتند، اما از آنجا که تعداد بیمارانی که با متیل‌پردنیزولون آزمایش شدند بسیار کم بود، محققان نتوانستند اثربخشی آن را به دقت محاسبه کنند.

این تحقیق نشان داد که استروئید برای بیمار مفید است و مهم نیست که دستگاه هوارسان به بیمار وصل شده باشد یا نه. ۱۸ درصد بیمارانی که استروئید دریافت داشتند دچار عوارض جانبی شدند. این در حالی است که از میان بیمارانی که به شیوه معمول یا دارو‌های مشابه مورد درمان قرار گرفتند، ۲۳ درصد عوارض جانبی داشتند.

کورتیکواستروئید یک داروی ضدالتهاب است که با کم کردن شدت واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس سارس-کو-۲ اثر می‌کند. این ویروس است که موجب بیماری کووید-۱۹ شده و در ریه افرادی که به شدت دچار این بیماری شده‌اند دیده شده است.

اگر چه شواهدی که از اثربخشی استروئید در درمان بیماران بیمارستانی حکایت دارند به طور پیوسته رو به افزایش هستند، سازمان بهداشت جهانی افراد را از استفاده از آن برای مداوای بیماری‌های خفیف برحذر داشته است. این سازمان اعلام کرده «استفاده خودسرانه از هر دارویی برای کووید-۱۹ منجر به کم شدن سریع منابع جهانی شده و بیمارانی را به خطر می‌اندازد که دارو برای نجات جان آن‌ها مؤثرتر است.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید