گرمایش زمین، ویروس‌ها را "جان سخت‌تر" می‌کند

گرمایش زمین، ویروس‌ها را "جان سخت‌تر" می‌کند

ویروس‌های سازگار شده با دمای بالا نسبت به ویروس‌های پرورش‌یافته در آب سرد، مقاوم‌ترند. وقتی این ویروس‌ها به آب سرد منتقل شدند، مدت بیشتری فعال ماندند و در برابر کلر مقاومت بیشتری نشان دادند.

کد خبر : ۸۴۱۶۹
بازدید : ۷۷۳۰
گرمایش زمین، ویروس‌ها را

کره‌ای که آب می‌شود، کنایه از وضعیت بحران اقلیمی در تظاهراتی در آلمان برای آگاهی‌بخشی درباره روند گرمایش زمین

گرمایش زمین تهدید ناشی از برخی بیماری‌های عفونی را افزایش دهد، زیرا ویروس‌ها را جان‌سخت‌تر می‌کند. به گفته دانشمندان سویسی، ویروس‌های برخاسته از آب که به محیط‌های گرم‌تر خو گرفته‌اند مدت بیشتری عفونی باقی می‌مانند و در برابر مواد ضدعفونی کننده از قبیل: کلر، مقاوم‌ترند.

تامار کوهن، استادیار شیمی زیست‌محیطی انستیتوی فدرال تکنولوژی سویس در لوزان گفت: «این یعنی که کیفیت آب میکروب‌دار ممکن است در مناطق گرم‌تر بدتر باشد و خطری که ویروس‌ها برای سلامتی ایجاد می‌کنند افزایش یابد.»

نور آفتاب، دمای بالا و میکروب‌های دیگر همگی می‌توانند ویروس‌های موجود در آب‌های سطحی را غیرفعال کنند و توانایی آن‌ها در شیوع بیماری را کاهش دهند. اما دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که نحوه واکنش ویروس‌ها به محیط اطراف، در واکنش به تغییرات اقلیمی، تغییر خواهد کرد.

در این تحقیق، نحوه سازگاری انتروویروس‌ها با شرایط در حال تغییر بررسی شد. انتروویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس هایند که می‌توانند باعث غفونت‌های مختلفی شوند، از جمله سرماخوردگی، فلج اطفال و تب برفکی شوند. انتروویروس‌ها معمولا از طریق مدفوع منتقل می‌شوند و از راه فاضلاب، هرزاب و شرایط بهداشتی ناکافی به محیط راه می‌یابند.

گروه تحقیقَ، چهار جمعیت مختلف از انتروویروس‌های انسانی را با پرورش نمونه‌هایی در محفظه‌های آب دریاجه در دما‌های ۱۰ و ۳۰ درجه سانتیگراد، هم در معرض تابش آفتاب و هم در غیاب آن، به وجود آورد. سپس این نمونه‌ها را در معرض گرما و مواد ضدعفونی کننده قرار داد.

این تحقیق که در نشریه «علوم و فناوری زیست‌محیطی» انجمن شیمی آمریکا منتشر شد، نشان داد که ویروس‌های سازگار شده با دمای بالا نسبت به ویروس‌های پرورش‌یافته در آب سرد، مقاوم‌ترند. وقتی این ویروس‌ها به آب سرد منتقل شدند، مدت بیشتری فعال ماندند و در برابر کلر مقاومت بیشتری نشان دادند.

به گفته پروفسور کوهن، این یافته‌ها حاکی از آن است که در آب‌های گرم‌تر «ویروس‌ها مدت درازتری در حالت عفونی باقی می‌مانند و نسبت به مواد ضدعفونی کننده هم مقاوم‌ترند.»، اما او در عین حال گوشزد کرد که نتایج آزمایشگاهی باید در طبیعت تایید شوند.

این یعنی که گرمایش جهانی ممکن است ریسک عفونت بر اثر شنا کردن یا مصرف خوراکی را که با آب آلوده پرورش یافته افزاش دهد.

البته افزایش میانگین دمای جهانی به میزان ۳ درجه سانتیگراد تا پایان قرن که دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند شاید به خودی خود بر ثبات ویروس‌ها تاثیری نداشته باشد، اما پروفسور کوهن می‌گوید که افزایش همزمان تغییرات شدید آب و هوایی ممکن است خطر ابتلا به بماری را به‌ویژه در مناطق گرمسیری‌تر، بالا ببرد.

او گفت: «توجه اصلی ما به افزایش تناوب و مدت موج‌های گرمایی است که می‌تواند منجر به گرم شدن چشمگیر آب‌ها در مناطق شیوع ویروس شود.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید