ویروس مُرده کرونا موجب ابتلا می‌شود؟!

ویروس مُرده کرونا موجب ابتلا می‌شود؟!

این روش تکثیر ویروس می‌تواند نشان دهد که آیا تست ویروسی توانسته فقط ویروس فعال را که قادر به رشد و تکثیر است تشخیص دهد یا اینکه قطعات ویروس قدیمی را هم نشان می‌دهد که قادر به رشد در شرایط آزمایشگاهی و بدن انسان نیست.

کد خبر : ۸۴۲۰۰
بازدید : ۹۱۱۵
ویروس مُرده کرونا موجب ابتلا می‌شود؟!
دانشمندان می‌گویند که تست اصلی تشخیص ویروس کرونا آنقدر حساس است که می‌تواند قطعات ویروس مرده به جا مانده از عفونت قدیمی را تشخیص دهد. اکثر افراد فقط برای یک هفته گرفتار عفونت هستند، اما ممکن است برای چند هفته بعد هم تستشان مثبت شود.

محققان می‌گویند که ممکن است این به ارزیابی بیش از اندازه ابعاد شیوع منجر شود. اما بعضی کارشناسان می‌گویند که معلوم نیست که چگونه می‌توان یک تست را ابداع کرد که موارد ابتلا را نادیده نگیرد. پرفسور کارل هنگان، یکی از نویسندگان گزارش گفته که به جای اینکه نتیجه تست "آری/نه" باشد باید یک مقطع مشخص را در نظر بگیرد که مقادیر کم ویروس باعث مثبت شدن نتیجه نشود.

او معتقد است که تشخیص بقایای ویروس قدیمی ممکن است دلیل آن باشد که چرا آمار مبتلایان بیشتر می‌شود، اما تعداد بیماران بستری در بیمارستان ثابت است. مرکز مطالعات پزشکی مبتنی بر شواهد در دانشگاه آکسفورد شواهد ۲۵ مطالعه را بررسی کرد که در آن‌ها نمونه ویروس از تست‌های مثبت در یک پتری دیش قرارداده شد تا ببینند آیا رشد می‌کنند.
این روش تکثیر ویروس می‌تواند نشان دهد که آیا تست ویروسی توانسته فقط ویروس فعال را که قادر به رشد و تکثیر است تشخیص دهد یا اینکه قطعات ویروس قدیمی را هم نشان می‌دهد که قادر به رشد در شرایط آزمایشگاهی و بدن انسان نیست.
ویروس مُرده کرونا موجب ابتلا می‌شود؟!

کووید چگونه تشخیص داده می‌شود؟
در تست پی سی آر با استفاده از سواب که تست متداول تشخیص این ویروس است مواد شیمیایی به کار می‌رود تا مواد ژنتیکی ویروس بزرگ و قابل تشخیص شود. نمونه گرفته شده از فرد از تعدادی سیکل آزمایشگاهی عبور می‌کند که برای بازیافت ویروس کافی است.

تعداد سیکل‌ها نشان می‌دهد که چه مقدار از ویروس وجود دارد یعنی اینکه آیا مقدار زیادی ویروس زنده وجود دارد یا قطعات کوچک ویروس غیرفعال برجا مانده است. نتیجه مشخص می‌کند که ویروس موجود تا چه حد قادر به مبتلا کردن فرد است. تست‌هایی که سیکل بیشتر دارند در تکثیر آزمایشگاهی کمتر تکثیر می‌شوند.

خطر مثبت کاذب
اما وقتی شخص تست ویروس کرونا می‌دهد، جواب او مثبت یا منفی است و مشخص نیست که چه مقدار ویروس در نمونه سواب وجود داشته و چه مقدار آن فعال است. نتیجه تست برای فردی که مقدار زیادی ویروس زنده پخش می‌کند و شخصی که قطعات ویروس باقی مانده از ابتلای قبلی در او وجود دارد مثبت است.

اما پروفسور هنگان که متوجه نابهنجاری‌هایی در مورد آمار مرگ و میر شد و رهبری اصلاحات در سازمان بهداشت عمومی انگلستان را بر عهده داشت می‌گوید شواهد حاکی از آن است که "عفونت زایی ویروس بعد از حدود یک هفته کم می‌شود".

او می‌گوید که درحالیکه امکان ندارد که تمام تست‌ها را بررسی کرد و دید که آیا ویروس‌ها فعال بودند یا نه، اگر دانشمندان مقطع تشخیصی را مشخص کنند احتمال نتیجه مثبت اشتباه کاهش می‌یابد. به این ترتیب، نتیجه تست افرادی که در گذشته مبتلا شده بودند مثبت نخواهد بود؛ و پرفسور هنگان گفته که در این صورت لازم نیست همه اشخاص مظنون را قرنطینه یا ردگیری کنیم و ابعاد همه گیری هم بهتر معلوم می‌شود.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان هم قبول دارد که تکثیر ویروسی روش مفیدی برای ارزیابی نتیجه تست ویروس کرونا است و اخیرا بررسی‌هایی را در این راستا انجام داده است. این سازمان گفته است که با آزمایشگاه‌ها تماس دارد تا احتمال بروز نتایج مثبت غلط را کاهش دهد و اینکه "آستانه سیکل" و "نقطه مقطع" کجا باید باشد.

اما این سازمان گفته است که کیت‌های مختلفی برای تشخیص مورد استفاده است که آستانه متفاوت و شیوه‌های متفاوت خواندن نتیجه را به کار می‌برند و به این ترتیب تعیین دامنه برای مقطع را دشوار می‌کنند.

اما پروفسور بن نیومن استاد دانشگاه ردینگ می‌گوید که تکثیر ویروس از نمونه گرفته شده از یک بیمار "کم اهمیت نیست. " او می‌گوید: "این بازنگری ممکن است باعث شود که به طور اشتباه دشواری تکثیر ویروس سارس-کو-۲ از نمونه بیمار را با احتمال انتشار آن مرتبط کنیم".

پرفسور فرانچسکو ونتورلی، متخصص میکروب شناسی منطقه امیلیا-رومانیا در ایتالیا که در ماه مارس شاهد شیوع شدید ویروس کرونا بود گفته است که در این مورد که در زمان بهبود بیمار ویروس تا چه مدت عفوت زا باقی می‌ماند "قطعیت لازم وجود ندارد".

بعضی مطالعات مبتنی بر تکثیر ویروسی به این نتیجه رسیدند که در ۱۰ درصد بیماران پس از هشت روز همچنان ویروس فعال بود. در ایتالیا که اوج بیماری زودتر از بریتانیا بروز کرد، برای چند هفته تعداد مبتلایان بیش از میزان واقعی گزارش شد، زیرا تست افرادی که چند هفته پیش مبتلا شده بودند مثبت بود.

اما با عبور از اوج بیماری، این پدیده کم می‌شود. پرفسور پیتر اوپنشو، استاد امپریال کالج دانشگاه لندن، گفته است که پی سی آر "یک روش بسیار حساس تشخیص بقایای ماده ژنتیکی ویروسی است." او می‌گوید که "این به منزله شواهدی از عفونت زایی نیست". اما نظر عمومی پزشکان این است که بیماران "به احتمال زیاد بعد از ده روز پس از ابتلا هم همچنان ویروس را منتقل می‌کنند. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید