بورس سبز کم رنگ باقی می‌ماند؟

بورس سبز کم رنگ باقی می‌ماند؟

در دو روز کاری گذشته، تنها تعداد محدودی از سهام‌های بازار مورد حمایت دستوری حقوقی‌ها قرار گرفته اندو همین موضوع باعث شده تا اکثر نماد‌های فعال بازار در بازه قیمتی منفی خرید و فروش شوند. در نهایت هم شاخص کل با ۶۰ صدم و ۳۶ صدم مثبت، کار خود را به پایان برده است. البته علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران به تازگی اعلام کرده که حمایت حقوقی‌ها در روز‌های آینده دربرگیرنده تمام نماد‌ها و شرکت‌های بورسی خواهد بود. او گفته که قرار نیست از چند نماد خاص صرفا حمایت به عمل آید و نماد‌ها و شرکت‌های دیگری هم قرار است طی روز‌های آتی مورد حمایت قرار گیرند.

کد خبر : ۸۴۲۲۷
بازدید : ۶۴۵۴
بورس سبز کم رنگ باقی می‌ماند؟
فرادید | بازار سهام پس از فتح قله دو میلیون واحد، حالا در کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد قرار دارد. ریزشی که از اوایل مرداد ماه آغاز و تا همین هفته قبل ادامه پیدا کرد. اما حالا در دو روز کاری ابتدایی هفته جاری، شاخص کل بورس روند صعودی به خود گرفته است، اما این صعود کم رنگ‌تر از آن است که با اطمینان خاطر بتوان از بهبود وضعیت این بازار یاد کرد. در واقع مثبت شدن بازار تنها به پشتوانه حمایت حقوقی‌ها از نماد‌های شاخص ساز رخ داده و در کلیت، بازار در بازه قیمتی منفی معامله می‌شد.

به گزارش فرادید، شاخص کل بازار بورس در دو روز گذشته ۱۵ هزار و ۹۰۰ واحد رشد داشته، که کمتر از یک درصد بوده است. اما در طرف مقابل، شاخص کل هم وزن در این دو روز یک و نیم درصد ریخت تا نشان دهد بازار درکلیت منفی است.

در بازار امروز ۴۸۷ نماد در بازه قیمتی منفی و ۱۴۲ نماد نیز در بازه مثبت خرید و فروش شدند. در روز کاری گذشته نیز از ۳۱۶ نماد فعال بازار سهام، ۲۴۳ سهم معادل ۷۷ درصد روزی قرمز را پشت سر گذاشتند.

رشد آهسته بازار بورس در حالی اتفاق افتاده که دولتی‌ها و سیاستگذاران بازار سرمایه در جلسات خود با بازارگردانان در روز‌های اخیر، از آن‌ها خواسته بودند تا از بازار حمایت کنند. این موضوع باعث شده تا شاخص کل به سمت رنگ سبز البته کمرنگ‌تر از گذشته حرکت کند.

در واقع سیاستگذار بورسی با حمایت‌های دستوری می‌خواهد اعتماد را به سهامداران خرد برگرداند. اما در دو روز گذشته بسیاری از فعالان بازار و برخی از نمایندگان اقتصادی مجلس، دولت را به دستکاری بورس متهم کرده اند.

شائبه دستکاری هسته معاملات بورس توسط دولت را ابتدا فعالان بازار مطرح کردند. آن‌ها با انتشار تصاویری مدعی شدند که دولت با ارسال سفارشات تک عددی اقدام به تشکیل صف خرید و صف فروش غیر واقعی می‌کند.

از طرفی فعالان بازار می‌گویند که دولتی‌ها و مسئولان سازمان بورس با حمایت‌های دستوری بازیگران حقوقی از شرکت‌ها در زمان ریزش، این سیگنال را به سهامداران خرد صادر می‌کند که با سهامداری از شرکت‌های مورد حمایت سیاست‌گذار، ریسک کمتری را متحمل می‌شوند. به همین دلیل تنها برخی نماد‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند و کلیت بازار منفی می‌شود.

پس از فعالان بازار، این بار نوبت به پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رسید تا این مسئله را تکرار کند. او با اشاره به افزایش قیمت سهام در بورس تاکید کرده که نگرانی جدی کمیسیون اقتصادی دستکار بازار است.

پور ابراهیمی گفته که "شرکت‌هایی که قیمت سهام آن‌ها واقعی نبوده است، اما به شرایطی رسیده‌اند و با رویکردی دنبال شده‌اند که این قیمت‌ها، قیمت‌سازی شده و این نگرانی جدی ما است. "

البته این در حالی است که پیش از این، دژپسند وزیر اقتصاد، مسئله دخالت دولت در بورس و هسته معاملات این بازار را رد کرده بود. او روز‌های گذشته گفت که دولت هیچ نقش و نفعی در دستکاری بازار سرمایه و بورس ندارد.

بورس سبز کم رنگ باقی می‌ماند؟
شاخص بورس همچنان سبز کم رنگ می ماند؟

در دو روز کاری گذشته، تنها تعداد محدودی از سهام‌های بازار مورد حمایت دستوری حقوقی‌ها قرار گرفته اندو همین موضوع باعث شده تا اکثر نماد‌های فعال بازار در بازه قیمتی منفی خرید و فروش شوند. در نهایت هم شاخص کل با ۶۰ صدم و ۳۶ صدم مثبت، کار خود را به پایان برده است.

البته علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران به تازگی اعلام کرده که حمایت حقوقی‌ها در روز‌های آینده دربرگیرنده تمام نماد‌ها و شرکت‌های بورسی خواهد بود. او گفته که قرار نیست از چند نماد خاص صرفا حمایت به عمل آید و نماد‌ها و شرکت‌های دیگری هم قرار است طی روز‌های آتی مورد حمایت قرار گیرند.

در کنار سیگنال حمایتی مدیرعامل بورس تهران، رئیس بانک مرکزی هم در صفحه شخصی اینستاگرامش به حمایت از بازار سهام پرداخت.
عبدالناصر همتی، نوشت که "مالکان عمده سهام اعم از نهاد‌های دولتی، عمومی غیر دولتی، بنگاه‌های خصوصی بزرگ وحتی شرکت‌های تابعه بانک‌ها که در چند ماه اخیر به دلیل رشد قیمت سهامشان منتفع شده‌اند، با رعایت ضوابط قانونی، نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران خرد، درجهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند. "

با این حال بخشی از فعالان بازار و برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که اعتماد سهامداران حقیقی خرد نسبت به بازار از دست رفته است و در صورت حمایت حقوقی‌ها از بازار چند هفته‌ای طول می‌کشد تا روند تزریق پول حقیقی به بازار تقویت شود.

آن‌ها همچنین گفته اند که با همراهی حقوقی‌ها، از این پس صف‌های خرید و فروش سهام به تعادل خواهد رسید.

بورس سبز کم رنگ باقی می‌ماند؟
دسته دیگری از کارشناسان درباره راه حل بازگشت بازار سهام به روند طبیعی، معتقدند که در حال حاضر باید شیطنت‌های صورت گرفته از سوی برخی از حقوقی‌ها و کارشکنی از طرف افرادی که به صورت عامدانه در حال تخریب بازار هستند را کنترل کرد، زیرا این افراد در حال هدایت بازار سرمایه به سمت تلاطم و منفی شدن هستند.

هومن عمیدی، تحلیلگر بازار سرمایه در این رابطه گفته است: "زمانی که اعلام می‌شود به مدت ۱۰ روز از بازار حمایت می‌کنیم این بدین معنا است که باید به مدت ۱۰ روز خریدار سهام باشند نه اینکه بعد از دو روز مثبت شدن بازار، فردی که وعده حمایت از بازار را داده است فروشنده شود و به دنبال نوسان‌گیری از بازار باشد، زیرا این افراد به شدت بازار را دچار تلاطم می‌کنند. "

او با اشاره به اینکه اقدام مثبت کنونی عکس العمل نشان دادن به شرکت‌های حقوقی و برخی صندوق‌های بزرگ در بازار است. گفته که "اگر حقوقی‌ها، سهامداران را به سرمایه‌گذاری در بازار تشویق کنند، اما به محض مثبت شدن بازار اقدام به عرضه در بازار کنند این بازار دیگر نمی‌تواند چندان جذابیتی را برای سهامداران و ورود سرمایه‌های خود به این بازار ایجاد کند. ".

اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان عنوان می‌کنند که همراهی حقوقی‌ها با بازار سهام اثر قطعی ندارد؛ چراکه بازار در شرایطی قرار ندارد که اگر این گروه ورود پیدا نکنند، افتی بیشتر داشته باشد. بلکه حمایت حقوقی‌ها باعث می‌شود که روند صعودی شاخص شدت بیشتری پیدا کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید