باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران

باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران

شبکه سازی؛ باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران؛ ون ارتباط، خيلي از تجارت ها دچار شكست مي شوند و از طرفي ديگر، فقدان مهارت ارتباطي و ناتواني در برقراري ارتباط موثر با ديگران باعث استرس، اضطراب، كاهش اعتماد به نفس، نااميدي، از دست دادن احترام و اعتبار و در نهايت شكست مي گردد. افرادي كه مهارت برقراري ارتباط موثر را ندارند نمي توانند خوب با طرف مقابل صحبت و منظور خودشان را بيان كنند و اين عوامل تاثير نامطلوبي روي فرد مقابل گداشته و در نهايت اين رابطه منجر به شكست مي گردد.

کد خبر : ۸۴۳۰۴
بازدید : ۴۹۳
فرادید | همه افراد برای برقراری ارتباط با دیگران نیاز به یادگیری مهارت‌هایی جهت شروع و حفظ آن دارند. روشی که برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنید بر زندگی شما و اینکه چه کسانی در زندگی شما حضور داشته باشند، تأثیر می‌گذارد. شغل، دوستان، میزان درآمد، و ازدواج شما می‌تواند تحت تأثیر شیوه برقراری ارتباط شما باشد. تلاش برای شناخت و ارتباط با یک فرد جدید، ممکن است برای هر دو طرف استرس زا و هیجان انگیز باشد. اینکه فرد را کجا یا چگونه ملاقات کردید اهمیتی ندارد، فقط لازم است خودتان باشید. ممکن است فکر کنید با حیله و دروغ نیز می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، اما نیازی به این کار نیست، راه‌های ساده‌تری برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران وجود دارد.

شبکه سازی، یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که می‌توانیم برای گسترش و تقویت کسب‌وکار خود انجام دهیم. البته شبکه سازی، به‌تن‌هایی کافی نیست، بلکه نحوه‌ی شبکه سازی نیز اهمیت دارد. برای ایجاد شبکه‌ای از سازمان‌ها و افراد تأثیرگذار در کسب‌وکار، این توصیه‌ها را درنظر بگیرید.

همه‌ی ما زیاد شنیده‌ایم که شبکه سازی برای کسب‌وکارمان بسیار اهمیت دارد. صرف‌نظر از اینکه در چه زمینه‌ای یا در چه صنعت و محیطی فعالیت می‌کنید، شبکه سازی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مدنظر قرار دهید. اگر می‌خواهید موفق باشید، باید برای شبکه سازی وقت بگذارید. این توصیه‌ای عالی است، ولی به‌تن‌هایی کافی نیست؛ آنچه که درمورد شبکه سازی بسیار اهمیت دارد، نحوه‌ی انجام این کار است.

وقتی برای کاری به‌اندازه‌ی کافی تلاش کنید و وقت بگذارید، بدون تردید به نتیجه می‌رسید؛ بنابراین برای شبکه سازی که برای موفقیت کسب‌وکار‌ها بسیار ضرورت دارد، باید به‌اندازه‌ی کافی تلاش کنید و حسابی وقت بگذارید. برای این کار معمولا زیاد تلاش می‌کنیم، تا بهترین نتیجه را بگیریم. در کنفرانس‌ها و رویداد‌های شبکه سازی شرکت می‌کنیم و صد‌ها کارت تبلیغاتی و کارت بیزینس را جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌کنیم. در فضای مجازی حضور پیدا می‌کنیم و دنبال‌کنندگان زیادی به‌دست می‌آوریم. متأسفانه با همه‌ی این تلاش‌ها، در نهایت نتیجه‌ی مطلوب را نمی‌گیریم و به شبکه‌ی موردنظر که موجب پیشرفت کسب‌وکارمان شود، دست پیدا نمی‌کنیم.

برای موفقیت در کار، باید شبکه‌ای کارآمد داشته باشید؛ افرادی که بتوانند اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان بگذارند، شما را با افراد دیگر آشنا کنند، به شما کمک کنند که کار خود را به‌بهترین‌نحو به انجام برسانید، از شما طرفداری کنند، چیزی به شما بیاموزند یا حمایت مالی کنند. برای اینکه به چنین شبکه‌ای دست پیدا کنید، فعالیت‌های شبکه سازی‌تان باید استراتژیک و هدفمند باشد. برای ایجاد شبکه‌ای که شما را به آرزوهایتان برساند، باید تلاش‌هایتان کاملا با برنامه‌ریزی و هدفمند باشد.
باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران

چه عاملی مانع موفقیت شما می‌شود؟

۱. ذهنیت‌تان اشتباه است

اولین مانع شما برای ساخت یک شبکه‌ی استراتژیک ذهنیت شما است که ممکن است فکر کنید شبکه سازی، مفهومی یک‌طرفه است و فقط برای یک طرف سود خواهد داشت. وقتی معتقدیم که هر گونه تلاش برای ایجاد روابط، فقط برای بهره‌برداری ما است، تمایل کمتری برای دنبال‌کردن این روابط داریم. بسیاری از افراد فکر می‌کنند شبکه‌سازی فقط به نفع خودشان است و دوست ندارند از کسی درخواست کمک کنند. درحالی‌که این طرز فکر، اشتباه است.

یک شبکه‌ی قدرتمند، برای همه، روابطی سودمند به‌دنبال دارد و هر دو طرف، از آن بهره‌مند می‌شوند. در فرایند آشنایی با دیگران، شما خواهید فهمید که چطور می‌توانید به این رابطه، ارزش اضافه کنید و به دیگران کمک کنید و در مقابل، دیگران هم برای کمک به شما مشتاق خواهند بود.

۲. شبکه‌ی خود را محدود می‌کنید

راحت‌ترین کار این است: با افرادی که می‌شناسیم و دوست داریم، شبکه سازی کنیم. بنابراین معمولا افرادی با پیش‌زمینه و اهداف و نظرات یکسان را دور خود جمع می‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع شبکه‌های بسته، فرصت آشنایی ما با افراد دیگر را محدود می‌کند؛ افرادی که می‌توانند ارتباطات جدیدی برای ما ایجاد کنند و ایده‌های نویی داشته باشند.

۳. در شبکه سازی استراتژیک نیستید

گاهی برای شبکه سازی تلاش زیادی می‌کنیم و وقت زیادی درنظر می‌گیریم، ولی این کار بدون هدف انجام می‌شود و درنتیجه شبکه‌ای که ایجاد کرده‌ایم، با تمرکز بر اهداف کاری و آرزوهای ما شکل نمی‌گیرد. گاهی برای ملاقات با افراد به‌طور اتفاقی وقت می‌گذاریم و امیدواریم که این تلاش، به برقراری یک ارتباط سودمند منجر شود؛ در‌صورتی‌که بدون هدف و به‌طور اتفاقی، فردی را برای برقراری ارتباط پیدا کرده‌ایم.

۴. پیش‌کنشگر (proactive) نیستید

پیش‌کنشگری یعنی قبل از اینکه در هر شرایطی قرار بگیرید، خود را برای آن آماده کنید یا کنترل شرایط را قبل از اینکه اتفاق بیفتند، به‌دست بگیرید؛ به‌جای اینکه منتظر باشید تا شرایطی پیش بیاید و سپس نسبت به آن واکنش نشان دهید. ما معمولا صبر می‌کنیم تا زمانی که شغل جدیدی ایجاد شود یا ایده‌ای جدید مطرح شود. آن‌قدر صبر می‌کنیم تا به کمک دیگران نیاز پیدا کنیم و سپس به‌دنبال ایجاد یک شبکه‌ی حمایتی می‌رویم. همین باعث می‌شود تا به کمک افرادی که هنوز فرصت آشنایی کامل نداشته‌ایم و روابط‌مان را با آنها تقویت نکرده‌ایم، نیاز پیدا کنیم و مجبور باشیم از آنها تقاضای کمک کنیم.

۵. برای شبکه سازی وقت نمی‌گذارید

معمولا اکثر زنان بهانه می‌آورند که برای شبکه سازی وقت کافی ندارند. چون بسیاری از آنها نمی‌توانند شب‌ها در رویدادهای مختلف شرکت کنند و خود را به قرارهای ملاقات شبانه بعد از وقت کاری برسانند. پیشنهاد ما به این دسته از افراد که محدودیت زمانی دارند این است که در طول هفته و در برنامه‌ی کاری خود حتما زمانی برای شرکت در جلسات آشنایی و رویدادهای شبکه سازی درنظر بگیرند. مثلا وعده‌ی ناهار را برای قرار ملاقات خود انتخاب کنند یا بخشی از ساعات کاری خود را به این بازدیدها اختصاص دهند. در مورد اینکه کدام رویداد شبانه را برای شرکت کردن انتخاب کنید، باید استراتژیک باشید و رویدادهایی را انتخاب کنید که شما را به افراد مدنظرتان نزدیک‌تر می‌کند.

۶. از روابط خود به نحواحسن استفاده نمی‌کنید

ما افراد زیادی را ملاقات و کارت بیزینس آنها را جمع‌آوری می‌کنیم. حتی قرارهای ملاقات اولیه را برنامه‌ریزی می‌کنیم، چند باری همدیگر را می‌بینیم، ولی این روابط ادامه پیدا نمی‌کنند. این افراد را به‌خوبی نمی شناسیم و آنها هم فرصت کافی برای آشنایی با ما پیدا نمی‌کنند. در مورد روابط‌مان باید با برنامه عمل کنیم و برای شناخت بیشتر و بهتر افراد وقت بگذاریم تا بتوانیم از مزایای دوطرفه‌ی این روابط، بهره‌مند شویم.

باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران

چطور یک شبکه‌ی استراتژیک بسازیم؟

۱. با اهداف کاری خود شروع کنید

برای ۳ تا ۵ سال آینده، چه برنامه‌ و اهدافی برای کار خود دارید؟ بعد از پاسخ به این سؤال، از خودتان بپرسید چه کسانی را می‌شناسید و برای اینکه به اهداف‌تان برسید، لازم است با چه افرادی ارتباط برقرار کنید؟

۲. گزاره‌ی ارزش (value proposition) خود را بشناسید

شبکه‌ای که ساخته‌اید، چطور در نتایج مثبت کسب‌وکار شما مشارکت خواهد کرد؟ گزاره‌ی ارزش، شما را به‌عنوان فردی معتمد معرفی می‌کند و به شما کمک می‌کند که در شبکه، تأثیرگذار باشید. گزاره‌ی ارزش باعث می‌شود که بتوانید روابط سودمند متقابل ایجاد کنید، چون کاملا می‌دانید که چطور به دیگران کمک کنید. وقتی بفهمید چطور می‌توانید به دیگران کمک کنید، طرز فکرتان درمورد اینکه شبکه سازی، یک کار سودمند یک‌طرفه است، تغییر خواهد کرد.

۳. روابط سودمند دوطرفه ایجاد کنید

وقتی با دیگران ملاقات می‌کنید، از آنها درمورد کسب‌وکار و اهداف شغلی‌شان سؤال کنید. اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند، چالش‌های فعلی که با آن مواجه شده‌اند چیست؟ آیا شریطی وجود دارد که بتوانید آنها را با افراد و منابع مختلف آشنا کنید تا از پس این چالش‌ها بربیایند؟ به این ترتیب می‌توانید روابطی قدرتمند ایجاد کنید.

۴. متحدانی پیدا کنید

شبکه‌ای قدرتمند حامی شما است و از شما در شرایط مختلف طرفداری می‌کند. به شما کمک می‌کند که ایده‌های خود را در سازمان‌ها به فروش برسانید و وضعیت خود را برای فرصت‌های جدید ارتقاء ببخشید. وقتی با دیگران ارتباط برقرار کنید و به آنها پیشنهاد کمک بدهید تا به اهداف‌شان نزدیک‌تر شوند، مخاطبان شما نیز زمانی که به کمک نیاز دارید، در کنارتان خواهند بود.

۵. استراتژیک عمل کنید

درمورد اینکه چه کسانی در شبکه‌ی شما حضور دارند فکر کنید و بهترین راه برای برقراری ارتباط با آنها را پیدا کنید. برای تمرکز بر این روابط و تقویت آنها در طول زمان، وقت بگذارید. درمورد سازمان‌هایی که با آنها در ارتباط هستید و رویدادهایی که قصد شرکت در آن را دارید، حساب‌شده عمل کنید. رویدادهایی را انتخاب کنید که شما را به افراد موردنظرتان می‌رسانند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید