در آشفته بازار موبایل چه می‌گذرد؟

در آشفته بازار موبایل چه می‌گذرد؟

مشکل گرانی گوشی‌های تلفن همراه که از ابتدای سال مطرح بود، حالا تا میانه سال ادامه یافته است. کارشناسان بازار بر خلاف نظر انجمن واردکنندگان موبایل، معتقدند که واردات موبایل در ماه‌های گذشته با افت شدید مواجه شده است و واردات این محصول با نیاز ماهانه کشور همخوانی ندارد. از طرفی با نزدیک شدن به مهرماه و پیش نیاز‌های دانش آموزان برای شبکه «شاد» حجم عظیمی از تقاضا روانه بازار کرده است. در نتیجه به دلیل کمیابی، گوشی تلفن همراه با افزایش چشمگیر قیمت مواجه شده است.

کد خبر : ۸۴۳۵۵
بازدید : ۴۲۴۳
در آشفته بازار موبایل چه می گذرد؟
فرادید | قیمت‌ها در بازار موبایل لحظه‌ای تغییر می‌کند، گاهی در طول روز یک مدل گوشی تلفن همراه بین ۲۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان تغییر قیمت دارد. البته علاوه بر این گرانی‌های هر روزه، حالا کمیابی گوشی تلفن همراه هم به شمار مشکلات این بازار افزوده شده است.

به گزارش فرادید، بسیاری از فروشندگان موبایل افزایش تقاضا با توجه به بازگشایی مدارس و آموزش مجازی و ادامه یافتن دورکاری کارمندان و کارکنان شرکت ها را علت این گرانی و کمیابی می‌دانند. اما در طرف مقابل کارشناسان می‌گویند که نوسان قیمت ارز علت آشفتگی در بازار موبایل است.

مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفتگو با ایرنا درباره افزایش قیمت تلفن همراه گفت: قیمت تلفن همراه با قیمت ارز رابطه مستقیم دارد و با توجه به قیمت صعودی ارز در یک ماه و به ویژه دو هفته اخیر، قیمت تلفن همراه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

از طرفی مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به اینکه عامل افزایش قیمت موبایل نوسانات قیمت ارز است، می‌گوید: "مشکلات ثبت سفارش تلفن همراه از اوایل مردادماه به حداقل رسید هر چند مشکلاتی هنوز وجود دارد. اما نسبت به گذشته وضعیت رو به بهبود رفته است. ضمن این که تعداد زیادی از گوشی‌هایی که در گمرک مانده بود نیز ترخیص شد. "

محمدرضا عالیان که معتقد است تمام نیاز بازارموبایل تامین شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، آمار واردات امسال را ۵ میلیون و ۶۹۰ هزار دستگاه موبایل اعلام کرده است. او گفته ۵ میلیون و ۷۷۰ هزار دستگاه (۸۰ هزار دستگاه بیشتر از میزان ورود گوشی در کشور) به فروش رسیده است.

طبق گفته‌های مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، علت افزایش تقاضا، ادامه یافتن دورکاری کارمندان و کارکنان شرکت و آموزش مجازی است.

عالیان در خصوص مشکلاتی که هنوز در روند ثبت سفارش وجود دارد، هم گفته "زمان ثبت سفارش تا تخصیص ارز و ترخیص از گمرک زمان بسیار زیادی است و اگر بتوان این روند را کوتاه‌تر کرد و به آن سرعت بخشید با مشکل رو به رو نخواهیم شد. "

براساس اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، پر تقاضاترین گوشی در بازار ایران در ۱۸ ماه گذشته، گوشی‌های میان رده و ارزان قیمت سامسونگ بوده که نزدیک ۵۳ درصد سهم بازار موبایل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در آشفته بازار موبایل چه می گذرد؟
دلایل گرانی گوشی موبایل؛ از کاهش عرضه و نوسان ارز تا نقش واسطه‌ها

مشکل گرانی گوشی‌های تلفن همراه که از ابتدای سال مطرح بود، حالا تا میانه سال ادامه یافته است. کارشناسان بازار بر خلاف نظر انجمن واردکنندگان موبایل، معتقدند که واردات موبایل در ماه‌های گذشته با افت شدید مواجه شده است و واردات این محصول با نیاز ماهانه کشور همخوانی ندارد.
از طرفی با نزدیک شدن به مهرماه و پیش نیاز‌های دانش آموزان برای شبکه «شاد» حجم عظیمی از تقاضا روانه بازار کرده است. در نتیجه به دلیل کمیابی، گوشی تلفن همراه با افزایش چشمگیر قیمت مواجه شده است.

محسن بهنامی، از فعالان بازار موبایل درباره علت گرانی این روز‌های گوشی تلفن همراه به رسانه‌ها گفته است: " عرضه گوشی‌ها از سوی شرکت‌ها بسیار کم شده است و بازار توان پاسخگویی به نیاز خریداران را ندارد، در نتیجه فارغ از افزایش‌های قیمتی ناشی از تغییرات نرخ ارز، بخش زیادی از افزایش قیمت گوشی‌ها ناشی از کاهش عرضه شرکت‌های تولید‌کننده و نبود برخی مدل‌ها و برند‌ها در بازار است. "

از طرفی انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است که نوسان ارزی دلیل اصلی گرانی گوشی موبایل است، اما کارشناسان بازار می‌گویند میزان گرانی موبایل با نوسان ارز یکسان نیست.
فعالان بازار نیز معتقدند چنین افزایشی ابدا با افزایش قیمت ارز همخوانی ندارد و بخش عمده چنین افزایش قیمتی ناشی از تقاضای بالای بازار برای این رده گوشی‌ها و کاهش عرضه شرکت‌هاست. بدون شک تهیه گوشی برای استفاده‌های آموزشی برای دانش‌آموزان توسط خانواده‌ها یکی از علل اصلی این حجم تقاضاست.

از سوی دیگر فروشندگان معتقدند واردکنندگانی که با ارز نیمایی یا دولتی گوشی وارد می‌کنند، حق پاسپورت پرداخت نکرده و هزینه رجیستری اندکی می‌پردازند، این کالا را با قیمت دلار آزاد و احتساب حق امتیاز پاسپورت به فروشندگان می‌فروشند که افزایش قیمت تلفن همراه را در پی دارد. این در حالی است که واردکنندگان تلفن همراه نیز معتقدند کسبه بزرگ و قدیمی بازار قیمت این کالا را افزایش می‌دهند.

در این میان ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه، نقش واسطه‌ها را در افزایش قیمت گوشی تلفن همراه دخیل می‌داند.

او می‌گوید: "واردکنندگان گوشی تلفن همراه باید کالا را به توزیع‌کنندگان واقعی برسانند، اما گوشی‌های همراه را به عده‌ای خاص به نام عمده‌فروشان صنف تلفن همراه می‌دهند که بنا بر اظهار تعزیرات، واسطه‌ها با سود‌های سرشار و کلان، گوشی را به واحد‌های صنفی می‌فروشند و همین حلقه کسب سود یک‌شبه، سبب گرانی بیش از حد این کالا شده است."
در آشفته بازار موبایل چه می گذرد؟

گوشی‌ها چقدر تغییر قیمت داشتند؟

در حال حاضر گوشی‌های با رده قیمتی پایین، حدود ۲.۵ تا ۶ میلیون تومان قیمت دارند. بیشترین تاثیر افزایشی در قیمت‌ها در مدت اخیر نیز در این رده گوشی‌ها بوده است و گوشی‌های میان‌رده و گران‌قیمت، به مراتب افزایش قیمتی کمتری را تجربه کرده‌اند.
گوشی‌های با قیمت ۲.۵ میلیونی، گوشی‌های هوشمند با حداقل امکاناتند و گوشی‌های ارزان‌تر، گوشی‌های معمولی بدون صفحه لمسی هستند. نکته عجیب درباره قیمت چنین گوشی‌هایی این است که تا مدت کمی قبل با قیمت یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شدند، ولی به یکباره قیمت آن‌ها به حدود ۲.۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

براساس قیمت‌های بازار می‌توان گفت که خانواده‌ها برای تهیه یک تبلت باید حدود یک میلیون و ۷۰۰ تا ۲۰ میلیون تومان و برای یک گوشی هوشمند به‌طور متوسط ۵ میلیون تومان، بودجه تخصیص دهند.

فروشندگان بازار می‌گویند قیمت گوشی‌های رده بالا هرچند نسبت به گوشی‌های رده پایین از رشد کمتری برخوردار بوده، اما همچنان قابل‌توجه است مثلا گوشی آی‌فون پرومکس طی چند هفته از ۳۶ میلیون به ۴۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است که دلیل این افزایش احتمال ممنوعیت واردات یا عدم رجیستری آن است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید