روشن و خاموش نشدن به موقع سیستم ایمنی عامل مرگ‌ومیر بالای مردان و افراد مسن

روشن و خاموش نشدن به موقع سیستم ایمنی عامل مرگ‌ومیر بالای مردان و افراد مسن

«ویروس‌ها تلاش می‌کنند که بیشترین بار ویروسی را ایجاد کنند و بعد وارد بدن میزبان بعدی شوند، هدف اصلی آن‌ها این نیست که عفونت مزمن ایجاد کنند، هرچند برخی از افراد ممکن است دچار مشکلات مزمن بشوند، اما این مشکلات ناشی از ویروس نیست بلکه ناشی از سیستم ایمنی است.»

کد خبر : ۸۴۳۵۸
بازدید : ۹۳۸۵
روشن و خاموش نشدن به موقع سیستم ایمنی عامل مرگ‌ومیر بالای مردان و افراد مسن
فرادید | براساس نتایج یک پژوهش جدید سیستم ایمنی افراد سالمند در مواجه با کووید ۱۹ در مقایسه با افراد جوان‌تر ۳ روز دیرتر واکنش نشان می‌دهد که این تأخیر می‌تواند توضیح دهد چرا مرگ‌ومیر در میان سالمندان بیشتر از جوانان است.

فرادید به نقل از دیلی‌میل گزارش داد، محققان از دانشگاه واشنگتن در آمریکا با آنالیز سواب حلق ۵۰۰ بیمار کرونایی و کنترل آن متوجه شدند تفاوت‌های مهمی در نتیجه این آزمایش در بین افراد مسن و جوان وجود دارد که نشان می‌دهد واکنش سیستم ایمنی افراد سالمند به بیماری کندتر است.

این تحقیق همچنین نشان داد سیستم ایمنی مردان در مقایسه با مال زنان بعد از تهدید ویروسی زمان بیشتر و سخت‌تری را برای بازگشت به وضعیت طبیعی طی می‌کند که باعث می‌شود التهاب ناشی از ویروس که نتیجه پاسخ سیستم ایمنی به آن است از کنترل خارج شود و همین علت مرگ‌ومیر بالا در میان مردان می‌تواند باشد.

با اطمینان نمی‌توان گفت: چرا یک ویروس که در بعضی افراد هیچ نشانه‌ای تولید نمی‌کند برای افراد دیگر تا این اندازه کشنده است، اما مطالعه جدید سرنخ‌هایی به دست می‌دهد که کاملاً منطبق بر الگوی نجات‌یافتگان و قربانیان است.

داده‌هایی که از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا گردآوری شده است نشان می‌دهد که یک‌سوم از مرگ‌ها در بین افراد بالای ۸۵ سال رخ داده است. ۲۶‌درصد مابقی نیز افراد بین ۷۵ تا ۸۴ سال بوده‌اند. افراد مسن آسیب‌پذیرترین گروه جمعیتی در مقابل ویروس کرونا هستند. هر سال، افراد مسن دچار ذات‌الریه و آنفولانزا و سایر عفونت‌های تنفسی شده و جان خود را از دست می‌دهند؛ این‌ها بیماری‌هایی هستند که هرچند برای جوانان هم ناخوشایند است، اما نگران‌کننده نیست.

اثر مرگبار ویروس کرونا بر افراد مسن با آنچه هم‌اکنون درباه کهولت سن و عفونت‌ها می‌دانیم همخوانی دارد: افراد مسن به‌طور کلی بدن ضعیف‌تری دارند که شامل سیستم ایمنی ضعیف هم هست. بسیاری از تحقیقاتی که تاکنون در زمینه واکنش سیستم ایمنی انجام شده بر فعالیت سلول‌های T. و B. متمرکز بوده است. سلول‌های T. سلاح‌هایی هستند که برای حمله به عفونت‌های خاص تیز شده‌اند. این سلول‌ها همچنین مسئولیت دارند به سلول‌های B. آموزش دهند تا سلاح‌های مخصوص دیگری را تولید کنند: آنتی‌بادی‌ها.

اما هر دو بخش به ایمنی تطبیقی تعلق دارند که بخشی از سیستم ایمنی است که در طول زندگی و در مواجه با پاتوژن‌ها و عوامل بیماری‌زایی که ما در جهان با آن‌ها مواجه می‌شویم، رشد پیدا می‌کند.

بخشی از ایمنی در افرادی که یکبار کووید ۱۹ را شکست داده‌اند مربوط به عملکرد سیستم ایمنی تطبیقی است (هرچند هنوز نمی‌دانیم که این ایمنی تا چه مدت زمان و تا چقدر می‌توانند از فرد در مقابل عفونت مجدد محافظت کند.) دکتر الکس گرنیگر، نویسنده ارشد مقاله جدید، می‌گوید: «وقتی نخستین بار با یک ویروس جدید مواجه می‌شویم، سیستم سرشتی درگیر می‌شود.»

«ویروس‌ها تلاش می‌کنند که بیشترین بار ویروسی را ایجاد کنند و بعد وارد بدن میزبان بعدی شوند، هدف اصلی آن‌ها این نیست که عفونت مزمن ایجاد کنند، هرچند برخی از افراد ممکن است دچار مشکلات مزمن بشوند، اما این مشکلات ناشی از ویروس نیست بلکه ناشی از سیستم ایمنی است.»

ما با سیستم ایمنی سرشتی متولد می‌شویم که از ابزار‌های خام، اما مؤثر شامل پوست و سلول‌های کوچکی مانند اینترلوکین‌ها و سیتوکین‌ها در گلبول‌های سفید تشکیل شده تا بتواند عفونت را مسدود کند. این سلول‌ها برای مبارزه با عوامل بیماری‌زای خاصی طراحی نشده بلکه به هر عامل خارجی که وارد بدن شود واکنش نشان می‌دهد.

دکتر گرنیگر و گروهش با تجزیه‌وتحلیل سواب‌های حلقی صد‌ها نفر که آزمایش کرونایشان منفی و مثبت بود توانستند توالی ژنوم آن‌ها را تعیین و دقیقاً ببینند چه ژن‌هایی در پاسخ به ویروس کرونا خاموش و روشن شده‌اند. بعلاوه، آن‌ها خاموش و روشن شدن ژن‌ها را بر اساس سن، جنسیت و بار ویروسی‌ای که در بدن افراد ایجاد کرده بودند، سنجیدند.

دکتر گرنیگر گفت: «ما متوجه شدیم برخی از ژن‌ها [که سلول‌های سیستم ایمنی سرشتی را کد‌گذاری می‌کنند]که اغلب در عموم جمعیت «روشن هستند»، در میان افراد مسن کمترین نظم را دارند.»
«ما انتظار داشتیم که آن‌ها در پاسخ به ویروس روشن باشند، اما نبودند. ما مشاهده کردیم که سیستم ایمنی افراد مسن در واکنش سریع به ویروس ناتوان است.»

همین پاسخ کند به ویروس فرصت می‌دهد تا قبل از اینکه بدن متوجه حضورش شود خود را تکثیر کند. بدن افراد مسن همچنین به‌صورت پیش‌فرض دچار مقادیری از التهاب است؛ بنابراین وقتی بدن بالاخره متوجه ویروس می‌شود و شروع به واکنش می‌کند التهاب افزوده به بدن وارد می‌شود که مرگبار است.

محققان همچنین شواهدی را برملا کردند که می‌تواند توضیح دهد چرا مردان در مقایسه با زنان در مبارزه با ویروس اوقات سخت‌تری را سپری می‌کنند. علت مرگ‌ومیر بالای مردان در مقایسه با افراد مسن متفاوت بود.

مشکل سیستم ایمنی افراد مسن این بود که در روشن کردن سیستم ایمنی ضعیف عمل می‌کرد، اما تجزیه‌وتحلیل سواب بینیِ مردانی که کووید ۱۹ گرفته بودند نشان داد ژن‌ها آن‌ها در خاموش کردن سیستم ایمنی مشکل دارند. اگر کلید خاموش کردن سیستم ایمنی به درستی عمل نکند، التهاب ناشی از فعالیت سیتوکین‌ها به قدری افزایش پیدا می‌کند که بدن سرکوب شده و مرگ رخ می‌دهد.

درواقع عملکرد ژن‌ها از طریق دو سازوکار متفاوت در بدن افراد مسن و مردان مرگ‌ومیر‌های بیشتر ایجاد می‌کند. در یکی روشن نشدن سیستم ایمنی و در دیگری خاموش نشدن آن مرگبار است.
منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید