رنگ‌های هولناک در آسمان کالیفرنیا

رنگ‌های هولناک در آسمان کالیفرنیا

به گفته ناسا، ذرات دود به رنگ‌های نور خورشید که طیف طولانی‌تری دارند، مانند قرمز و نارنجی، اجازه عبور می‌دهد، ولی جلوی طیف‌های کوتاه‌تر نور خورشید مانند زرد، آبی و قرمز را می‌گیرد.

کد خبر : ۸۴۵۵۰
بازدید : ۹۸۲
رنگ‌های هولناک در آسمان کالیفرنیا
در بین ۲۰ آتش بزرگ طی کل تاریخ ایالت کالیفرنیا، شش آتش‌سوزی در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است
با شعله‌ور شدن حدود صد آتش در سراسر غرب آمریکا، آسمان این منطقه روز چهارشنبه رنگ‌هایی شوم به خود گرفت، از نارنجی متمایل به قهوه‌ای گرفته تا قرمز خونی. این امر باعث شد هزاران عکس و متن در رسانه‌های اجتماعی این صحنه‌ها را به تصور از مریخ یا فیلم علمی تخیلی و آخرالزمانی «بلید رانر» (Blade Runner) تشبیه کنند.

این صحنه‌های وهم‌آور در اثر لایه ضخیمی از دود و خاکستر از آتش‌هایی ایجاد شد که بیشتر نقاط این منطقه را در بر گرفته‌اند. به گفته ناسا، ذرات دود به رنگ‌های نور خورشید که طیف طولانی‌تری دارند، مانند قرمز و نارنجی، اجازه عبور می‌دهد، ولی جلوی طیف‌های کوتاه‌تر نور خورشید مانند زرد، آبی و قرمز را می‌گیرد.

این دود غلیظ که موجب صدور هشدار‌های بهداشتی و سلامتی شده بود، انتظار می‌رفت تا آخر هفته گذشته بر فراز مناطق غربی باقی بماند. اما تا روز پنج‌شنبه رنگ‌های قرمز و نارنجی ناپدید شدند و آسمان رنگی خاکستری به خود گرفت چرا که باد‌هایی قوی که از اقیانوس آرام می‌آمدند، دود را جابه‌جا کردند.

استیو اندرسون، هواشناس سرویس ملی آب و هوا واحد ناحیه خلیج به آسوشیتدپرس گفت: «وزش باد دود را از ساحل دور کرده است و به همین خاطر نور خورشید به اندازه روز قبل مسدود نشد.».

اما از آن جا که باد دود را پراکنده است و لایه‌ای از هوا جلوی زمین نشستن خاکستر را می‌گیرد، ذرات دود با هوای نزدیک زمین ترکیب شده و کیفیت هوای مورد تنفس را در اکثر ایالت کالیفرنیا و بخش‌هایی از ایالت اورگن که در آتش می‌سوزند، بدتر کرده است.

عکس‌های ماهواره‌ای روز پنج‌شنبه برجی از دود را بر فراز ساحل اقیانوس آرام نشان داد.

اداره مدیریت کیفیت هوای ناحیه خلیج بیست و پنجمین هشدار متوالی خود را در مورد آلودگی هوا صادر کرد. بر اساس این هشدار در صورت وجود ذرات غیربهداشتی و آلودگی هوا، شهروندان و تجارت‌ها از روشن کردن هر گونه آتش، شومینه و وسیله چوب‌سوز دیگری ممنوع هستند.

این طولانی‌ترین زمان صدور این هشدار از زمان شروع برنامه در سال ۱۹۹۱ است. هشدار جاری بعد از آن که هزاران رعد و برق باعث شروع سه آتش‌سوزی عظیم در شمال، جنوب و شرق سانفرانسیسکو شد، یعنی از ۱۸ اوت شروع شد.

هشدار‌هایی درباره کیفیت هوا نیز در سراسر سواحل شمال غربی اقیانوس آرام صادر شده است و افراد ساکن در جنوب ایالت اورگان و شمال شهر سیاتل آسمانی مه‌آلود و دود‌هایی خفه کننده را گزارش کرده‌اند. با وخیم‌تر شدن بحران اقلیمی و وقوع آتش‌سوزی‌های بیشتر، تابستان جاری به فصلی سخت برای آتش‌سوزی‌های حیات وحش در بسیاری از ایالات کشور تبدیل شده است.

تاکنون حداقل هفت نفر در اثر آتش‌سوزی جان باخته‌اند از جمله پسری یک ساله.

اداره جنگلبانی و حفاظت در برابر آتش ایالت کالیفرنیا روز پنج‌شنبه گزارش داد که در سال جاری تاکنون آتش حدود ۱۲۵۴۵ کیلومتر مربع را سوزانده است. در بین ۲۰ آتش بزرگ طی کل تاریخ ایالت کالیفرنیا، شش آتش‌سوزی در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است.

طی چند روز گذشته بیش از ۹۰۰ هزار هکتار در ایالت اورگن در آتش سوخته است که دو برابر میزان زمینی است که معمولا طی یک سال در این ایالت به طور طبیعی می‌سوزد. به گفته مقامات محلی، تقریبا نیم میلیون هکتار زمین در ایالت واشینگتن هم در آتش سوخته است و بعضی از جوامع به طور کامل ویران شده‌اند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید