آینده تکنولوژی

بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی جهان تحت عنوان CES 2016 در لاوس‌وگاس آمریکا به کار خود پایان داد. بیش از ۳۶۰۰ شرکت بزرگ تکنولوژی در این رخداد شرکت کرده بودند. شرکت‌ها این نمایشگاه را محلی برای رونمایی از استراتژی‌ها، چشم‌اندازها و تحلیل‌های خود از پیشرفت تکنولوژی در ماه‌های آینده می‌دانند.

کد خبر : ۸۴۶۴
بازدید : ۱۰۴۳۶
بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی جهان تحت عنوان CES 2016 در لاوس‌وگاس آمریکا به کار خود پایان داد. بیش از ۳۶۰۰ شرکت بزرگ تکنولوژی در این رخداد شرکت کرده بودند. شرکت‌ها این نمایشگاه را محلی برای رونمایی از استراتژی‌ها، چشم‌اندازها و تحلیل‌های خود از پیشرفت تکنولوژی در ماه‌های آینده می‌دانند.

به گزارش دنیای اقتصاد، خیلی زودتر از زمانی که گری شاپیار و مدیرعامل شرکت برگزارکننده CES در مراسم افتتاحیه، نمایشگاه امسال را بزرگ‌ترین CES تاریخ معرفی کند، بسیاری می‌دانستند حتی در دوران افول صنعت نمایشگاهی، مهم‌ترین ویترین تکنولوژی جهان حساب خود را از بقیه جدا کرده است.

نمایشگاه CES حالا به تدریج از معرفی تک محصولات شاخص حوزه تکنولوژی به خلاصه‌ای مدیریتی از توسعه تکنولوژی طی یک سال پیش‌رو تغییر رویکرد داده و این یعنی حالا شرکت‌ها این نمایشگاه را محلی برای رونمایی از استراتژی‌ها، چشم‌اندازها و تحلیل‌های خود از پیشرفت تکنولوژی در ماه‌های آینده می‌دانند.

نمایشگاه CES حالا به رغم کاهش قدرت نفوذ رقبای اروپایی مثل نمایشگاه CeBIT یا نمایشگاه «ایفا» پرسروصداترین و محبوب‌ترین رویداد تکنولوژی محسوب می‌شود و بی‌سبب نیست که بیش از ۳۶۰۰ شرکت بزرگ تکنولوژی در آن شرکت کرده‌اند که شاید اگر فقط یک نام (شرکت اپل در هیچ نمایشگاهی شرکت نمی‌کند) را در نظر نگیریم تقریبا می‌توان گفت همه ظرفیت تکنولوژی جهان در این نمایشگاه خلاصه شده است.

CES 2016 با هوایی نسبتا سرد و تمیز (تقریبا مشابه این روزهای تهران)‌ در طی روزهای برگزاری خود شهر لاس‌وگاس را تحت تاثیر قرار داد چراکه این نمایشگاه به خاطر وسعت برنامه‌های خود در چهار نقطه متفاوت شهر برگزار شد که از آن جمله برنامه اصلی نمایشگاهی مانند غرفه‌های شرکت‌کنندگان در محل مرکز نمایشگاه‌های این شهر برپا شد اما سخنرانی‌های اصلی و رونمایی ازمحصولات و سرویس‌های جدید در پنج هتل بزرگ شهر انجام شد و همین باعث شده بود خیابان‌های منتهی به محل‌های برگزاری CES با ترافیک بسیار سنگینی روبه‌رو شوند.

از اینترنت اشیا تا همه اشیا
شاید یکی از سخنرانی‌هایی که بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفت سخنرانی Brian Krzanich، مدیرعامل شرکت اینتل بود. Krzanich ، تلاش کرد تمام موضوعات مورد نظر این شرکت را در سخنرانی‌اش مورد تاکید قرار دهد.

از اهمیت (IoT) اینترنت اشیا برای این شرکت سازنده پردازنده گرفته تا اعلام قیمت نسل جدید پردازنده‌ها (Curie) و حتی تخمین وضعیت اقتصادی سال ۲۰۱۶. اینتل در غرفه بزرگ خود در نمایشگاه هم در همین حد ناهمگون و غیر متمرکز بود.

در این غرفه تجربه کاربری با محصولاتی که یا مستقیما با همکاری اینتل یا به واسطه پردازنده‌های اینتل تولید شده بود را می‌شد دید. برای مثال پهپاد‌هایی که قادر به پرواز خودکار در محیط‌های سربسته و کوچک هستند بدون اینکه به جایی برخورد کنند، یا سفارش لباس بر اساس سایز با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که سایز دقیق بدن افراد را از روی عکس مشخص می‌کنند.

اما همین تکنولوژی به نظر ساده اسکن تصاویر به یکی از جریان‌های نوآوری در نمایشگاه امسال تبدیل شده بود. مثلا نرم‌افزاری که می‌تواند با اسکن صورت فرد و با استفاده از یک پرینتر سه‌بعدی بلافاصله عینکی متناسب با صورت او را پرینت کند. ایده به ظاهر ساده‌ای که هزاران کاربرد در پشت آن به ذهن متبادر می‌شود و این قابلیت را دارد به زودی صنعت لباس و ابزارهای پوشیدنی را دگرگون کند.

هدست‌های واقعیت مجازی را دیگر تقریبا در بسیاری از غرفه‌ها می‌شد دید از شرکت‌هایی که هنوز هدست خود را عرضه نکرده‌اند (مانند HTC) گرفته تا شرکت‌هایی که کاربردهای دیگری به غیر از سرگرمی یا مثلا دیدن یک فیلم سینمایی در صفحه نمایش ۱۲۰ اینچی مشابه پرده سینما که Vuzix iWear Wireless ارائه داده بودند.

اما موضوع « واقعیت مجازی» حالا جدا از جنبه‌های سرگرمی آن به یک روند تکنولوژی تبدیل شده است جایی که هدست واقعیت افزوده را به ابزاری برای شناسایی ضعف‌های استخوان‌بندی و کمک‌یار پزشکی تبدیل کرده بودند؛ چیزی که می‌تواند کاربردهای آینده واقعیت مجازی را در بخش پزشکی یادآور شود.

در همین بخش پزشکی اما دایره شرکت‌کنندگانی که محصولی مرتبط با تکنولوژی سلامت داشتند آنقدر زیاد بود که بتوان همه آنها را در یک محدوده در کنار هم جمع کرد و گفت که شاخه‌ سلامت و تکنولوژی سلامت به سرعت در حال رشد و قوام گرفتن است.

ابزارهای سلامت حالا به مرور و با گسترش سنسورها برای کاربردهای پیچیده‌تر و کاربردی‌تر آماده می‌شوند. در کنار ابزارهای سلامت باید به تجهیزات پوشیدنی هم اشاره کنیم که محل نزاع برندهای جدید شده است.

در جایی که حاکم اصلی بازار تجهیزات پوشیدنی یعنی شرکت آمریکایی Fitbit با ارائه محصول جدید خود (Blaze) تلاش کرد با ارائه یک ساعت هوشمند جدید هم از نظر مضمونی به اپل ( که با همان تک محصول Apple Watch سهم دوم بازار محصولات پوشیدنی را در اختیار خود دارد)‌ نزدیک شود و هم به نوعی به همه اعلام کند مسیر آینده خود را دنباله روی از اپل انتخاب کرده است.

این در حالی بود که شرکت‌های نوظهوری مثل MISFIT هم با ارائه محصولاتی مشابه نسل‌های اولیه فیت‌بیت (هر چند با دیزاینی خاص‌تر) تازه در حال بالا آمدن از پلکان دستبندهای هوشمند هستند. این همه در حالی است که حتی ساعت‌سازان کلاسیکی مثل Fossil هم در نمایشگاه حضور داشتند تا نخستین تلاش‌های ناشیانه‌شان را برای ورود به دنیای ساعت‌های هوشمند به همگان اعلام کنند.

نت فلیکس در راه ایران
CES به شکل پیش‌فرض همواره از نظر تکنولوژی‌های تصویری و نوآوری‌های شرکت‌ها در این زمینه هم پرسروصدا بوده و به همین دلیل هر سال شاهد صفحه نمایش‌های با کیفیت‌تر توسط شرکت‌های سازنده هستیم. اما نمایش تلویزیون‌های 4K در شهری که اساسا صفحه نمایش‌های با کیفیت بخشی از تزیین شهری است و هتل‌ها حتی در دستشویی‌ها هم صفحه نمایش گذاشته‌اند. با این حال این موضوع در مورد خودرو صدق نمی‌کند.

موج هوشمندسازی خودروها توجه بزرگ‌ترین خودروسازان را به CES معطوف کرده است. از رونمایی‌های مفهومی مثل خودروی فارادی (که آن را تسلای دوم می‌نامند) گرفته تا بزرگان با سابقه‌ای مثل جنرال موتورز که ترجیح دادند یک هفته قبل از آغاز نمایشگاه بزرگ خودرو دیترویت در CES حضور پیدا کنند.

مدیرعامل جنرال موتورز در سخنرانی اصلی خود در نمایشگاه گفت که این شرکت خودروی Bolt را بر پایه یک پلت‌فرم قابل ارتقا و امروزی بنا کرده است. این موضوع احتمالا همان چیزهایی است که مدیرانBMW (که مجموعه‌ای از خودروهای هوشمند خود را روانه CES کرده بودند) هم در ذهن دارند.اما یک سخنرانی از مدیرعامل نت فلیکس (سرویس مشهوری برای دیدن فیلم به‌صورت آنلاین) که در آن از فراهم شدن امکان تماشای این سرویس از ۱۰۰ کشور جدید (که نام ایران هم در بین آنها است) بسیار پرسروصدا شد.

سه تن از مدیران نت‌فلیکس در نمایشگاه CES ضمن تایید اینکه کاربران ایرانی می‌توانند از سرویس این شرکت آمریکایی استفاده کنند در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که چگونه می‌خواهید مدل پرداخت را برای کاربران ایرانی فعال کنید (هزینه نت فلیکس ماهانه در آمریکا حدود ۸ دلار است) گفتند ما در مرحله اول به دنبال باز کردن این سرویس برای کشورهای مختلف بودیم و طبیعتا محدودیت‌های همه کشورها را در نظر نگرفتیم.

مدیران نت فلیکس ابراز امیدواری کردند با حل شدن موضوع تحریم‌ها و مشکل پرداخت کاربران ایرانی بتوان این سرویس را به این گروه از کاربران هم ارائه داد. با این حال به نظر نمی‌رسد چشم‌انداز حضور نت‌فلیکس در ایران با توجه به مشکل بزرگتر (کپی رایت) و انبوه سایت‌هایی که محتواهای جدیدتر را با قیمت پایین‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهند، چندان روشن باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید