ماجرای واکسن‌های ارزان تاجر ایرانی- هندی؛ پیش خرید واکسن کرونا چگونه است؟

ماجرای واکسن‌های ارزان تاجر ایرانی- هندی؛ پیش خرید واکسن کرونا چگونه است؟

در حال حاضر مجمعی به نام «کووکس» تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده که در آن ۱۸ شرکت و سازمان درگیر ساخت واکسن عضویت دارند. همچنین  ۱۸۰ کشور نیز به این مجمع پیوسته اند. براساس مرامنامه این مجمع، در صورتی که هر یک از شرکت‌ها یا سازمان‌های سازنده واکسن به نسخه موفقیت آمیز دست یافت، موظف خواهد بود که ابتدا واکسن‌های تولیدی را به کشور‌های عضو مجمع عرضه کند. شرایط پیش فروش در این مجمع هم به این شکل است که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش پرداخت را برای این واکسن داشته باشد و اگر شرکت‌ها موفق نشدند، این پول عودت داده نمی‌شود.

کد خبر : ۸۴۹۲۷
بازدید : ۱۴۵۷
ایران در صف خرید واکسن کرونا؛ پیش فروش واکسن کرونا چگونه است؟
فرادید | مسئولان وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده اند که برای خرید واکسن کرونا هم به مجمع «کووکس» پیوسته اند و هم به صورت مستقیم با شرکت‌ها ونهاد‌های سازنده همچون دانشگاه آکسفورد، شرکت‌های چینی و هندی وارد مذاکره شده اند.

به گزارش فرادید، وزارت بهداشتی‌ها پیش بینی می‌کنند که تا شش ماه آینده خبری از دسترسی به واکسن کرونا نباشد و پس از این مدت هم در صورت موفقیت در ساخت، در مرحله اول واکسن در دسترس افراد آسیب پذیر قرار بگیرد.

در همین راستا، ایران هم اعلام کرده که برای پیش خرید واکسن به مجمع «کووکس» پیوسته است. او گفته برای پیش فروش واکسن مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت نام کرده اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در این رابطه گفته "در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بر این شد که ۱۵ درصد پیش خرید پرداخت شود."

طبق گفته‌های او، وزارت بهداشت همچنین برای خرید واکسن از دانشگاه آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکت‌های معتبر دیگر ثبت نام کرده است.

سادت لاری گفته است که "ایران پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کند. اما در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. "

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر رسیده که از این تعداد ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر جان خود را از دست داده اند.

درحال حاضر استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار گرفته اند.
ایران در صف خرید واکسن کرونا؛ پیش فروش واکسن کرونا چگونه است؟

پیش خرید واکسن کرونا چگونه است؟

هم اکنون شرکت‌های زیادی مشغول کارآزمایی بالینی واکسن کرونا هستند، اما شرکت‌هایی که در مرحله نهایی آزمایش قرار دارند، تعدادشان به کمتر از ۲۰ سازمان و شرکت می‌رسد. البته بیشتر شرکت‌های سازنده واکسن کرونا از ابتدا تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت فعالیت داشته و قرار است با برنامه ریزی این نهاد بین المللی واکسن موفقیت آمیز به کشور‌های مختلف جهان برسد.

به همین منظور در حال حاضر مجمعی به نام «کووکس» تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده که در آن ۱۸ شرکت و سازمان درگیر ساخت واکسن عضویت دارند. همچنین ۱۸۰ کشور نیز به این مجمع پیوسته اند. براساس مرامنامه این مجمع، در صورتی که هر یک از شرکت‌ها یا سازمان‌های سازنده واکسن به نسخه موفقیت آمیز دست یافت، موظف خواهد بود که ابتدا واکسن‌های تولیدی را به کشور‌های عضو مجمع عرضه کند.

شرایط پیش فروش در این مجمع هم به این شکل است که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش پرداخت را برای این واکسن داشته باشد و اگر شرکت‌ها موفق نشدند، این پول عودت داده نمی‌شود. به نوعی اعضا برای ساخت واکسن سرمایه گذاری می‌کنند و در صورت شکست هم نمی‌توانند ادعایی در مورد بازگشت پول داشته باشند.

از طرفی برخی شرکت‌ها در این مجمع حضور ندارند و البته به موفقیت‌های چشمگیری هم دست یافته اند. این شرکت‌ها دیگر تحت برنامه ریزی سازمان جهانی بهداشت و یا مجمع‌ها و نهاد‌ها اقدام به فروش واکسن نمی‌کنند.
اغلب این شرکت‌ها به بازار آزاد تمایل دارند تا آزادانه و به شیوه قیمت گذاری خود بتوانند اقدام به فروش واکسن کنند. از همین رو کشور‌های مختلف سبد پیش خرید خود را در چند جا می‌گذارند تا اولین کشوری باشند که نسخه موفقیت آمیز واکسن کرونا را دریافت می‌کند.
ایران در صف خرید واکسن کرونا؛ پیش فروش واکسن کرونا چگونه است؟

"سیروس پوناوالا" مدیرعامل ایرانی الاصل شرکت داروسازی "سروم" هند

ماجرای خرید واکسن ارزان از تاجر ایرانی-هندی

همین چند روز پیش بود که وزیر بهداشت خبر داد یک شرکت هندی که۱۰۰ میلیون دُوز واکسن کرونا به آمریکا پیش‌فروش کرده، قول داده است که ۲۰ میلیون دُوز واکسن را با قیمت و با پیش‌پرداخت مناسب‌تر به ما بفروشد.

نمکی گفته بود که مدیرعامل این شرکت هندی، فردی ایرانی‌الاصل و البته زرتشتی است.

در واقع مدیرعامل این شرکت "سیروس پوناوالا" تاجر ایرانی‌الاصل هندی و مدیر عامل شرکت داروسازی "سروم" هند هفتمین فرد ثروتمند این کشور است. بر اساس گزارش ماه ژوئن امسال (۲۰۲۰) نشریه آمریکایی "فوربس" او با دارا بودن بیش از ۱۱.۲ میلیارد دلار ثروت صدو شصت و پنجمین فرد ثروتمند دنیاست.

او پیشتر با انعقاد قراردادی با ایالات متحده آمریکا وعده تامین ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را به این کشور هم داده است.

شرکت سروم هند یکی از شرکت‌های بزرگ داروسازی در هند و جهان محسوب می‌شود که هم‌اینک از سوی "آدار پوناوالا" پسر ۳۹ ساله سیروس پوناوالا اداره می‌شود.

دکتر "سیروس پوناوالا " ۷۹ ساله به سلطان واکسن هند هم مشهور است. او مدیر "گروه پوناوالا" است که مالک و صاحب شرکت داروسازی "سروم" و دارای آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های متعدد در زمینه تحقیقات "بایو تک" و تولید واکسن است.

این شرکت واکسن‌های تولیدی خود را به ۱۶۵ کشور دنیا صادر می‌کند و هم‌اینک از هر ۲ کودک دنیا یکی از آن‌ها از واکسن‌های تولیدی این شرکت دریافت کرده است.

قیمت پایین و کیفیت قابل قبول از مزیت‌هایی است که این شرکت تولید واکسن هندی در رقابت با دیگر شرکت‌های غربی و شرقی تولید واکسن از آن برخوردار است و همین مساله باعث شده تا بازار خوبی در دنیا داشته باشد و علاوه بر آن حتی برخی شرکت‌های مطرح داروسازی جهان برای تولید انبوه واکسن خود این شرکت هندی را انتخاب می‌کنند تا هزینه تمام شده تولید واکسن آن‌ها کاهش یابد.

شرکت سروم هند اعلام کرده تا پایان ماه سپتامبر (۱۰ مهر ماه ۱۳۹۹) واکسن تولیدی خود برای ویروس کرونا را با قیمت ۱۳ دلار به بازار جهانی عرضه می‌کند.

سیروس پوناوالا از تبار "پارسیان هندی" است که جمعیتی قلیل، اما صاحب علم و ثروت در هند هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید