نکاتی مهم برای ضد عفونی و مراقبت از زخم در منزل

نکاتی مهم برای ضد عفونی و مراقبت از زخم در منزل

یکی از نگرانی‌هایی که در بین همه افراد در زمان جراحت خود یا اعضای خانواده وجود دارد، نحوه صحیح ضد عفونی و مراقبت از زخم است.

کد خبر : ۸۴۹۶۶
بازدید : ۱۱۳۴۴
نکاتی مهم برای ضد عفونی و مراقبت از زخم در منزل
بنابر اعلام طب باکس، زخم‌ها و جراحت‌های ایجاد شده، بسته به عامل ایجاد و شدت آن، نیازمند مراقبت‌های ویژه و خاص خود است. یکی از تصورات اشتباه رایج در میان مردم هنگام ایجاد زخم‌های سطحی یا عمیق استفاده از بتادین، یا اجتناب از مراجعه به پزشک است. این در حالیست که مهم‌ترین اقدام برای محافظت از زخم، ضد عفونی کردن آن به روش استاندارد و سپس مراجعه به مراکز درمانی در صورت نیاز است. در این گزارش، به نکاتی مهم در خصوص ضد عفونی و مراقبت از انواع زخم‌ها در منزل می‌پردازیم.

نکاتی مهم برای ضد عفونی و مراقبت از زخم در منزل
زخم‌های سطحی و خراشیدگی:

این زخم‌ها عموماً در اثر تماس با زمین یا سطوح سخت ایجاد می‌شوند و بسیار شایع هستند. تصور عموم مردم این است که این زخم‌ها به مراقبت خاصی نیاز ندارند و به مرور زمان ترمیم می‌شوند. هر چند، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی کلیدی، جراحت‌های سطحی می‌توانند با عفونت تبدیل به زخم‌های جدی شوند و ضرر‌های جبران ناپذیری به بدن فرد آسیب دیده وارد کنند. به محض ایجاد زخم سطحی و خراشیدگی، ابتدا محل زخم را به خوبی با آب و صابون بشویید، سپس با یک پارچه یا دستمال استریل شده آن را خشک کنید و به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا در صورت صلاحدید به شما آمپول کزار تجویز کند

نکاتی مهم برای ضد عفونی و مراقبت از زخم در منزل
زخم‌های ناشی از سوختگی:

حتماً همه‌ی ما یک بار در حین کار کردن با وسایل منزل در حین آشپزی یا اتو کردن وسایل دچار سوختگی شده ایم. در این گونه مواقع، مهم‌ترین کار خنک کردن محل سوختگی با استفاده از آب سرد یا یخ بلافاصله پس از سوختگی است. در صورت جدی بودن سوختگی، محل جراحت را با استفاده پماد آنتی بیوتیک و پانسمان شل ببندید و بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید. استفاده از اسپری‌های ضدعفونی زخم در زخم‌های حاد توصیه می‌شود.

نکاتی مهم برای ضد عفونی و مراقبت از زخم در منزل
زخم‌های عمیق:

این نوع زخم‌ها معمولاً در اثر برخورد دست یا سایر اجزای بدن با اشیاء نوک تیز و برنده مانند شیشه، چاقو و یا تیغ اصلاح ایجاد می‌شود. مانند سایر جراحت ها، اولین اقدام ضدعفونی کردن محل زخم با آب است. به هیچ عنوان روی زخم عمیق بتادین نزنید، چون می‌تواند باعث مختل شدن ترمیم سلول‌های آسیب دیده شود.

در صورت عمیق بودن زخم و خون ریزی زیاد به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید تا در صورت نیاز پزشک معالج، زخم شما را با استفاده از نخ بخیه استریل، بخیه کند.

نخ بخیه برای مواقعی که زخم دارای شدت بالاتری نسبت به یک زخم سطحی است بسیار استفاده می‌شود و پزشکان به دو صورت جذبی و غیر جذبی از نخ بخیه استفاده می‌کنند. اگر زخم شما نیاز به بخیه نداشت می‌توانید از چسب زخم‌های استاندارد و بهداشتی، و یا از چسب بخیه استفاده کنید. در صورتی که زخم ایجاد شده خون ریزی ندارد، می‌توانید قبل از پانسمان برای ضد عفونی کردن آن از اسپری‌های ضدعفونی مانند اسپری نیواشا که برای زخم‌های سطحی، زخم‌های ناشی از سوختگی و زخم‌های ناشی از دیابت نیز کاربرد دارند، استفاده کنید.
منبع: ایسنا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید