علت سرد نکردن یخچال؛ چرا یخچال خنک نمی‌کند؟

علت سرد نکردن یخچال؛ چرا یخچال خنک نمی‌کند؟

علت سرد نکردن یخچال؛ چرا یخچال خنک نمی‌کند؟ کمتر اتفاق می افتد که  کسی از زیاد بودن سرمای یخچال خود ناراضی باشد و ابراز نماید که چرا یخچال فریزر زیادی خنک می کند؟ عمدتا اگر هم این مسئله دیده شود به دلیل عدم تنظیم درست دمای یخچال در فواصل مختلف سال  می‌باشد. هر چند عوامل فنی هم در این اتفاقات برای  یخچال و فریزر دخیل هستند. اما یکی از مشکلات رایج این است که چرا یخچال فریزر شما خنک نمیکند. این مشکل هم می‌تواند به دلایل فنی دستگاه شما باشد و هم اینکه برخی از موارد اصولی استفاده در مورد هر نوع از  یخچال یا فریزر، مد نظر قرار نگرفته باشد.

کد خبر : ۸۴۹۹۹
بازدید : ۴۴۵۵
فرادید | یخچال و یخچال فریزر در فصل‌های مختلف سال (سرما و گرما) حتما در دمای مشخصی کار کند تا محصولات و مواد غذایی ما را به خوبی در بهترین شرایط نگهداری کند. سرد شدن بیش از اندازه یخچال باعث بالاررفتن دمای داخلی و یخ زدن و سرما زدگی مواد غذایی می‌گردد و گرم شدن و یا خنک نکردن و بیش از حد پایین آمدن دمای یخچال و فریزر آن باعث از بین رفتن آن‌ها نیز می‌گردد.

کمتر اتفاق می افتد که کسی از زیاد بودن سرمای یخچال خود ناراضی باشد و ابراز نماید که چرا یخچال فریزر زیادی خنک می کند؟ عمدتا اگر هم این مسئله دیده شود به دلیل عدم تنظیم درست دمای یخچال در فواصل مختلف سال می‌باشد. هر چند عوامل فنی هم در این اتفاقات برای یخچال و فریزر دخیل هستند.

اما یکی از مشکلات رایج این است که چرا یخچال فریزر شما خنک نمیکند. این مشکل هم می‌تواند به دلایل فنی دستگاه شما باشد و هم اینکه برخی از موارد اصولی استفاده در مورد هر نوع از یخچال یا فریزر، مد نظر قرار نگرفته باشد.

قبل از آنکه عملکرد خنک کنندگی یخچال خود را بسنجید، باید بدانید که بهترین دمایی که مناسب بخش یخچال و بخش فریزر یخچال فریزر یا ساید بای ساید شماست، چه دمایی است؟

طبق تحقیقات صورت گرفته و همچنین آمار سازمان غذا داروی آمریکا (FDA)، بهترین دمای میانگین سالانه برای یخچال بازه ۲ تا ۵ درجه سانتیگراد (کمتر از ۴۰ درجه فارنهایت) و بهترین دمای مناسب برای فریزر ۲۰- تا ۱۷- درجه سانتیگراد (حدود ۰ درجه فارنهایت) می‌باشد. البته باید توجه داشت که تنظیمات دمایی یخچال در تابستان و زمستان باید متفاوت باشد. معمولا در تابستان دمای مناسب ۳، ۴ درجه است و در زمستان ۴، ۵ درجه؛ یعنی یک درجه افزایش در تابستان به دلیل گرمای هوا!

توجه داشته باشید که اگر یخچال را به تازگی خریداری کرده اید، پس از نصب آن و اعمال تنظیمات، باید به مدت ۲۴ ساعت به دستگاه فرصت دهید تا به شرایط پایدار برسد. در صورتی که پس از یک شبانه روز یخچال به دمای تنظیم شده نرسید و نتوانست به اندازه کافی سرد کند، آنگاه با نمایندگی تعمیرات یخچال تماس بگیرید.
علت سرد نکردن یخچال؛ چرا یخچال خنک نمی‌کند؟

۱- تنظیم نبودن دمای یخچال فریزر

گاهی علت سرد نکردن یخچال و یا علت یخ نزدن فریزر، خرابی قطعه و معیوب بودن چیز خاصی نیست و صرفا ایراد از تنظیم نبودن دمای دستگاه است. اگر از یخچال فریزرهای قدیمی استفاده می کنید، تنظیم دما به کمک ترموستات های ولومی و در مدل های جدیدتر، به کمک کلیدها و صفحه دیجیتال انجام می شود. بر طبق آنچه که اشاره شد در فصول سرد و گرم سال از تنظیم بودن دما یا درجه یخچال خود مطمئن شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله "نحوه تنظیم دمای یخچال سامسونگ، ال جی، جنرال الکتریک و سایر یخچال ها" را مطالعه نمایید.

۲- وجود مانع بر سر راه گردش هوا

در داخل یخچال فریزرها از دریچه های هوایی و فن هایی استفاده شده که وظیفه به جریان انداختن و گردش هوا در داخل محفظه یخچال را برعهده دارند. طبیعتا اگر بسته های حجیم و بزرگ وسایل و مواد غذایی را در مقابل این فن ها و دریچه ها قرار دهید، گردش هوا به درستی اتفاق نیوفتاده و سبب یکنواختن نبودن دمای داخل یخچال و این مورد خود می تواند علت خنک نکردن یخچال شما باشد.

۳- مقدا زیاد مواد غذایی در داخل یخچال

اگر مواد غذایی بسیاری را در داخل یخچال قرار دهید، به طوری که از ظرفیت مجاز آن بیشتر شود و مواد به صورت فشرده و روی هم کیپ شده قرار بگیرند، گردش هوای سرد در داخل دستگاه ممکن نبوده و به کمپرسور فشار وارد می شود که ممکن است نتواند پاسخگوی این میزان از مواد غذایی و کاهش دمای آن ها باشد. بر اساس دفترچه راهنما و با توجه به ظرفیت یخچال فریزر خود در درون آن وسایل بگذارید تا تحمیل بار اضافی به یخچال شما علتی برای سرد نکردن یخچال به اندازه لازم نشود.

علت سرد نکردن یخچال؛ چرا یخچال خنک نمی‌کند؟

۴- ایراد درب یخچال

در صورتی که قفل درب یخچال معیوب باشد و درب دستگاه به درستی بسته نشود، دمای داخل آن نمی‌تواند پایدار بماند و با خروج هوای سرد شاهد گرم شدن فضای داخل یخچال خواهید بود. همچنین یکی از مهمترین مواردی که حتما باید از درستی کارکرد آن مطمئن شوید، واشر یا لاستیک دور درب یخچال است.

اگر لاستیک درب یخچال کنده یا پاره شده، شل شده و یا از درب جدا شود، به گونه‌ای که اجازه ورود هوای گرم بیرون را به داخل یخچال بدهد، مشکلات بسیاری از جمله خنک نکردن یخچال را در پی خواهد داشت. غیر از این مشکل، برفک زدن یخچال نیز به مرور اتفاق افتاده و دستگاه به طور کلی از کارکرد درست خود فاصله خواهد گرفت. معیوب بودن لاستیک دور درب یخچال نیز می‌تواند علت خنک نکردن یخچال شما باشد؛ بنابراین اگر با مشکل سرد نکردن یخچال مواجه شده اید، بهتر است به دقت آن را بررسی نمایید و در صورت نیاز اقدام به تعویض لاستیک دور درب یخچال نمایید.

۵- معیوب بودن کمپرسور و رله کمپرسور

کمپرسور یخچال با فشرده کردن گاز مبرد و پمپاژ آنان به داخل کویل ها یا همان لوله های سیاه یخچال، از مهمترین قطعات اصلی یخچال به شمار می رود. یک علت سرد نکردن یخچال، معیوب بودن کمپرسور و یا رله استارت آن است.

در صورتی که به ایراد کمپرسور مشکوک شده اید، ابتدا رله استارت کمپرسور را تعویض کنید. زیرا تعویض این قطعه بسیار ارزانتر و آسانتر است. اگر مشکل برطرف نشد، مشکل از خود کمپرسور است. اگر فن فریزر کار می کند اما یخچال خنک نمی کند، یکی از نشانه های معیوب بودن کمپرسور است. تعویض کمپرسور بسیار تخصصی و حساس است و حتما باید توسط تکنسین انجام شود.

۶- کمبود گاز مبرد

یکی از مهمترین علت های سرد نکردن یخچال کمبود گاز مبرد در سیکل سرمایشی است. در صورتی که نشت گاز سبب کاهش آن در سیکل یخچال شده باشد، می تواند اثراتی همچون سرد نشدن یخچال، داغ شدن کمپرسور و غیره را مشاهده کرد. در این مواقع احتیاج به شارژ گاز یخچال توسط تکنسین متخصص است.

علت سرد نکردن یخچال؛ چرا یخچال خنک نمی‌کند؟

۷- ایراد لوله های کندانسور

لوله‌ها یا کویل‌های کندانسور همان لوله‌های سیاه رنگ پشت یخچال‌های قدیمی اند. در مدل‌های جدیدتر یخچال فریزر این لوله‌ها آشکار نیستند. در لوله‌های کندانسور مبرد گازی شکلی که گرمای مواد داخل یخچال را جذب کرده با هوای محیط در تبادل بوده و با از دست دادن گرما مجددا به مایع تبدیل می‌شود.

در صورتی که مانعی سبب تبادل حرارتی بین گاز درون لوله و هوا شود، فرآیند خنک شدن مبرد مختل شده و می‌تواند سبب سرد نشدن کافی یخچال فریزر شود. نشست گرد و غبار و آلودگی بر روی لوله‌های کندانسور و یا گرفتگی و مسدودیت آن‌ها از جمله موانع هستند.
مطمئن شوید که لوله‌های کندانسور تمیز و بدون مسدودیت هستند. همچنین از وجود فضای کافی در اطراف یخچال و لوله‌های کندانسور و نیز تهویه هوای مناسب در محل یخچال اطمینان حاصل کنید.

۸- معیوب بودن فن کندانسور

فن کندانسور در پایین یخچال و در کنار کمپرسور قراردارد. وظیفه فن کندانسور خنک کردن کمپرسور و لوله های کندانسور است. در صورتی که عملکرد فن کندانسور به درستی انجام نشود، به افزایش دمای کمپرسور و داغ شدن موتور یخچال و در نتیجه افزایش دما (یعنی گرم شدن داخل یخچال) می انجامد. یکی از نشانه های خرابی فن کندانسور، سرد نشدن قسمت یخچال و قسمت فریزر با هم است. البته توجه داشته باشید که در یخچال هایی که لوله های کندانسور در پشت دیده می شوند، فن کندانسور وجود ندارد. فن باید آزادانه قادر به گردش باشد و هیچ آلودگی و یا جسمی سبب چرخش آن نشود، بنابراین در صورت شکستگی پره ها و یا نیم سوز شدن موتور فن، آن را تعویض نمایید.

۹- خرابی فن اواپراتور

خراب شدن فن اواپراتور نیز می تواند علت خنک نکردن یخچال شما باشد. هنگامی که درب یخچال را باز می کنید و هوای خنک به بیرون پرتاب می شود، درواقع نشانه ای از کارکرد معمول و درست فن اواپراتور است. این فن در پشت بخش فریزر قرار می گیرد و در صورت خرابی آن مشاهده می شود که قسمت فریزر دمای سرد و ثابتی دارد اما بخش یخچال به اندازه کافی خنک نمی شود. همچنین اگر یخچال صداهای عجیبی شبیه به غرغر کردن تولید می کند، می تواند به دلیل خرابی فن اواپراتور باشد.

علت سرد نکردن یخچال؛ چرا یخچال خنک نمی‌کند؟

۱۰- خرابی دمپر هوای یخچال

دمپر هوا میزان هوای خنک جا به جا شده بین بخش فریزر و یخچال را کنترل می کند. از طریق این دریچه در داخل یخچال، هوای خنک و سرد در قسمت فریزر به بخش یخچال منتقل شده و آن را خنک می کند. اگر دمپر هوا نتواند باز شود، در حالی که دمای بخش فریزر ثابت است، دمای بخش یخچال تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش می یابد. تعویض دمپر هوا راه حل رفع مشکل سرد نکردن یخچال است که باید توسط تکنسین انجام شود.

علت یخ نزدن فریزر

یخ نزدن فریزر می تواند به دلایل ساده، همچون پایین نبودن دمای بخش فریزر به اندازه کافی روی دهد و یا ممکن است به دلیل خرابی یک قطعه اتفاق بیوفتد. قطعاتی که می توانند علت یخ نزدن فریزر شما باشند، عبارتند از:

  • ایراد کویل ها یا لوله های کندانسور
  • خرابی فن اواپراتور
  • معیوب بودن رله استارت کمپرسور
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید