پیش بینی یک ماه آینده بورس؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

پیش بینی یک ماه آینده بورس؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

اغلب کارشناسان بازارسهام معتقدند که وضعیت بورس تا پسا انتخابات آمریکا نوسانی خواهد بود و نباید انتظار رشد بزرگ را داشت. این کارشناسان می‌گویند که پس از آن هم باید نتیجه انتخابات را دید و نظر داد که بازار چه روندی را در ادامه در پیش خواهد گرفت. محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: "روند نوسانی وضعیت بازار از الان تا انتخابات آمریکا ادامه‌دار است. "

کد خبر : ۸۵۰۳۷
بازدید : ۱۰۵۶
پیش بینی یک ماه آینده بورس؛ چه اتفاقی می‌افتد؟
فرادید | از حدود ۵۰ روز گذشته تاکنون بازار سرمایه درگیر نوسان و اصلاح فرسایشی است. در این مدت شاخص کل بازار، بار‌ها تا کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد پیش رفته، اما با ریزش دوباره به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگشته است. با این حال در یک ماه آینده هم اتفاقات مهم سیاسی پیش روی بازار سرمایه قرار دارد و همین امر احتمالا اجازه رشد بزرگ را به بورس نخواهد داد.

به گزارش فرادید، در دو ماه اخیر فعال شدن مکانیسم ماشه، تنش‌های بین دو وزارتخانه نفت و اقتصاد بر سر عرضه ETF پالایشی یکم، تصمیمات اشتباه و بدون کارشناسی شورای عالی بورس باعث شد تا بازار سهام یک روند اصلاح فرسایشی بلند مدت را تجربه کند.

اما مهم‌ترین اتفاق سیاسی پیش روی بورس در یک ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که دقیقا ۴۰ روز دیگر برگزار خواهد شد. انتخاباتی که نتیجه آن تاثیر انکار ناپذیری بر بازار‌های ایران خواهد داشت. اما در این میان بازار سرمایه بیش از دیگر بازار‌ها سیگنال‌های سیاسی را دریافت می‌کند و انتظار می‌رود که در یک ماه آینده این بازار تحت تاثیر این اتفاق مهم سیاسی باشد.

به شکل کلی دو دیدگاه نسبت به تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر بازار‌های ایران وجود دارد. برخی معتقدند با روی کار آمد جو بایدن، نامزد دموکرات و جو امیدوارکننده اقتصادی بازار دلار، طلا و بورس دچار ریزش می‌شود. البته در مورد بورس کارشناسان می‌گویند که این ریزش کوتاه مدت است و در بلند مدت با افزایش صادرات و سودآوری شرکت ها، وضعیت بازار سهام هم بهبود می‌یابد.

کارشناسان می‌گویند درصورت انتخاب بایدن در آمریکا، حداقل در کوتاه‌مدت باعث ایجاد شوک و نزول قیمت دلار می‌شود؛ حتی پیش‌بینی می‌شود دلار به کانال ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان برگردد.

در مورد تاثیر انتخاب نامزد جمهوری خواهان، یعنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده هم باید گفت؛ گرچه ممکن است افزایش حجم تحریم‌ها منجر به فشار اقتصادی مضاعف بر کشور شود، اما این انتخاب منجر به رشد بورس می‌شود.

با این وجود انتخاب ترامپ، باعث می‌شود تا انتظار تورمی که روی دلار وجود دارد بیشتر شود و در نتیجه نرخ دلار بیش از پیش افزایش می‌یابد. در سوی دیگر ۵۰ تا ۶۰ درصد بورس را کامودیتی‌ها تشکیل می‌دهند و به شکل مستقیم از افزایش قیمت دلار تاثیر می‌پذیرند؛ بنابراین این انتظار وجود دارد که با افزایش نرخ دلار، این شرکت‌ها سودآوری بیشتری داشته باشند و در نتیجه بورس نیز روند رو به صعود را در پیش بگیرد.
پیش بینی یک ماه آینده بورس؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

کارشناسان بازار سرمایه چه می‌گویند؟

اغلب کارشناسان بازارسهام معتقدند که وضعیت بورس تا پسا انتخابات آمریکا نوسانی خواهد بود و نباید انتظار رشد بزرگ را داشت. این کارشناسان می‌گویند که پس از آن هم باید نتیجه انتخابات را دید و نظر داد که بازار چه روندی را در ادامه در پیش خواهد گرفت.

محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: "روند نوسانی وضعیت بازار از الان تا انتخابات آمریکا ادامه‌دار است. "

علی سعدوندی، تحلیلگر اقتصادی هم پیش می‌کند که روند شاخص در کوتاه‌مدت نزولی و در میان مدت صعودی باشد و کسانی که سهم‌های بی‌ارزش و براساس شایعات خریده‌اند، ضرر خواهند کرد.

او می‌گوید، این ضرر نباید باعث شود که سرمایه گذاران بازار را ترک کنند بلکه باید از آن درس بگیرند و از این به بعد با مشورت بیشتر عمل کنند.

سعید مومنی تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفته: "اگر ترامپ مجددا انتخاب شود، آن زمان می‌توان یک رشد دسته جمعی را برای نماد‌های بازار سهام پیش بینی کرد، چرا که انتظارات تورمی ناشی از ادامه کار ترامپ بسیار زیاد خواهد شد. اما اگر بایدن به کاخ سفید راه پیدا کند، به دلیل اینکه روند کاهشی برای دلار می‌توان متصور بود، بورس نیز این مسئله تاثیر خواهد پذیرفت و به استراحت خواهد پرداخت و برای مدتی رکود و سکون بر بورس تهران حکم فرما می‌شود. "

پیش بینی یک ماه آینده بورس؛ چه اتفاقی می‌افتد؟
احسان رضاپور، تحلیلگر بازار سرمایه نیز می‌گوید: سیاست‌های کلی آمریکا در قبال ایران مشخص است و تغییر هم نمی‌کند بنابراین چیزی که بیشترین تاثیر را در روند بازار دارد شرایط تحریم‌ها و تاثیر این انتخابات بر نرخ ارز در داخل کشور است.

او اضافه می‌کند: "اگر شرکت‌ها بتوانند فروش خارجی و داخلی خود را با موفقیت انجام دهند یا برای تامین مواد‌اولیه خود به واسطه تحریم با مشکل جدی مواجه نشوند، طبیعتا از افزایش نرخ ارز تاثیر مثبت می‌گیرند و این اتفاق در مجموع می‌تواند به نفع بازار تمام شود. با این حال هر مدل تهدید و فشار سیاسی که به نگرانی اجتماعی مردم منجر شود، می‌تواند باعث خروج منابع از بازار سرمایه شود که این موضوع می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر منفی قرار دهد. ".

اما در طرف مقابل این دیدگاه ها، حسن رضایی پور کارشناس بازار سهام معتقد است که موضع آمریکا نسبت به ایران با عوض شدن رئیس‌جمهور چندان تغییر نمی‌کند.

او می‌گوید: "انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بازار ایران به لحاظ روانی تاثیر دارد، ولی به لحاظ اقتصادی خیر. مولفه‌های اقتصادی ما باید اصلاح شود تا وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود. به لحاظ روانی شاید تغییر در وضعیت آمریکا (یعنی پیروزی جو بایدن در انتخابات) اثر مثبت بر بازار سرمایه بگذارد. "

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین گفته: "برچیده‌شدن تحریم‌ها می‌تواند اثر خوبی روی حجم صادرات و برگشت ارز به کشور داشته باشد و کارخانه‌ها و بنگاه‌هایی که در بورس حضور دارند به لحاظ سود عملیاتی تغییرات چشمگیری داشته باشند بنابراین این پیش‌بینی وجود دارد که اگر تحریم‌ها در وضعیت اقتصادی کنونی برداشته شود، می‌تواند روند سودآوری شرکت‌ها را بیشتر کند و بازار سرمایه برعکس بازار‌های دیگر که احتمال کاهش آن‌ها هست، رشد کند. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید