پس‌از انتخابات شرایط توافق سخت‌تر می‌شود؟!

پس‌از انتخابات شرایط توافق سخت‌تر می‌شود؟!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور ماه نیز در جمع خبرنگاران در دفتر بیضی کاخ‌سفید مدعی شد ایران در مدت زمان کوتاهی پس از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر تلاش می‌کند به توافقی با ایالات متحده دست پیدا کند.

کد خبر : ۸۵۱۲۳
بازدید : ۱۰۱۰
پس‌از انتخابات شرایط توافق سخت‌تر می‌شود؟!
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که در اظهارنظر‌های متعددی خواستار رسیدن به یک توافق جدید با ایران پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا شده بود اخیرا در آخرین اظهارنظرش راجع به توافق با ایران ضمن تاکید بر این موضوع که برای توافق صبر خواهد کرد تا انتخابات برگزار شود مدعی شد شرایط را برای توافق «سخت‌تر» می‌کند.

این درحالی است که اخیرا برخی مقامات ایران از جمله وزیرخارجه و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شروطی را برای مذاکره با واشنگتن یا بازگشت این کشور به برجام مطرح کرده‌اند؛ از جمله محمدجواد ظریف، وزیرخارجه گفته است دولت آمریکا در صورت تمایل به بازگشت به برجام، باید به ایران خسارت داده و تعهد بدهد که «اقداماتی» مانند خروج از برجام را دیگر انجام نخواهد داد.
همچنین جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ هفته گذشته در یادداشتی برای سی‌ان‌ان درخصوص راهبردش در قبال ایران گفت: اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای (برجام) بازگردد، آمریکا نیز به‌عنوان نقطه شروع مذاکرات به توافق باز خواهد گشت.
در این رابطه مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه تاکید کرد در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایط خاصی را برای اجرای کامل تعهداتش خواهد داشت؛ به گفته تخت‌روانچی اولین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام- توافق اتمی ایران و قدرت‌ها- تکرار نخواهد شد و شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به‌خاطر تحریم‌ها متحمل شده است.

شرایط جدید ترامپ برای توافق
دونالد ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در میامی و فلوریدا با اعلام اینکه قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور، شرایط را برای توافق احتمالی با ایران و ونزوئلا سخت‌تر کند به مقامات تهران و کاراکاس هشدار داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من به شما موارد زیر را می‌گویم: به نظر می‌رسد ایران و ونزوئلا می‌خواهند مذاکره کنند. همه می‌خواهند مذاکره کنند.
اما من می‌خواهم صبر کنم تا انتخابات به پایان برسد. یک سال پیش گفتم، شما یک گزینه دارید، ما می‌توانیم اکنون مذاکره کنیم یا بعد از انتخابات.
با این حال، پس از انتخابات، توافق بسیار سخت‌تر خواهد بود.» او همچنین یادآور شد که به‌صورت فعال از اقدامات محدود‌کننده یک‌جانبه علیه ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه استفاده کرده و آن‌ها را «سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ» خواند.

ترامپ در ادامه گفت: «همه این کشور‌ها [به مذاکره با آمریکا]خواهند آمد. ما یک توافق عالی را به نتیجه خواهیم رساند. باید صبر کنیم تا انتخابات به پایان برسد. من به آن‌ها (کشور‌های ذکر شده) گفتم که می‌خواهم صبر کنم.»
پیش از این نیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چندین‌بار وعده انتخاباتی دستیابی به نوعی توافق قریب‌الوقوع با ایران را مطرح کرده بود. ترامپ در ویدئویی که پایگاه خبری جوییش اینسایدر آن را منتشر کرده بود، در این باره گفت: «اگر ما در انتخابات پیروز شویم، ظرف چهار هفته به توافق با ایران دست پیدا می‌کنیم.»

شروط تهران برای مذاکره
اظهارات ترامپ در این باره درحالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بار‌ها تاکید کرده‌اند پیش از خروج آمریکا از برجام در این چارچوب با این کشور مذاکره کرده‌اند و تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی کامل به تعهداتش با این کشور مذاکراتی انجام خواهند داد.
محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران نیز روز پنج‌شنبه گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد ایران تمایلی برای مذاکرات مستقیم با دولت آمریکا ندارد و از دیگر دولت‌ها نظیر سوئیس استفاده می‌کند تا «نقشی مثبت را در این مساله ایفا» کنند.
وزیرخارجه ایران گفت: دولت آمریکا در صورت تمایل به بازگشت به برجام، باید به ایران خسارت بدهد و تعهد کند که «اقداماتی» مانند خروج از برجام را دیگر انجام نخواهد داد. محمدجواد ظریف که با پایگاه خبری روسی اسپوتنیک گفتگو کرده تاکید کرد برای حکومت ایران «مهم نیست چه کسی در کاخ سفید باشد» و توجه ایران به «سیاست آمریکا» است.
همزمان با سخنان ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل گفت: در صورت تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، ایران شرایطی برای ازسرگیری کامل تعهدات هسته‌ای خود خواهد داشت. به گزارش «ایسنا» مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفتگو با بخش جهانی بی‌بی‌سی گفت: در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایط خاصی را برای اجرای کامل تعهداتش خواهد داشت.
او بیان کرد که اولین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام- توافق اتمی ایران و قدرت‌ها- تکرار نخواهد شد و شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به‌خاطر تحریم‌ها متحمل شده است.
تخت‌روانچی همچنین گفت: اگر آمریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد ایران هم مجددا آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.

شرط دموکرات‌ها برای توافق
این درحالی است که آنتونی بلینکن مشاور سیاست خارجی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سخنانی با انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی این کشور در برابر ایران، گفت: در صورت پیروزی بایدن و بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، آمریکا هم به این توافق بازمی‌گردد.
به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه سی‌بی‌اس، تونی بلینکن مشاور سیاست خارجی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روز چهارشنبه ۲ مهر ماه در گفتگو با این شبکه درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: «وقتی رئیس‌جمهور ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، وعده یک توافق بهتر را داد. البته خلاف آن اتفاق افتاد.»

راهبرد بایدن در قبال ایران
از سوی دیگر جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه طی یادداشتی که در سی‌ان‌ان منتشر شد با تشریح راهبرد سه‌وجهی خود در قبال ایران، مدعی شد: اگر رئیس‌جمهور شوم، نخست برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد خواهم بود.
دوم به تهران راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد می‌کنم؛ به این معنا که اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش در قبال برجام بازگردد، آمریکا نیز به‌عنوان نقطه شروع مذاکرات به توافق بازخواهد گشت و سوم اینکه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را مهار خواهم کرد.
جو بایدن همچنین به انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در قبال ایران پرداخت و نوشت: «وعده ترامپ برای توافق بهتر با ایران اظهاراتی توخالی بود.» به گزارش خبرگزاری فارس، بایدن در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، توضیح داد: «ماه گذشته به ما ثابت شد که سیاست ترامپ در قبال ایران، یک شکست خطرناک است.
در سازمان ملل ترامپ حتی نتوانست یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران، با خود همراه کند. بعد از آن، ترامپ تلاش کرد یک‌جانبه تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران احیا کند که فقط باعث شد تمام اعضای شورای امنیت در جلسه مجازی این قمار [ترامپ]را رد کنند.»

ادعا‌های تکراری ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که از ابتدا از جمله مخالفان توافق هسته‌ای با ایران بود و همواره سودای یک توافق همه‌جانبه با ایران را در سر می‌پروراند در اردیبهشت ماه سال ۹۷ به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌هایی را نیز علیه کشورمان اعمال کرد. بعد از آن مدام ترامپ خواهان مذاکره جدیدی با ایران شد و هر بار به یک صورت این خواسته خود را مطرح می‌کرد.

تنها در یکی، دو هفته اخیر رئیس‌جمهور آمریکا بار‌ها در سخنرانی‌هایش مدعی شده که اگر رئیس جمهور شود خیلی سریع با ایران به توافق می‌رسد. در این خصوص به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه فاکس‌نیوز ترامپ روز جمعه ۲۸ شهریور ماه در جمع هوادارانش در ایالت ویسکانسین مدعی شد در صورتی که دوباره به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود ظرف یک هفته با تهران به توافق می‌رسد.
همچنین رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه طی سخنرانی‌اش در کاخ سفید با دفاع از اقدام یک‌جانبه‌اش برای خروج از توافق هسته‌ای، آن را توافقی کوتاه‌مدت و رو به انقضا خواند.
به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، وی با دفاع از اقدام یک‌جانبه دولت آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای در ماه مه سال ۲۰۱۸، گفت: «من کشورمان را از توافق وحشتناک هسته‌ای ایران، آن توافق احمقانه که رئیس‌جمهور اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار را به‌خاطر هیچ چیز پرداخت کرد و ۸/ ۱ میلیارد دلار پول نقد را (به ایران) داد، خارج کردم.
می‌دانید این یعنی چه؟ ۸/ ۱ میلیارد دلار پول نقد. این حتی بیشتر از ۱۵۰ میلیارد دلاری که به‌طور معمول پرداخت شد، تاثیرگذار است.» ترامپ در ادامه اظهار کرد: «این توافق یک توافق کوتاه‌مدت بود. اکنون عملا تاریخ آن درحال پایان یافتن است.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور ماه نیز در جمع خبرنگاران در دفتر بیضی کاخ‌سفید مدعی شد ایران در مدت زمان کوتاهی پس از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر تلاش می‌کند به توافقی با ایالات متحده دست پیدا کند.
به گزارش «ایسنا» به نقل از تله‌تریدر، وی همچنین ادعا کرد که این توافق جزئی از منافع ایران است چراکه آن‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا «در دورانی بسیار سخت» قرار دارند. در ادامه ترامپ مدعی شد که تهران ترجیح می‌دهد با «جو بایدن خواب‌آلود» به توافق برسد. رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به توافقی با ایران دست خواهد یافت که برای هر دو طرف «منصفانه» خواهد بود.
همچنین دونالد ترامپ دوشنبه سوم شهریور ماه در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز که ویدئوی آن را در صفحه توییترش منتشر کرده است، بار دیگر ادعا‌هایی را علیه ایران مطرح کرد و گفت: «شاید فقط ایران است که بیشتر از چین می‌خواهد من در انتخابات شکست بخورم.» به گزارش «ایسنا» او در ادامه مدعی شده «ظرف سه هفته اول» پس از پیروزی دوباره‌اش در انتخابات آمریکا با ایران به توافقی دست پیدا خواهد کرد و ایران منتظر است توافقی با آمریکا انجام دهد.
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: «آن‌ها می‌خواهند ببینند چه می‌شود. اما اگر جو بایدن در انتخابات پیروز شود، می‌توانند توافقی مانند توافقی را که با جان کری انجام دادند، انجام بدهند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید