تأخیر دوساله در دسترسی واکسن کرونای آکسفورد

تأخیر دوساله در دسترسی واکسن کرونای آکسفورد

یک منبع مطلع در گروه واکسن آکسفورد – یکی از تیم‌هایی که روی واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد کار می‌کند – به رسانه «آی» گفت که دولت برای چالش‌های تدارکاتی در پیش رو آمادگی ندارد.

کد خبر : ۸۵۲۷۴
بازدید : ۸۶۰
تأخیر دوساله در دسترسی واکسن کرونای آکسفورد
یک منبع مطلع در گروه واکسن آکسفورد گفت که دولت برای چالش‌های تدارکاتی در پیش رو آمادگی ندارد
کارشناسان هشدار داده‌اند که در نتیجه بی‌کفایتی دولت بریتانیا در تامین تدارکات لازم در زنجیره تولید و تامین واکسن کرونا، ممکن است دسترسی مردم به آن تا دو سال به تاخیر بیقتد. این نگرانی ابراز شده است که در بریتانیا تعداد مورد نیاز شیشه طبی ذخیره دارو، کامیون‌های مجهز به یخچال یا پوشش‌های حفاظتی لازم برای تزریق سراسری واکسن در سطح کشور وجود ندارد.

این هشدار‌ها به رغم ادعا‌های مت هنکاک، وزیر بهداشت داده شد که گفت احتمالا واکسن کرونا در اوایل سال آینده در اختیار کل کشور قرار خواهد گرفت.

یکی از گروه‌های تدارکاتی که در عرضه واکسن ویروس کرونای تولیدی دانشگاه آکسفورد شرکت دارد گفت که دفتر نخست وزیری با آن‌ها یا موسسه تولید داروی ساخت شرکت «استرازنکا» برای حصول اطمینان از این که چگونه زنجیره عرضه واکسن -در صورت تایید آن- تدارک دیده شود «مذاکره نکرده» است.

فیلیپ اشتون، مدیرعامل گروه مشاوره تدارکاتی «سِوِن بریجِز» به نشریه اینترنتی «آی» گفت: «ممکن است نتوانیم در محدوده زمانی که فکر می‌کنیم مردم را مورد تزریق جمعی قرار دهیم. اگر دولت فورا در این مورد برنامه‌ریزی کند امکان اعمال آن وجود دارد. انتظار داریم تا پایان سال آینده کارکنان خط مقدم نظام درمانی و گروه‌های آسیب‌پذیر واکسینه شوند، اما تزریق سراسری مردم یک چالش واقعی است.»

کارشناسان تدارکاتی روند تزریق واکسن کرونا معتقدند بریتانیا از کامیون‌های متعلق به «زنجیره سرد» برای نقل و انتقال واکسن ویروس کرونا بی‌بهره است.

«زنجیره سرد» به نظامی اطلاق می‌شود که برای انبار و نقل و انتقال واکسن از نقطه تولید تا محل تزریق برقرار می‌شود. دمای این زنجیره سرد معمولا میان دو تا هشت درجه سانتیگراد است. یک منبع مطلع در گروه واکسن آکسفورد - یکی از تیم‌هایی که روی واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد کار می‌کند - به رسانه «آی» گفت که دولت برای چالش‌های تدارکاتی در پیش رو آمادگی ندارد.

این منبع در ادامه گفت: «این برعهده دولت است که معرف‌های لازم را برای تولید واکسن مهیا کند، اما با توجه به این که بسیاری از کشور‌ها از جمله چین این مواد را احتکار می‌کنند، گروه واکسن آکسفورد نگران آن است که به این مواد به اندازه کافی و به سرعت مورد نیاز برای تولید واکسن در مقدار لازم دسترسی نداشته باشد.»

تیم واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد انتظار ندارد دوز‌های واکسن تا دست کم أواخر سال آینده در اختیار عموم قرار گیرد. برآورد شده که بریتانیا به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن - دو تزریق برای هر فرد در کل جمعیت - نیاز خواهد داشت.

پژوهش‌های موسسه اطلاعاتی تحلیل‌های علمی «اِیرفینیتی» حاکی از آن است که دولت تاکنون تعداد ۳۸۰ میلیون دوز واکسن را از تولیدکنندگان بین‌المللی پیش‌خرید کرده که به معنای ۵.۷ دوز برای هر شهروند است. اما کمبود شیشه‌های طبی برای ذخیره واکسن می‌تواند مقدار دوز‌های موجود برای کل جمعیت بریتانیا را محدود کند.

پرفسور مارک وول هاوس، از مشاوران پزشکی دولت که عضو «هیات علمی همه‌گیری الگوی آنفولانزا» است نیز گفت اکثر مردم بریتانیا باید احتمالا برای تزریق واکسن تا دوسال صبر کنند. او گفت در این میان باید برای مدیریت بیماری به «گزینه»‌های دیگری از جمله آزمایش گسترده ویروس کرونا متوسل شد.

او افزود: «اکثر کسانی که در کار تولید واکسن هستند و من با آن‌ها گفتگو کرده‌ام معتقدند که ممکن است واکسن کرونا ظرف شش ماه آینده آماده شود، اما در مورد عرضه آن در سطحی گسترده تردید دارند.»

قرار است دور نخست واکسن در اختیار کادر پزشکی خط مقدم و گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله سالمندان و بیماران قرار گیرد. انتظار بسیاری می‌رود که این امر در نخستین نیمه سال آینده به مرحله عمل گذاشته شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید