آمریکا کل بخش نظام مالی ایران را تحریم می‌کند؟

آمریکا کل بخش نظام مالی ایران را تحریم می‌کند؟

برخی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی معتقدند که تاکنون دولت ترامپ تحریم‌های حداکثری خود را علیه ایران در حوزه اقتصادی و سیاسی اعمال کرده است و طرح تحریم‌های تازه بیشتر جو روانی دارد. ویلیام بیمن، استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا در مورد تحریم‌های تازه و تلاش ترامپ برای فعال‌سازی اسنپ‌بک گفته: " این موارد توسط هر ملت دیگری کاملاً رد شده است و سازمان ملل متحد حکم کرده است که ایالات متحده نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد، زیرا ترامپ ایالات متحده را از برجام خارج کرد؛ بنابراین ایالات متحده در تلاش برای تصویب این اقدامات شکست خورده است. علاوه بر این، آمریکا قبلاً همه موارد ممکن را در ایران تحریم کرده بود، بنابراین دیگر جایی برای تحریم‌های جدید وجود نداشت. "

کد خبر : ۸۵۲۹۵
بازدید : ۲۰۴۰
آمریکا کل بخش نظام مالی ایران را تحریم می‌کند؟
فرادید | دولت ترامپ که در طول سه ماه اخیر در طرح تحریم تسلیحاتی ایران و فعالسازی مکانیسم ماشه شکست خورده، حالا براساس گفته‌های منابع آگاه به دنبال طراحی تحریم‌های جدید علیه کل نظام مالی ایران است. اما برخی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی معتقدند که تمام تحریم‌ها تاکنون اعمال شده و این طرح‌ها بیشتر جنبه ایجاد جو روانی دارند.

به گزارش فرادید، خبر تحریم احتمالی کل نظام مالی ایران را شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه منتشر کرد و نوشت که هدف دولت ترامپ تحریم کامل دوازده بانک دیگر ایران و در نهایت تحریم کل بخش مالی ایران است تا ارتباط بین المللی اقتصاد این کشور به جز درموارد محدود قطع شود.

براساس این طرح قرار است که در وهله اول معدود مسیر‌های ارتباط مالی دولت ایران مسدود شود و در وهله دوم وعده جو بایدن، نامزد دموکرات برای بازگشت دوباره آمریکا به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر بی اثر شود.

بلومبرگ در ادامه این گزارش تاکید کرد که به موجب این پیشنهاد، دولت آمریکا کل بخش مالی ایران را با استناد به فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲ تحریم خواهد کرد؛ فرمانی که دونالد ترامپ ژانویه سال جاری میلادی آن را برای تحریم بخش‌های عمرانی و صنایع و معادن ایران صادر کرد.

این منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که این تحریم‌ها افزون بر بانک‌هایی تاکنون مشمول تحریم‌های آمریکا نشده بودند، قصد دارد شبکه صرافی و ساز و کار مبادلات غیررسمی حواله‌ای را شامل شود.

با این حال طرح پیشنهادی این تحریم‌ها در دست بررسی است و هنوز برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ارسال نشده است.

البته یک هفته پیش از گزارش شبکه خبری بلومبرگ، شش سناتور حزب جمهوری خواه آمریکا هم با تدوین و ارسال نامه‌ای به دونالد ترامپ، از او خواسته بودند تا کل بخش مالی ایران را تحریم کند. این شش سناتور جمهوریخواه در نامه خود ضمن ستایش از رویکرد و سیاستگذاری دونالد ترامپ در برابر ایران از او خواسته بودند تا با تشدید فشار، ایران را به میز مذاکره بکشاند.

مارکو روبیو، تام کاتن، جان کورنین، تد کروز، ریک اسکات و تام تیلیس سناتور‌های امضاء کننده نامه، در ادامه تاکید کردند: "با وجود تحریم‌های مالی علیه ایران، کماکان ۱۴ بانک ایرانی به شبکه پیام رسانی مالی سوئیفت برای انجام نقل و انتقالات مالی بدون تحریم وصل هستند و از این رو شریان مهم اقتصادی برای ایران محصوب می‌شوند. "

سه روز پس از نامه سناتورها، ۵۶ جمهوری خواه مجلس نمایندگان هم با ارسال نامه خواستار تحریم کل بخش مالی ایران شدند. در این نامه از ترامپ خواسته شده تا بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۹۰۲ که اوایل سال ۲۰۲۰ امضا شد، کل بخش‌های مالی ایران را تحت تحریم قرار دهد تابه این ترتیب وزرای خارجه و دارایی این اختیار را داشته باشند که بتوانند هر زمان، بخش‌هایی از اقتصاد ایران را تحریم کنند.
آمریکا کل بخش نظام مالی ایران را تحریم می‌کند؟

طرح‌های تحریمی ترامپ چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

در طول چهار سال اخیر، رسانه‌های آمریکایی سیاست خارجی دولت ترامپ را به باد انتقاد گرفته اند. سیاستی که در برابر کره شمالی، ونزوئلا و ایران به نتیجه قابل قبولی نرسید. این انتقاد‌ها در دولت او منجر به تصمیم گیری فشار حداکثری به این کشور‌ها شد تا با این روش طرف مقابل را به میز مذاکره بکشانند. اما این اقدام نیز نتوانست مثمرثمر واقع شود.

در اولین اقدام دونالد ترامپ با صدور فرمانی، خروج آمریکا از برجام رااعلام کرد تا شاید با فشار حداکثری بتواند به توافق دلخواه خود برسد. اما با گذشت زمان این فشار هم نتوانست طرفی ایرانی را به میز مذاکره مجدد برگرداند.

رفت رفته و با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، دولت ترامپ بیش از پیش مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت و با شیوع کرونا محبوبیت او نسبت به رقیب دموکرات کاهش چشمگیری یافت. این نگرانی باعث شد تا اوایل سال جاری میلادی دونالد ترامپ با صدور فرمانی اجرایی در ارتباط با تحریم بخش مالی ایران به وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه دهد تا بخش‌های بیشتری از اقتصاد ایران را مورد تحریم قرار داده و با این کار فشار‌ها را بیشتر کنند.

البته باز هم طرف ایرانی نپذیرفت تا با وجود فشار حداکثری به میز مذاکره برگردد. در طرف مقابل نیز جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در گفتگو‌های رسانه‌ای و کارزار‌های انتخاباتی خود اعلام کرد که سیاست خارجی ترامپ شکست خورده و در صورت پیروزی آمریکا به برجام بازخواهد گشت. این اظهارنظر بایدن با استقبال برخی رسانه‌ها و بسیاری از طرفداران او مواجه شد. البته برخی از رسانه‌های اروپایی نیز از این موضع بایدن استقبال کردند.

در چنین شرایطی ترامپ، به فاصله چند هفته طرح تحریم تسلیحاتی و فعالسازی مکانیسم ماشه را کلید زد که هر دو به نتیجه نرسید و این شکست‌های دولت ترامپ درحوزه سیاست خارجی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی یافت.

فشار حداکثری دولت ترامپ تا آنجا پیش رفت که روز‌های اخیر با توجه به عدم تاثیر فعالسازی مکانیسم ماشه، برخی از افراد و نهاد‌های ایرانی از سوی وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا مورد تحریم قرار گرفتند.

ترامپ در این بین درباره رفتار ایران در برابر تحریم‌ها و توافق جدید گفت: " ایران متاسفانه در رنج است. من نمی‌خواهم شاهد رنج آن‌ها باشم، اما اقتصاد آن‌ها کاملا تحلیل رفته است. تولید ناخالص داخلی آن‌ها ۲۷ درصد سقوط کرده است. هیچ کس تاکنون چنین رقمی به گوشش نخورده است! من می‌فکر می‌کنم آن‌ها به دنبال توافق هستند، اما ترجیح می‌دهند با جو بایدن خواب آلود معامله کنند تا من!

چند روز بعد هم، دونالد ترامپ خطاب به ایران اعلام کرد که اگر تا پیش از انتخابات توافق نکنند، پس از پیروزی احتمالی اش در انتخابات، دیگر فرصتی برای مذاکره و توافق وجود نخواهد داشت.
اما مقامات ایرانی پیشنهادهای مکرر دونالد ترامپ برای گفتگو با تهران را نوعی «تبلیغات و سخن انتخاباتی» دانسته و رئیس جمهوری ایالات متحده را به «بهره‌برداری شخصی» از این پیشنهادها متهم می کنند. البته برخی تحلیلگران سیاسی هم با این موضع مقامات ایرانی هم نظر بوده اند.
آمریکا کل بخش نظام مالی ایران را تحریم می‌کند؟

جایی برای تحریم های تازه وجود دارد؟

برخی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی معتقدند که تاکنون دولت ترامپ تحریم‌های حداکثری خود را علیه ایران در حوزه اقتصادی و سیاسی اعمال کرده است و طرح تحریم‌های تازه بیشتر جو روانی دارد. ویلیام بیمن، استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا در مورد تحریم‌های تازه و تلاش ترامپ برای فعال‌سازی اسنپ‌بک گفته: " این موارد توسط هر ملت دیگری کاملاً رد شده است و سازمان ملل متحد حکم کرده است که ایالات متحده نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد، زیرا ترامپ ایالات متحده را از برجام خارج کرد؛ بنابراین ایالات متحده در تلاش برای تصویب این اقدامات شکست خورده است. "

او در ادامه می‌گوید: "علاوه بر این، آمریکا قبلاً همه موارد ممکن را در ایران تحریم کرده بود، بنابراین دیگر جایی برای تحریم‌های جدید وجود نداشت. "

ویلیام بیمن در مورد آینده برجام هم گفت: "برجام هنوز زنده است و اگر بایدن انتخاب شود، قابل احیا است. همه در انتظار انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده هستند. ایالات متحده تمام تلاش خود را انجام داده، اما تلاش‌های آمریکا توسط جامعه بین‌المللی رد شده است. اگر ترامپ پیروز شود، اروپایی‌ها باید راهی برای مقابله با او پیدا کنند. در حال حاضر برجام در حال تضعیف است. "

استادعلوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا در مورد آینده ترامپ هم می‌گوید: "در حال حاضر شکست او حتمی است. این سوال باقی است که آیا او در صورت از دست دادن انتخابات، کار خود را ترک می‌کند یا سعی می‌کند با نوعی کودتا قدرت را حفظ کند. ما نگران این موضوع در ایالات متحده هستیم. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید