سریال قورباغه؛ نیامده جنجال به پا کرد

سریال قورباغه؛ نیامده جنجال به پا کرد

اولین شایعه -یا حاشیه- درباره قورباغه زمانی پیش آمد که رسانه‌ها از دستمزد بالای نوید محمدزاده در این سریال نوشتند. شایعه یا خبری به‌شدت حاشیه‌ساز که البته در ادامه وکیل شرکت تصویرگستر پاسارگاد آن را تکذیب کرد.

کد خبر : ۸۵۳۰۶
بازدید : ۴۳۹۰
سریال قورباغه؛ نیامده جنجال به پا کرد
پولاد امین | «قورباغه» از همان ابتدا پرحاشیه بوده است؛ چه آن زمان که اعلام شد قرار است سریالی نجومی باشد و چه هنگامی که سرمایه‌گذاری علی اسدزاده آن را به ماجرا‌های دادگاه محمد امامی پیوند داد و چه حالا که از پایان فیلمبرداری و مراحل فنی‌اش چند ماهی گذشته و به نظر می‌رسد زمان نمایش آن نزدیک شده و همین هم موجب پرحاشیه‌ترشدنش شده است.

سرزمین حاشیه و جنجال
قورباغه با هر متر و معیاری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سریال شبکه خانگی دو سال اخیر -یعنی تقریبا از همان روزی که نخستین اخبار درباره تولیدش منتشر شد- بوده است. سریالی که به واسطه اهمیت و جذابیتش برای رسانه‌ها در هر برهه‌ای حواشی و جنجال‌های متعددی داشته است.

اولین شایعه -یا حاشیه- درباره قورباغه زمانی پیش آمد که رسانه‌ها از دستمزد بالای نوید محمدزاده در این سریال نوشتند. شایعه یا خبری به‌شدت حاشیه‌ساز که البته در ادامه وکیل شرکت تصویرگستر پاسارگاد آن را تکذیب کرد. اما این آغاز سیل حواشی بود.

در ادامه اخباری درباره ارتباط دو تن از سرمایه‌گذاران پرحرف‌وحدیث سینمای ایران، محمدصادق رنجکشان و محمد امامی با این پروژه منتشر شد؛ شایعاتی که رنجکشان طی یک اطلاعیه رسمی آن را تکذیب کرد.

ماجرای نتفلیکس
کلیدواژه نتفلیکس آغازگر یکی دیگر از جنجال‌های قورباغه است. همین چند روز پیش بود که رسانه‌های سینمایی با تیتر «پخش سریال قورباغه از نتفلیکس؛ واقعیت یا شایعه؟!» به این موضوع اشاره کردند که چند وقتی است مالکان و سازندگان قورباغه با نتفلیکس در حال مذاکره هستند تا در صورت توافق سریال پرسروصدایشان از این سامانه جهانی پخش شود.

کتمان نمی‌توان کرد در صورتی که این امر محقق می‌شد، پخش قورباغه از نتفلیکس می‌توانست رخدادی وسوسه‌برانگیز و یک سکوی پرتاب بلند برای هومن سیدی و گروهش قلمداد شود. خبری که البته خیلی زود به فراموشی سپرده شد تا به قول یکی از رسانه‌ها «بمب ساعتی قورباغه» به مرحله انفجار نرسد.

اما در ادامه حاشیه‌هایی که بین سازندگان سریال با یکی از «وی‌او‌دی»‌هایش آمد و رسانه‌ای شد، نشان از این دارد که ظاهرا شایعات موجود چندان هم شایعه نبوده‌اند. مگر اینکه انتشار آن‌ها را تمهیدی از جانب سازندگان برای رساندن پیامی ویژه به تهیه‌کننده قلمداد کنیم. حواشی دو روز اخیر تا حد زیادی به این سویه ماجرا معنا می‌دهد.

آغاز حواشی جدید
حواشی جدید قورباغه از روز گذشته آغاز شد. زمانی که یکی از روزنامه‌ها در گزارشی درباره دلیل تأخیر در انتشار این سریال، اختلافات مالکیتی بین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران را عامل پخش‌نشدن این مجموعه عنوان کرد.
در آن گزارش آمده بود که «طبق قرارداد اولیه نماوا مالکیت و بستر پخش قورباغه را متعلق به خود می‌داند، اما علی اسدزاده، تهیه‌کننده قورباغه، با این موضوع مشکل دارد. درواقع اختلاف اسدزاده و نماوا بر سر درصد مالکیت سریال است.»

این ادعا‌ها در کنار این واقعیات که هنوز برخی از بازیگران و عوامل تولید با پروژه تسویه حساب نکرده‌اند، روابط عمومی سریال قورباغه را به پاسخگویی کشاند.
سریال قورباغه؛ نیامده جنجال به پا کرد

پاسخ تند قورباغه
روابط عمومی سریال «قورباغه» واکنشی تند به ادعای اختلاف بین سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده سریال نشان داد. این روابط عمومی در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام مرتبط با سریال قورباغه ضمن تکذیب خبر نوشت: «خبر منتشرشده در یک روزنامه راجع به سریال قورباغه سراسر دروغ و کذب است و قطعا شکایت قضائی انجام خواهد شد.»

در ادامه نیز انگشت اتهام به سمت یکی از پلتفرم‌های وی‌اودی گرفته شد: «متأسفانه افرادی با هدف تخریب در آستانه پخش سریال شروع به دروغ‌پردازی کرده‌اند، ازجمله پلتفرم وی‌اودی بزرگی که سریال به ایشان فروخته نشده است، منشأ این شیطنت‌هاست.»

«متأسفانه افرادی با هدف تخریب در آستانه پخش سریال شروع به دروغ‌پردازی کرده‌اند، ازجمله پلتفرم وی‌اودی بزرگی که سریال به ایشان فروخته نشده است، منشأ این شیطنت‌هاست.»

بازی تأیید و تکذیب
در ادامه ماجرا، اما بحث به موعد انتشار قورباغه کشید و رسانه‌ها پرسش‌های تکراری این روز‌ها را مطرح کردند که «بالاخره قورباغه چه زمانی عرضه خواهد شد»؟

پاسخ این پرسش خیلی زود از راه رسید و اعلام شد که پروانه نمایش قسمت‌های اولیه قورباغه صادر شده است و پخش سریال از آبان آغاز خواهد شد. در متن این خبر آمده بود که «با صدور پروانه نمایش و پس از پشت سرگذاشتن پروسه عظیم پس‌تولید، انتشار قورباغه از آبان ٩٩ در نمایش خانگی آغاز خواهد شد.»

خود این خبر نیز، اما با تکذیب مواجه شد. عامل تکذیب این خبر نیز کسی نبود مگر محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی که گفت: «از سوی سازندگان قورباغه تقاضای بازبینی به ارشاد داده شده است و در همین زمینه ٦ قسمت اولیه سریال نیز ارایه شده است. بازبینی هم در دستور کار شورا قرار گرفته است، اما پروانه به معنای صدور هنوز انجام نشده، ولی در دستور کار قرار دارد.»

در صحبت‌های محمدرضا فرجی، اما نکته مهم تأیید تلویحی اختلافات تکذیب‌شده بین سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده قورباغه بود: «بله، اختلافاتی وجود دارد، ولی این موضوع نافی صدور پروانه نمایش نخواهد شد و بناست مشکل از طریق حکم رفع شود.»
سریال قورباغه؛ نیامده جنجال به پا کرد
درباره قورباغه
هومن سیدی، کارگردانی که با فیلم‌هایی مانند «مغز‌های کوچک زنگ‌زده»، «خشم و هیاهو»، «اعترافات یک ذهن خطرناک» و… در عرصه کارگردانی اعتباری ورای جایگاه بازیگری‌اش دارد، تمام یک‌سال و نیم گذشته را صرف ساخت سریال قورباغه کرده است.
نخستین سریال کارنامه‌اش، با بازی نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینى، سحر دولتشاهی، آناهیتا افشار، مهران غفوریان و خود هومن سیدی است که براساس تیزر‌های منتشرشده روایتی پرتحرک و پرهیجان از درامی اجتماعی است.
داستانی که روابط عمومی سریال آن را چنین خلاصه کرده: «من همیشه یه صندلی واسم کم بوده، کتم واسم تنگ بوده، کفشام برام کوچیک بوده، ساعتم خواب می‌مونده و من ازش جلوتر حرکت می‌کردم، دنیا برای من جای کوچیکیه، احساس می‌کنم همه جا بستس و نمی‌تونم نفس بکشم، انگار همه این لحظه‌ها رو قبلا دیدم، درختا، صدای آبشار، قورباغه‌ها، اونا رو زمانی می‌بینم که در حال مردنم.»

ماجرا ادامه دارد
معلوم نیست سرنوشت اختلافات قورباغه به کجا خواهد رسید و تکلیف پخش این سریال چگونه تعیین خواهد شد. اما فعلا در این مرحله حمله تند و تیز علی اسدزاده به فیلیمو می‌تواند حرف‌های زیادی در خود داشته باشد. اسدزاده (سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده و پخش‌کننده) در صفحه شخصی‌اش گفته‌های روابط عمومی سریال را که جنجال‌ها را به یکی از وی‌اودی‌ها نسبت داده بود، تأیید کرده است:
«فیلیمو من رو عصبانی نکن و نزار دهنم رو باز کنم، یادته می‌گفتی تو نخری هیچ‌کس سریال [قورباغه]رو نمیخره؟ حالا چرا به التماس که نتیجه نگرفتی به تخریب رسیدی؟ هیچی نیستی، یادت باشه.»

بله؛ مثل تمام ماجرا‌های جنجالی سینمای ما بازی همچنان ادامه دارد…
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید