بلوای تخم مرغ در بازار؛ چرا هر روز یک کالا هیاهو به پا می‌کند؟

بلوای تخم مرغ در بازار؛ چرا هر روز یک کالا هیاهو به پا می‌کند؟

تولید کنندگان و مرغ داران دلیل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ را گرانی نهاده‌های دامی معرفی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که بار‌ها نسبت به کمبود خوراک دام و وطیور در بازار و افزایش هزینه و فروش زیر قیمت تمام شده هشدار داده اند، اما پاسخی از سوی دولت دریافت نکرده اند.

کد خبر : ۸۵۳۱۹
بازدید : ۲۱۱۵
بلوای تخم مرغ در بازار؛ چرا هر روز یک کالا هیاهو به پا می‌کند؟
فرادید | اعمال تحریم‌های اقتصادی در طول سال‌های اخیر باعث شد تا اقتصاد خرد ایران وارد تلاطم شود. البته این آشفتگی در ظول ماه‌های اخیر به شکل شدیدتری خود را نشان داده و در حال حاضر این هیجان به بازار تخم مرغ رسیده است. به شکلی که قیمت هر شانه تخم مرغ از ۲۰ هزار تومان در ماه‌های اخیر یک باره تا ۳۸ هزار تومان صعود کرد. البته این آشفتگی در حال حاضر به دیگر کالا‌ها هم رسیده است که کارشناسان علت آن را افزایش قیمت دلارو درنتیجه افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه وارداتی و قاچاق معکوس کالا معرفی می‌کنند.

به گزارش فرادید، یکی از اقلامی که از سال گذشته موضوع گرانی آن جنجال آفرین شده، قیمت تخم مرغ است. کالایی که قیمت هر دانه آن از ۷۰۰ تومان حالا به ۱۵۰۰ تومان هم رسیده است.

بررسی میدانی نشان می‌دهد که فروشندگان هر شانه تخم مرغ را با قیمت ۳۶ تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. این در حالی است که کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاوری چندی پیش و همزمان با انتقاد از گرانی تخم مرغ اعلام کرد که قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۸۰۰ گرمی برای مصرف کننده ۲۶ هزار تومان خواهد بود.

البته ستاد تنظیم بازار نیز در جلسه شهریور ماه خود قیمت تخم مرغ در جلسه قبلی خود قیمت تخم مرغ درب مرغداری را ۱۲ هزار تومان و برای مصرف کننده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به تصویب رسانده بود.

اما این ستاد حالا در تازه‌ترین تصمیم گیری خود، قیمت تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد را حداکثر ۳۱ هزار تومان، تخم مرغ ۲۰ عددی را ۲۲ هزار تومان، تخم مرغ ۱۵ عددی را ۱۸ هزار تومان، تخم مرغ ۹ عددی ۱۱ هزار تومان و تخم مرغ ۶ عددی ۷ هزار تومان اعلام کرد.

محمدرضا کلامی دبیر این ستاد هم گفته "در این جلسه اعلام شد که هزینه خرده فروشی برای واحد‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای حداکثر برای ۳۰ عددی ۲ هزار تومان و ذیل همین قیمت تعیینی خواهد بود، برای تخم مرغ ۲۰ عددی سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۵۰۰ تومان، برای ۱۵ عددی ۱۰۰۰ تومان، برای ۹ عددی ۶۰۰ تومان و برای ۶ عددی نیز ۴۰۰ تومان است. "
بلوای تخم مرغ در بازار؛ چرا هر روز یک کالا هیاهو به پا می‌کند؟

علت گرانی تخم مرغ چیست؟

تولید کنندگان و مرغ داران دلیل اصلی افزایش قیمت این قلم مهم از سبد معیشتی را گرانی نهاده‌های دامی معرفی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که بار‌ها نسبت به کمبود خوراک دام و وطیور در بازار و افزایش هزینه و فروش زیر قیمت تمام شده هشدار داده اند، اما پاسخی از سوی دولت دریافت نکرده اند.

آن‌ها همچنین می‌گویند که ۵۰ درصد سویای موردنیاز در خوراک طیور توسط دولت تامین می‌شود، ولی تولید کنندگان مجبورند ۵۰ درصد دیگر را از بازار آزاد با قیمت کیلویی ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان تهیه کنند؛ اما در حالی که قیمت خوراک طیور باید کیلویی ۲۴۵۰ تومان باشد یا ذرتی که باید کیلویی ۱۳۵۰ تومان باشد، درحال‌حاضر قیمت آن در بازار آزاد به ۳۴۰۰ تومان رسیده است.

در این رابطه ناصر نبی پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، گفته است: "در دو ماه گذشته قیمت نهاده‌ها افزایش چند برابری داشته و علت افزایش روزانه قیمت تخم مرغ در بازار ناشی از چالش‌های تامین نهاده‌ها است. "
به گفته نبی پور، سویا در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود درحالی که قیمت مصوب آن دو هزار و ۴۵۰ تومان است، همچنین ذرت در بازار آزاد به سه هزار و ۶۵۰ تومان رسیده درحالی که قیمت مصوب آن هزار و ۵۰۰ تومان است.

او نقش صادرات در گرانی تخم‌مرغ را رد می‌کند و به وعده‌های عمل نشده چهارماهه در خصوص تامین نهاده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: " خرید‌هایی که از بازار آزاد و با چند برابر قیمت انجام می‌شود طی چند ساعت به دست مرغدار می‌رسد، اما خرید‌های دولتی برای رسیدن به دست مرغداران زمان چندماهه می‌برد. "

البته برخی از نمایندگان صنفی تولیدکنندگان دام و طیور به مسئله فساد در ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیصی واردات نهاده‌های دامی اشاره کرده اند. آن‌ها می‌گویند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، یک حلقه فساد شکل گرفته و بسیاری از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند.

این موضوع را رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تایید کرده اند. نبی پور در این باره گفته: " از ۴ میلیون و ۲۰ هزار تن ذرت و سویای وارد شده، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن به صورت رانتی به کارخانه‌های گلوکز و فروکتوز داده شده و این موضوع به صراحت در جلسه شهریور ماه ستاد تنظیم بازار نیز مطرح شده است. "

از طرفی، سعید سلطانی سروستانی، مدیر عامل اتحادیه دامداران نیز گفته است سال گذشته ۱۵ میلیون تن نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شد در حالی که سهم اتحادیه از این واردات تنها ۲ درصد بود. این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد دام کشور در حوزه اتحادیه دامداران مدیریت می‌شود.

طبق اظهارات برخی از مرغداران، محموله‌های نهاده‌ها که از گمرک ترخیص می‌شود تا رسیدن به مقصد اصلی ۴ بار خرید و فروش می‌شود. این نوع خرید و فروش تحت عنوان (روباری) مرسوم شده است. یعنی دلالان و واسطه‌ها محموله‌ها را در بین راه خریداری و در انبار‌های خود ذخیره می‌کنند و موقعی که بازار تشنه است به چندین برابر قیمت می‌فروشند.

چرا هر بار یک کالا هیجانی می‌شود؟

این اولین بار نیست که گرانی یک کالا در بازار ایران جنجال آفرین می‌شود، احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود. کارشناسان اقتصادی درباره علت گرانی کالا و در پی آن کمیابی کالا‌ها می‌گویند که نظام قیمت گذاری منسوخ شده و دولت نمی‌تواند در نرخ گذاری کالا‌ها دو طرف را در نظر بگیرد.

از طرفی افزایش نرخ ارز باعث شده تا تهیه مواد اولیه نیز با رشد چشمگیر قیمتی مواجه شود، با این حال تولید کننده باید مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار بسیار پائین‌تر از نرخ تمام شده محصول را به بازار عرضه کند، در نتیجه تولید کننده یا باید با در نظر گرفتن افزایش مواد اولیه و هزینه تمام شده قیمت کالا را بالاببرد یا در غیر این صورت مجبور به توقف کار می‌شود.

البته در این میان، برخی واسطه‌ها از این فرصت هم استفاده می‌کنند و با قاچاق معکوس سود خوبی به جیب می‌زنند. در این صورت هم تولید کننده به سود مطلوب خود می‌رسد و هم واسطه سود کلانی می‌برد. اما در این میان بازار با کمیابی کالا مواجه می‌شود. در نتیجه کمیابی، محصول مورد نظر نیز با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

با این وجود، یکی از خسارات کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها، این است که این ریزش ارزش کالا‌های ایرانی را برای شهروندان کشور‌های همسایه ارزان‌تر تمام می‌شود و همین مسئله روند قاچاق معکوس کالا را هم شدیدتر می‌کند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید