ویتامین دی و کاهش عوارض کرونا؟

ویتامین دی و کاهش عوارض کرونا؟

در واکنش به تحقیق‌هایی از ایرلند و ایالات متحده بود که می‌گفتند بیماران ویروس کرونا که سطوح بالایی از ویتامین دی دارند، احتمالا از ابتلا به این بیماری نجات خواهند یافت و همین امر باعث افزایش تقاضا برای مکمل ویتامین دی شد.

کد خبر : ۸۵۴۳۱
بازدید : ۸۸۰۸
ویتامین دی و کاهش عوارض کرونا؟
توزیع ویتامین در میان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در هند
تحقیق جدیدی در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که ویتامین دی می‌تواند خطر ابتلا و عوارض وخیم کووید-۱۹ را کاهش دهد. دانشمندان از افراد می‌خواهند مکمل‌های ویتامین دی مصرف کنند تا خطر ابتلای وخیم به این ویروس را کاهش دهند.

قرص‌های ویتامین دی در چند کشور برای درمان بیماران ویروس کرونا استفاده می‌شود، اما تحقیق جدید این ادعا را تقویت کرد که این مکمل ویتامینی با ویروس کرونا ارتباط دارد. هر دو تحقیق ادعا می‌کنند بیمارانی که از سطوح کافی ویتامین دی برخوردارند، احتمال کمتری دارد که حالت وخیم و مرگ‌آور کووید-۱۹ را تجربه کنند.

تحقیقی دیگر نیز به این نتیجه رسیده است که ویتامین دی می‌تواند باعث کاهش نرخ ابتلا به این بیماری شود. محققان ادعا می‌کنند که سطوح کافی ویتامین دی مستقیما با کاهش سطوح تورم در بدن و افزایش گلبول‌های سفید سیستم ایمنی در خون در ارتباط است.

این تحقیق به رهبری دکتر مایکل هولیک از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، نمونه خون ۲۳۵ مریض بستری شده در بیمارستان به خاطر کووید-۱۹ را جمع‌آوری کرد و سطوح ویتامین دی خون آن‌ها را اندازه گرفت. این بیماران زیر نظر گرفته شدند تا سنجیده شود که آیا به حالت وخیم بیماری مبتلا می‌شوند، از هوش می‌روند، به سختی نفس می‌کشند، یا دچار عوارض مرگ‌آور بیماری می‌شوند.

این تحقیق که در ژورنال علمی «پلوس وان» منتشر شد، دریافت که بیماران دارای ۴۰ سال سن و بیشتر که از سطوح کافی ویتامین دی برخوردار بودند، ۵۱ درصد کمتر احتمال داشت در اثر ابتلا به این ویروس جان ببازند. دکتر هولیک اخیرا تحقیق دیگری هم منتشر کرده است که نشان می‌دهد سطوح کافی ویتامین دی می‌تواند احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را تا ۵۴ درصد کاهش دهد.

این تحقیق نتیجه گرفت که بیمارانی که دوز روزانه‌ای از ویتامین دی را دریافت می‌کردند، احتمال کمتری داشت که عوارض وخیم این بیماری را تجربه کنند. دکتر هولیک گفت: «نگرانی شدیدی وجود دارد که ترکیب شیوع آنفولانزا با این بیماری مسری جدید می‌تواند به شدت باعث افزایش بستری شدن و مرگ بیماران به خاطر عوارض این بیماری‌های مسری شود.»

او افزود فقدان یا سطوح غیرکافی ویتامین دی در میان کودکان و بزرگ‌سالان در ایالات متحده، به ویژه در فصل زمستان، به شدت رایج است. دکتر هولیک گفت: «برای همه حیاتی است که برای کاهش خطر ابتلا یا تجربه وضعیت وخیم ابتلا به کووید-۱۹، مکمل‌های ویتامین دی مصرف کنند.»

در طول شیوع این بیماری عالم‌گیر، ارتباط میان ویتامین دی و ویروس کرونا اثبات نشده بود.

در ماه ژوئن، مقامات بهداشتی بریتانیا اظهار داشتند «هیچ مدرکی» وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند جلو ابتلا به کووید-۱۹ را بگیرد یا آن را درمان کند.

آن اظهار نظر، در واکنش به تحقیق‌هایی از ایرلند و ایالات متحده بود که می‌گفتند بیماران ویروس کرونا که سطوح بالایی از ویتامین دی دارند، احتمالا از ابتلا به این بیماری نجات خواهند یافت و همین امر باعث افزایش تقاضا برای مکمل ویتامین دی شد.

گزارش‌های نه چندان علمی ادعا کرده‌اند که «دوز‌های فراوان» ویتامین دی می‌تواند با این ویروس مقابله کند. در آن زمان، موسسه ملی بهداشت و درمان عالی که پنج تحقیق درباره ویتامین دی را بررسی کرد، نتیجه گرفت هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این مکمل‌ها می‌تواند خطر کووید-۱۹ را کاهش دهد.

در همین حال، در طول قرنطینه سراسری، سازمان بهداشت عمومی انگلستان توصیه کرد افراد ویتامین دی مصرف کنند تا جبران حضور در خانه و نرسیدن آفتاب به بدن‌شان باشد. ویتامین دی عنصری اساسی برای سلامت استخوان، ماهیچه و دندان است و به طور عمده از تماس بدن فرد با نور خورشید تولید می‌شود.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید