ترامپ در گرداب کرونا؛ معادلات در انتخابات آمریکا تغییر می‌کند؟

ترامپ در گرداب کرونا؛ معادلات در انتخابات آمریکا تغییر می‌کند؟

ابتلای ترامپ به کرونا در همین روز‌های اول تاثیر منفی بر محبوبیت او گذاشت و بسیاری نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که پیش از آن و در نخستین مناظره انتخاباتی ترامپ، بایدن رقیب خود را به دلیل ماسک زدن مورد تمسخر قرار داد. ترامپ پس از این مناظره هم در جریان یک سخنرانی برای هواداران خود در پنسلوانیا که عمدتا ماسک نزده بودند، پرسید آیا آن‌ها کسی را می‌شناسند که بیشتر از بایدن از ماسک خوشش بیاید. در چنین شرایطی به احتمال فراوان کارزار انتخاباتی جو بایدن از این فرصت استفاده می‌کند تا دولت را به دلیل کم کاری در مقابله با کرونا مورد انتقاد قرار دهد. این وضعیت به نوعی شرایط را برای بایدن فراهم می‌کند تا فرصت‌های ترامپ برای پیروزی در دومین دور ریاست جمهوری را از بین ببرد.

کد خبر : ۸۵۴۶۱
بازدید : ۶۹۸۱
ابتلای ترامپ به کرونا؛ معادلات در انتخابات آمریکا تغییر می‌کند؟
فرادید | دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و همسرش به ویروس کرونا مبتلا شده اند، این اتفاق پس از آن رخ داد که تست کرونای دستیارش "هوپ هیکس" مثبت اعلام شد. بلافاصله پس از آن هم ترامپ اعلام کرد که تست کرونای او و همسرش ملانیا ترامپ مثبت بوده است. ابتلای رئیس جمهور آمریکا به کرونا در شرایطی است که تنها ۳۱ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ باقی مانده و برخی پیش بینی می‌کنند که برخی معادلات در مورد نامزد جمهوری خواهان آمریکا و انتخابات پیش رو، تغییر کند.

به گزارش فرادید، روز پنج شنبه بود که رسانه‌های آمریکایی خبر از ابتلای مشاور ارشد ارتباطات رئیس جمهور این کشور به کرونا دادند. پس از آن ترامپ تایید کرد که "هوپ هیکس" به ویروس کرونا مبتلا شده و خود او هم منتظر جواب آزمایش کروناست.

اما چیزی نگذشت که ترامپ در توئیتی اعلام کرد که جواب آزمایش کرونای او و ملانیا ترامپ مثبت گزارش شده است. همین خبر کافی بود تا بمب خبری اکتبر همه را در شوک فرو ببرد. در این میان بسیاری از ابتلای ترامپ و همسرش به کرونا به عنوان غافلگیری اکتبر وعده داده شده یاد کرده اند.

آمریکایی‌ها هر ۴سال یک‌بار در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری منتظر یک غافلگیری بزرگ هستند؛ ماجرایی که طی ۵ دهه گذشته در فضای سیاسی آمریکا باب شده و هدفش ضربه زدن به جایگاه طرف مقابل چند روز مانده به انتخابات است. این غافلگیری اغلب نتیجه یک اتفاق، افشاگری یا خطای سیاسی است که می‌تواند ورق انتخابات را به نفع یکی از دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه برگرداند.

با این حال، رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی پیش بینی می‌کردند که غافلگیری ترامپ در اکتبر، حول محور تحولات خاورمیانه باشد. اما در همین روز‌های اول اکتبر، غافلگیری خود ترامپ را نشانه گرفت.

البته کاخ سفید حال ترامپ را خوب ارزیابی کرده و مایک مدو، رئیس دفتر رئیس جمهور ایالات متحده هم گفته که ترامپ و همسرش علائم خفیفی از کرونا بروز داده اند و انتقال آن‌ها به بیمارستان یک اقدام احتیاطی بوده است.

اظهارات مدیران ارشد کاخ سفید در حالی است که یک ویدیوی منتشر شده در صفحه توئیتر ترامپ نشان می‌دهد که او در حال انتقال به بیمارستان نظامی والتر رید در حومه پایتخت است. در این ویدئو، ترامپ از حمایت‌ها و پیام‌های محبت‌آمیزی که در ساعات گذشته برایش ارسال شده تشکر می‌کند و می‌گوید حالش خوب است، اما برای اطمینان به بیمارستان می‌رود و این که حال ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا، بسیار خوب است.

دونالد ترامپ ۷۴ سال دارد و همچنین به علت اضافه وزن در گروه افراد پرخطر در معرض بیماری کرونا قرار می‌گیرد. شبکه خبری سی ان ان آمریکا هم در گزارشی ارزیابی کرد که ابتلای ترامپ به ویروس کرونا می‌تواند به دلیل سن بالا و اضافه وزن نسبتا بالا برای وی خطرناک باشد.

براساس آخرین آمار‌ها در لحظه نگارش این گزارش، ۷ میلیون و ۵۴۹ هزار نفر در ایالات متحده به ویروس کرونا مبتلا و بیش از ۲۱۳ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.
ابتلای ترامپ به کرونا؛ معادلات در انتخابات آمریکا تغییر می‌کند؟

کرونای ترامپ چه بر سر کارزار انتخاباتی جمهوری خواهان می‌آورد؟

۳۱ روز سرنوشت ساز تا انتخابات ریاست جمهوری برای دو حزب دموکرات و جمهوری خواهان باقی مانده است، اما دونالد ترامپ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا باید مطابق پروتکل‌ها ۱۴ روز را در قرنطینه به سر ببرد. در نتیجه کارزار انتخاباتی ترامپ و جمهوری خواهان دو هفته سخت را پیش رو خواهند داشت.

در چنین شرایطی ترامپ برای دو هفته دسترسی مستقیم و چهره به چهره با هوادارانش و البته از آن مهم‌تر جماعت مردد محروم خواهد شد؛ برخی برنامه‌های کمپین اش تعلیق می‌شود یا با تاخیر برگزار خواهد شد. این موضوع می‌تواند به ضعف توان کمپین برای سازماندهی و کاهش قابل توجه کمک‌های مالی به ستاد‌های انتخاباتی‌اش منجر شود.

اما ابتلای ترامپ به کرونا در همین روز‌های اول تاثیر منفی بر محبوبیت او گذاشت و بسیاری نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که پیش از آن و در نخستین مناظره انتخاباتی ترامپ، بایدن رقیب خود را به دلیل ماسک زدن مورد تمسخر قرار داد.
ترامپ پس از این مناظره هم در جریان یک سخنرانی برای هواداران خود در پنسلوانیا که عمدتا ماسک نزده بودند، پرسید آیا آن‌ها کسی را می‌شناسند که بیشتر از بایدن از ماسک خوشش بیاید.

با این حال، به احتمال فراوان کارزار انتخاباتی جو بایدن از این فرصت استفاده می‌کند تا دولت را به دلیل کم کاری در مقابله با کرونا مورد انتقاد قرار دهد. این وضعیت به نوعی شرایط را برای بایدن فراهم می‌کند تا فرصت‌های ترامپ برای پیروزی در دومین دور ریاست جمهوری را از بین ببرد.

از طرفی در حال حاضر در کاخ سفید، همه مشغول تهیه فهرست افرادی هستند که در روز‌های گذشته با رئیس‌جمهور، همسرش و مشاورش در ارتباط بوده‌اند. اگر شمار افراد مبتلا در تیم انتخاباتی ترامپ بالا باشد، بدون شک برنامه‌های تبلیغاتی او برای انتخابات آسیب جدی خواهد دید. با این وجود اندک زمان باقیمانده تا انتخابات، امکان ترمیم این تیم را هم نمی‌دهد.

از سوی دیگر برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که موج جدیدی از ویروس کرونا در حال بازگشت به ۲۷ ایالت آمریکا ازجمله ایالت بسیار حساس ویسکانسین است. در این وضعیت ابتلای ترامپ به کرونا هم احتمالا موجی از انتقاد‌ها را به سوی ترامپ و دولت او روانه خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته و با مرگ قاضی محبوب امریکا یعنی روث بیدر گینزبرگ، بحث جانشینی "برت" به جای او در صدر توجهات قرار گرفته بود. پرداختن به این مسئله اجتماعی می‌توانست تا حدودی انتقاد از فراگیری کرونا و مدیریت ضعیف دولت در این زمینه را کاملا به حاشیه براند. اما حالا با ابتلای رئیس جمهور آمریکا، عملکرد او دوباره در کانون توجه قرا خواهد گرفت.

در طرف مقابل، اما برخی ناظران معتقدند که ترامپ از مسئله ابتلا به کرونا برای اهداف انتخاباتی بهره خواهد برد. آن‌ها می‌گویند اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود اعلام می‌کند که او به همراه همسرش به کووید ۱۹ مبتلا شده است، یک بحث عادی نیست.

این دسته از ناظران می‌گویند که این احتمال وجود دارد که ترامپ این اقدام را کرده باشد تا در چند روز آینده از واکسن کرونا رونمایی کند و اگر اینگونه باشد، اولین نسخه این واکسن توسط او و همسرش تست خواهد شد.

سناریو‌های احتمالی برای انتخابات ۲۰۲۰؛ از تشدید بیماری ترامپ تا متمم ۲۵ قانون اساسی

ویروس کرونا نشان داده که به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست، اما براساس اعلام مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، از هر ۱۰نفری که در این کشور بر اثر کرونا فوت شده‌اند، ۸نفرشان بالای ۶۵سال داشته‌اند. افرادی که در دهه ششم و هفتم زندگی‌شان هستند، ۹۰برابر بیش از افرادی که دهه دوم زندگی‌شان را تجربه می‌کنند خطر مرگ بر اثر کرونا آن‌ها را تهدید می‌کند. همزمان، مرگ‌ومیر در میان مردان و افراد چاق بیش از بقیه اتفاق افتاده است.

با این وجود دونالد ترامپ ۷۴ساله با ۱۱۰کیلو وزن و ۱۹۰سانتی‌متر قد، جزو افراد چاق دسته‌بندی می‌شود. گفته می‌شود او در سلامت کامل است و هیچ بیماری زمینه‌ای هم ندارد، اما اکنون با داشتن تمامی ریسک‌فاکتورها، نگرانی‌ها در مورد سلامتی او و سرنوشتش جدی‌تر شده است.

بررسی احتمال تشدید بیماری ترامپ در ۴۸ ساعت گذشته باعث شده تا گروه‌های مختلف سیاسی و حقوقی به بررسی این مسئله بپردازند. حقوقدان‌های آمریکایی معتقدند درصورت مرگ ترامپ، حزب جمهوری‌خواه می‌تواند نام فرد دیگری را به جای او اعلام کند. با توجه به اینکه رای‌گیری زودهنگام در برخی ایالت‌ها از ۲هفته قبل آغاز شده، شرایط کمی پیچیده می‌شود و احتمالا پای دادگاه برای تعیین تکلیف رأی‌هایی که نام ترامپ روی آن‌هاست به میان کشیده خواهد شد.

البته تعویق انتخابات هم گزینه بعدی است که اختیار آن در دست نمایندگان عضو کنگره است.
ابتلای ترامپ به کرونا؛ معادلات در انتخابات آمریکا تغییر می‌کند؟

تکلیف دولت درنبود ترامپ

براساس قانون اساسی آمریکا، درصورتی که رئیس‌جمهور به هر دلیلی نتواند به اجرای مسئولیت‌های خود ادامه دهد، معاون او اداره امور را در دست می‌گیرد. بنابر ماده سه و چهار این متمم، معاون رئیس‌جمهوری نخستین کسی است که ریاست دولت را به دست خواهد گرفت.

به این ترتیب، چنانچه برای مثال ترامپ در چند روز آینده به علت پایین آمدن اکسیژن خون و یا مشکلات تنفسی به آی‌سی‌یو منتقل شود و یا پزشکان تصمیم بگیرند که او را به دستگاه کمک تنفسی وصل کنند، کاخ‌سفید با اعلام رسمی وضعیت به کنگره، از به دست گرفتن امور توسط مایک پنس خبر خواهد داد.

اما چنانچه مایک پنس هم به علت بیماری شدید نتواند ریاست دولت را ادامه دهد، رئیس مجلس نمایندگان کنگره، نفر سوم در سلسله مراتب قدرت است. این یعنی نانسی پلوسی، قدرتمندترین دموکرات فعلی در بدنه حکومت. البته برخی از کارشناسان قانون اساسی می‌گویند در این که پلوسی اکنون وجاهت قانونی برای در دست گرفتن امور را دارد یا نه اختلاف نظر وجود دارد و ممکن است اگر چنین وضعیتی پیش بیاید اختلاف میان حزب حاکم و دموکرات‌ها به دیوان عالی و دادگاه بکشد.

اما چنانچه نانسی پلوسی هم نتواند ریاست دولت را به طور موقت در دست بگیرد، نفر چهارم، رئیس موقت سنای کنگره خواهد بود؛ یعنی چاک گرسلی که ۸۷ سال دارد. هر چند این بار دموکرات‌ها بر سر وجاهت قانونی او برای به دست گرفتن چنین مسئولیتی شبهه دارند و ممکن است در صورت وقوع چنین وضعیتی این بار آن‌ها کار را به دادگاه قانون اساسی و دیوان عالی بکشند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید