اگر ترامپ نتواند رئیس جمهور باقی بماند چه می‌شود؟

اگر ترامپ نتواند رئیس جمهور باقی بماند چه می‌شود؟

لازمه هر گونه تغییری در تاریخ برگزاری انتخابات، رأی اکثریت در هر دو مجلس سنا و نمایندگان است. از آنجا که این تغییر مستلزم رأی مثبت مجلس نمایندگان - که در کنترل دموکرات‌هاست می‌باشد، تعویق تاریخ انتخابات محتمل به نظر نمی‌رسد.

کد خبر : ۸۵۴۹۰
بازدید : ۵۸۶۴
اگر ترامپ نتواند رئیس جمهور باقی بماند چه می‌شود؟
حزب جمهوری‌خواه رسما در ماه اوت، دونالد ترامپ و معاونش پنس را نامزد انتخاب کرد

درست وقتی که چند هفته بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده، جواب تست کرونای دونالد ترامپ، مثبت اعلام شده. این موضوع سئوال‌های بسیاری را در باره این که چه اتفاقاتی ممکن است بیافتد، مطرح می‌کند.

کدام یک از برنامه‌های مبارزات انتخاباتی ترامپ لغو خواهد شد؟
تست مثبت ویروس کرونای ترامپ در تاریخ اول اکتبر اعلام شده و به همین جهت وی باید ۱۰ روز در قرنطینه باشد. بنا بر این هنوز ممکن است بتواند در مناظره بعدی با رقیبش جو بایدن، که قرار بوده ۱۵ اکتبر انجام شود، شرکت کند.

هم اکنون یک گردهمآیی که قرار بود در فلوریدا برگزار شود، و یک کنفرانس ویدیویی با سالخوردگان آسیب‌پذیر لغو شده. در طول این مدت ترامپ یک رشته گردهمایی‌های بزرگ انتخاباتی هم داشته که اکنون ممکن است لغو شده یا به بعد موکول شود.

در چه شرایطی ممکن است انتخابات به تعویق بیافتد؟
مدت قرنطینه شدن ترامپ به وضوح در توانایی او برای مبارزات انتخاباتی تاثیر می‌گذارد. به همین جهت اکنون این پرسش‌ها مطرح شده که آیا می‌شود انتخابات را به تعویق انداخت و این تعویق چگونه صورت خواهد گرفت.

به موجب قانون، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر چهار سال یک بار روز سه شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر است. از این رو تاریخ انتخابات امسال، سوم نوامبر خواهد بود.

تغییر تاریخ انتخابات به عهده قانونگذاران است نه رئیس جمهور.
لازمه هر گونه تغییری در تاریخ برگزاری انتخابات، رأی اکثریت در هر دو مجلس سنا و نمایندگان است. از آنجا که این تغییر مستلزم رأی مثبت مجلس نمایندگان - که در کنترل دموکرات‌هاست می‌باشد، تعویق تاریخ انتخابات محتمل به نظر نمی‌رسد.

حتی اگر این تعویق صورت گیرد، مطابق قانون اساسی آمریکا مدت ریاست جمهوری تنها ۴ سال است. بنا بر این دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ خود به خود ظهر روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ پایان می‌یابد.

تغییر این تاریخ مستلزم ترمیم قانون اساسی آمریکاست و برای این کار دو سوم قانونگذاران آمریکا یا قانونگذاران ایالتی باید آن را تصویب کنند و بعد هم سه چهارم ایالات آمریکا با آن موافقت کنند- که این هم بعید به نظر می‌رسد.

در صورتی که ترامپ قادر به ادامه کار نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
در صورتی که رئیس جمهور بیشتر از آن بیمار باشد که نتواند وظایفش را انجام دهد، مطابق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، اختیارات خود را به معاونش محول می‌کند. به این ترتیب مایک پنس، معاون ترامپ به عنوان کفیل ریاست جمهوری، خدمت خواهد کرد. ترامپ پس از بهبود می‌تواند مجددا در سمت رئیس جمهور به کار خود ادامه دهد.

اگر رئیس جمهور تا آن حد بیمار باشد که نتواند اختیارات خود را به معاونش تفویض کند، کابینه و معاون ترامپ می‌توانند اعلام کنند که او قادر به ادامه کار نیست و مایک پنس می‌تواند اداره امور را در دست بگیرد.

اما اگر شخص پنس هم توانایی انجام وظایف رئیس جمهور را نداشته باشد، بنا بر مصوبه جانشینی رییس جمهور، اختیارات به نانسی پلوسی، دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان، محول خواهد شد، گر چه کارشناسان قانون اساسی می‌گویند یک چنین انتقال قدرتی به نبرد‌های قانونی منجر خواهد شد.

ولی اگر نانسی پلوسی هم مایل یا قادر به تحویل گرفتن این نقش نباشد، اختیارات رئیس جمهور به یک سناتور ارشد جمهوریخواه- در حال حاضر چارلز‌ای گراسکی ۸۷ ساله- تفویض خواهد شد. این سناریو نیز بدون تردید چالش‌های قانونی به دنبال خواهد داشت.

اگر ترامپ نتواند رئیس جمهور باقی بماند چه می‌شود؟
اگر ترامپ از وظایف خود بازماند، معاونش جای او را خواهد گرفت، اما به این معنی نیست که پنس نامزد حزب جمهوری‌خواه باشد

آیا قادر نبودن رئیس جمهور به انجام وظایفش سابقه داشته؟
هنگامی که در سال ۱۹۸۵ رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا برای جراحی سرطان در بیمارستان بستری شد، اختیاراتش را به معاونش جورج اچ دبلیو بوش، واگذار کرد.

در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ نیز وقتی قرارشد از دارو‌های آرام بخش برای یک کولونوسکپی عادی جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا استفاده شود، وظایف وی به معاونش محول شد.

اگر ترامپ نتواند در انتخابات شرکت کند، اسم چه کسی در ورقه‌های رأی گیری خواهد بود؟
در مورد این که چنانچه به هر دلیلی یک نامزد ریاست جمهوری که حزبش انتخاب کرده نتواند وظایف خود را انجام دهد، چه پیش خواهد آمد، دستورالعمل‌های روشنی وجود دارد.

اگر چه مایک پنس معاون ترامپ در بدو امر وظایف رییس جمهور را عهده‌دار خواهد شد، لزوماً او کاندیدای حزب جمهوریخواه در انتخابات نخواهد بود، زیرا حزب هم اکنون رسما ترامپ را نامزد کرده است. به موجب مقررات حزب جمهوریخواه، ۱۶۸ عضو کمیته ملی جمهوری، برای انتخاب یک نامزد جدید رأی گیری خواهد کرد و پنس احتمالا یکی از نامزد‌ها خواهد بود.

تا کنون هیچ یک از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه پس از انتخاب رسمی نامزد ریاست جمهوری شان، جانشین جدیدی در نظر نگرفته‌اند.
اگر ترامپ نتواند رئیس جمهور باقی بماند چه می‌شود؟
تکلیف رأی‌هایی که هم اکنون داده شده چه می‌شود؟
کارشناسان می‌گویند این موضوع موجب سردرگمی‌هایی می‌شود، چون میلیون‌ها رأی پستی با ذکر نام نامزد‌های منتخب هم اکنون ارسال شده. رأی گیری حضوری نیزدر بعضی از ایالت‌ها هم اکنون شروع شده.

ریک حیسن، استاد حقوق در دانشگاه ارواین در کالیفرنیا می‌گوید احتمالا انتخابات در حالی که نام کاندیدای از کار افتاده، هنوز در ورقه رأی‌گیری دیده می‌شود، برگزار خواهد شد. ولی این سئوال وجود دارد که آیا قوانین ایالتی اجازه می‌دهد کسانی که برای رأی دادن در کالج انتخاباتی آمریکا (انتخاب کننندگان رئیس جمهور) نامزد شده‌اند، به یک نامزد جانشین رأی دهند؟

و در صورت انصراف یک نفر، آیا می‌شود نام کاندیدا را عوض کرد؟
ریچارد پیلدز، استاد حقوق و کارشناس انتخابات می‌گوید: "اعم از این که چه اتفاقی بیافتد، تقریبا با اطمینان می‌شود گفت نام ترامپ در ورقه اخذ رأی باقی خواهد ماند. " وی به این تئوری اشاره می‌کند که حزب جمهوریخواه می‌تواند حکم دادگاه را برای تغییر نام یک کاندیدا بگیرد، ولی در عمل وقت کافی برای این کار نخواهد داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید