احتمال ابتلای "گوسفند و اسب" به کرونا

احتمال ابتلای "گوسفند و اسب" به کرونا

محققان همچنین بعضی از حیوانات را مورد مطالعه دقیق‌تر قرار دادند تا بفهمند احتمال خطر ابتلا چگونه ممکن است در بین گونه‌های جانوری متفاوت باشد.

کد خبر : ۸۵۵۷۱
بازدید : ۶۹۵۱۴
احتمال ابتلای
حیوانات مزرعه مانند اسب، خوک و گوسفند ممکن است امکان ابتلا به ویروس کرونا را داشته باشند
تحقیقی جدید اظهار داشت ده‌ها حیوان که معمولا در تماس مرتب با انسان هستند امکان ابتلا به ویروس سارس-کوو-۲ را دارند که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ است. محققان دانشگاه کالج لندن اظهار داشتند ۲۶ حیوان از جمله حیوانات مزرعه مانند خوک، اسب، و گوسفند ممکن است امکان ابتلا به ویروس کرونا را داشته باشند و احتمالا «نیاز به تحقیقات بیشتر و زیر نظر گرفتن آن‌ها» باشد.

نویسندگان این تحقیق نحوه واکنش شاخک‌های پروتئینی سارس-کوو-۲ را با پروتئین آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین مطالعه کردند که وقتی انسان را مبتلا می‌کند چگونه به این آنزیم وصل می‌شود.

آن‌ها مطالعه کردند اگر جهش آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین بتواند باعث کاهش پایداری و قدرت ترکیب میان پروتئین این ویروس با پروتئین‌های بدن میزبان شود. دانشمندان این جهش را در ۲۱۵ حیوان مختلف مطالعه کردند چرا که آنزیم مذکور در حیوانات با نسخه موجود در انسان متفاوت است.

این ویروس برای ورود به بدن میزبان باید بتواند با پروتئین او ترکیب شود. محققان می‌گویند گرچه احتمال این وجود دارد که ویروس کرونا قادر باشد از راه‌های دیگری نیز حیوانات را مبتلا سازد، اما مدارک فعلی نشان می‌دهد احتمال کمی دارد این ویروس بتواند به بدن حیوانات وارد شود اگر نتواند با آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین ترکیب شود.

این تحقیق که در نشریه «ساینتیفیک ریپورتز» منتشر شد، نشان می‌دهد در بعضی حیوانات، از جمله گوسفند و میمون‌های بزرگ، پروتئین‌ها می‌توانند با هم ترکیب شوند، درست به همان قدرتی که هنگام ابتلای انسان و ترکیب با پروتئین او انجام می‌شود.

میمون‌های بزرگ شامل شامپانزه، گوریل، اورانگوتان و میمون هستند که بسیاری از آن‌ها در حیات وحش در خطر انقراض قرار دارند. به همین خاطر آسیب‌پذیری آنان در برابر ابتلا به این ویروس می‌تواند به معنی به مخاطره افتادن بیشتر آن‌ها در اثر کووید-۱۹ باشد.

با این حال، بعضی از حیوانات از جمله گوسفندان، با استفاده از بسته‌های آزمایشی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند و به همین دلیل هنوز نمی‌توان تایید کرد که این حیوانات امکان ابتلا دارند.

پروفسور کریستین اورنگو، از واحد زیست‌شناسی ساختاری و مولکولی دانشگاه کالج لندن و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: «ما خواستیم نگاهی فرای حیواناتی داشته باشیم که تاکنون به صورت تجربی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند تا ببینیم کدام حیوانات ممکن است در معرض خطر ابتلا باشند که نیاز به مطالعه بیشتر و احتمالا زیر نظر گرفتن آن‌ها خواهد داشت.
حیواناتی که به تشخیص ما در برابر این بیماری آسیب‌پذیر هستند در صورت ابتلا ممکن است باعث به مخاطره افتادن این گونه‌های در معرض انقراض شوند و به زندگی و کار دامداران آسیب بزنند.»

او به مورد شیوع ویروس کرونا در مزرعه دام راسو‌ها اشاره کرد که نشان داد بعضی از حیوانات می‌توانند به عنوان «ناقل» کووید-۱۹ عمل کنند و باعث انتقال مجدد آن به انسان شوند. محققان همچنین بعضی از حیوانات را مورد مطالعه دقیق‌تر قرار دادند تا بفهمند احتمال خطر ابتلا چگونه ممکن است در بین گونه‌های جانوری متفاوت باشد.

آن‌ها با مقایسه یافته‌های خود با سایر اطلاعات تجربی، سطوحی را تعیین کردند تا پیش‌بینی کنند کدام حیوان در بیشترین خطر ابتلا قرار دارد و کدام یک به احتمال زیاد امکان ابتلا ندارند. بر اساس این تحقیق، اکثر پرندگان، ماهیان و خزندگان ظاهرا در معرض ابتلا به این بیماری نیستند، اما اکثر پستانداران مورد مطالعه احتمال ابتلای بیشتری دارند.

پروفسور اورنگو اضافه کرد: «جزئیات ابتلای میزبان و وخامت و شدت واکنش بدن او پیچیده‌تر از ترکیب شاخک‌های پروتئینی ویروس با پروتئین آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین است، بنابراین تحقیق ما هنوز مشغول بررسی سایر واکنش‌هایی است که ممکن است با دیگر پروتئین‌های بدن میزبان ترکیب شود.»

یافته‌های این تحقیق به طور عمده مطابق با سایر آزمایش‌های انجام شده در مناطق مورد سکونت حیوانات و موارد گزارش شده از ابتلا در میان آنان است. این محققان نیز احتمال ابتلا به این بیماری را در سگ و گربه‌های اهلی، راسو، شیر و ببر پیش‌بینی کرده‌اند که پیش‌تر در همه آنان موارد ابتلا به کووید-۱۹ گزارش شده است.

راسوی اهلی و ماکاک نیز در میان حیوانات آسیب‌پذیر تشخیص داده شده است و پیش‌تر در مطالعات آزمایشگاهی به این ویروس مبتلا شده‌اند.

سو دات لام، نویسنده اول تحقیق از واحد زیست‌شناسی ساختاری و مولکولی دانشگاه کالج لندن و دانشگاه ملی مالزی، گفت: «برعکس آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه، ارزیابی محاسباتی که ما تدوین کردیم می‌تواند به صورت خودکار و سریع انجام شود؛ بنابراین روش‌های ما می‌تواند درباره موارد آینده شیوع ویروس‌ها نیز به کار بسته شود که متاسفانه به خاطر تجاوز انسان به زیست‌بوم‌های طبیعی بیشتر و بیشتر رایج می‌شوند.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید