ممنوعیت دلار ۳۰ هزارتومانی؟!

ممنوعیت دلار ۳۰ هزارتومانی؟!

درواقع درست است که رشد قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در روز سه‌شنبه سریع‌تر از بازار آزاد بود، ولی به نظر می‌رسد همین عامل بود که نقش مهمی در کاهش نوسانات و حفظ اسکناس آمریکایی درکانال ۲۹هزار تومانی بازی کرد.

کد خبر : ۸۵۶۰۷
بازدید : ۵۹۷۸
ممنوعیت دلار ۳۰ هزارتومانی؟!
در چهارمین روز هفته، نوسان‌گیران ارزی نتوانستند قیمت دلار را به دهه چهارم قیمتی ببرند، هر چند موفق شدند سطح قیمتی این ارز را کمی بالاتر بیاورند. روز سه‌شنبه وقت مچ‌اندازی دوباره نوسان‌گیران دلار با بازارساز بود. گروه اول به‌دنبال آن بودند که قیمت اسکناس آمریکایی را به کانال ۳۰ هزار تومان ببرند و بازارساز به‌دنبال نگه داشتن این ارز در کانال ۲۹ هزار تومانی بود.

محدوده ممنوعه برای نوسان‌گیران
با توجه به روند ۱۰ روز گذشته، می‌توان گفت از نگاه بازارساز ورود به منطقه ۳۰ هزار تومانی برای نوسان‌گیران دلار ممنوع است. هر زمان قیمت دلار به این سطح نزدیک شده است، گفته می‌شود که عرضه ارز توسط بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است.
روز سه‌شنبه هم به نظر می‌رسد چنین اتفاقی در بازار افتاد و موجب شد که قیمت دلار از سقف‌های ابتدای روز عقب بنشیند.

گپ افزایشی دلار
روز سه‌شنبه، معاملات دلار در حوالی ۲۹ هزار و ۶۵۰ تومان آغاز شد؛ باز شدن بازار با گپ افزایشی ۴۰۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه موجب شد که چنین تصوری در میان برخی معامله‌گران ارزی ایجاد شود که یک روز هیجانی دیگر پیش روی بازار است و قیمت دلار در این روز می‌تواند پا به کانال ۳۰ هزار تومانی بگذارد.
برخلاف انتظار این گروه نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد که قیمت از سقف ابتدای روز شروع به عقبگرد کرد، به‌طوری که حدود ساعت ۴ بعدازظهر، دلار با قیمت ۲۹هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شد. این قیمت نشان از رشد ۳۰۰ تومانی دلار نسبت به روز دوشنبه می‌داد؛ با این حال، نسبت به قیمت ابتدای روز نمایانگر۱۵۰ تومان کاهش بود. سکه امامی هم در روز سه‌شنبه روندی مشابه با دلار داشت.
معامله‌گران سکه در ابتدای روز عموما خریدار بودند و توانستند قیمت این فلز گرانبها را به بالای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ببرند؛ با این حال، عقبگرد دلار از سقف قیمتی موجب شد که فروش‌ها در بازار سکه هم بالا برود. حدود ساعت ۴بعدازظهر، فلز گرانبهای داخلی ۱۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۲۸۰ هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.
البته در معاملات خرد، سکه امامی قیمت بیشتری داشت و با اعداد بالای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. ماندن طلای جهانی بالای محدوده هزار و ۹۰۰ دلاری یکی از عواملی است که امید‌های افزایشی را در بازار سکه زنده نگه داشته است.
تعداد زیادی از معامله‌گران داخلی باور دارند ممکن است در آستانه انتخابات آمریکا، قیمت طلا در بازار‌های جهانی دچار نوسانات افزایشی شود و به همین دلیل روی قیمت بالاتر اونس طلا حساب می‌کنند و باور دارند این نوسانات می‌تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت سکه در بازار داخلی شود. این درحالی است که دو هفته قبل اونس طلا ریزش ۱۰۰دلاری را تجربه کرده بود.

روش بازارساز برای مقابله با نوسان‌گیران
به گفته فعالان، بازارساز از دو کانال متفاوت سعی کرد که با نوسان‌گیران دلار مقابله کند؛ اولی، عرضه حواله درهم و دیگری عرضه ارز توسط صرافی‌های بانکی با قیمت‌هایی نزدیک به بازار آزاد. در ابتدای روز سه‌شنبه گفته شد که حواله درهم تا نزدیکی مرز ۸ هزار و ۲۰۰ تومان بالا رفت. با این حال، افزایش این ارز ادامه نیافت و در ادامه روز تا نزدیکی محدوده ۸ هزار و ۱۰۰ تومان پایین آمد.
به گفته فعالان، در صورتی که درهم به بالای قیمت ۸ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌رفت، احتمال داشت که قیمت دلار در بازار داخلی هم به بالای مرز ۳۰ هزار تومان برود. با این حال، عرضه حواله درهم موجب شد که قیمت عقبگرد کند. سایت اقتصاد نیوز هم دیروز خبر داده بود که «بازار ارز منتظر حملاتی از جنس تزریق درهم خواهد بود».
در کنار این، بازارساز دیروز قیمت دلار صرافی‌های بانکی را در چند مرتبه بالا آورد و در نهایت وارد کانال ۲۹ هزار تومانی کرد. این مساله از یکسو می‌توانست مانع از ورود تقاضای آربیتراژی به بازار شود و از سوی دیگر، انگیزه عرضه ارز توسط صرافی‌ها را بالاتر ببرد.
درواقع درست است که رشد قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در روز سه‌شنبه سریع‌تر از بازار آزاد بود، ولی به نظر می‌رسد همین عامل بود که نقش مهمی در کاهش نوسانات و حفظ اسکناس آمریکایی درکانال ۲۹هزار تومانی بازی کرد.
اگر بازارساز سعی می‌کرد که با قیمت‌های ارزان اقدام به عرضه ارز کند، به احتمال زیاد توان مداخله در بازار ارز پایین‌تر می‌رفت و هجوم برای خرید ارزان، تنش‌های روانی برای رشد قیمت دلار در بازار آزاد را بیشتر می‌کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید