هیاهوی لغو جلسه سران قوا؛ ماجرا بر سر چه بود؟

هیاهوی لغو جلسه سران قوا؛ ماجرا بر سر چه بود؟

اما ماجرا از این قرار است که براساس برنامه پیش بینی شده قرار بود، جلسه سران قوا روز سه شنبه با حضور حسن روحانی، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی برگزار شود. اما پس از اینکه رئیس مجلس از بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی تهران بازدید کرد، حسن روحانی این جلسه را لغو کرد.

کد خبر : ۸۵۶۲۷
بازدید : ۵۸۹۸
هیاهوی لغو جلسه سران قوا؛ ماجرا بر سر چه بود؟
فرادید | غائله مشاوران و تیم اطلاع رسانی دو رئیس قوه مجریه و مقننه در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است. بلوایی که با لغو جلسه سران قوا آغاز شد و پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد. سخنگوی دولت علت لغو جلسه سران قوا را تصمیم گیری کمیته بهداشت ستاد ملی کرونا برای عدم انتقال ویروس در این جلسه عنوان کرده است.

به گزارش فرادید، علی ربیعی در این باره گفته "پیشنهاد جلسه را خود آقای رییس‌جمهور دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند. زمانی که رییس محترم مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر محترم بهداشت سوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده، که گفتند در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است. ممکن است فرد خودش نگیرد، ولی امکان انتقال آن وجود دارد. "

طبق گفته‌های سخنگوی دولت، این موضوع در کمیته بهداشتی ستادملی کرونا مطرح و توصیه شده که چند وقت نشست سران قوا به عقب بیفتد و تأخیر صورت بگیرد.

ربیعی اعلام کرده که الگوی دولت «رهبری» است. اشاره او به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مورد رهبری بوده که اخیرا در برگزاری مراسم‌های مجازی کاری و مذهبی مشخص بود.
حسن روحانی هم در توضیح علت لغو جلسه سران قوا گفت که " "من هرگاه شک داشتم که جلسه‌ای را برگزار کنم یا نه؟ سمیناری باشد یا نه؟ اجتماعی تشکیل شود یا نه؟ از ستاد ملی مقابله با کرونا پرسیدم و هرچه گفتند، عمل کردم. این وظیفه شرعی، قانونی و عقلانی ماست. کسی نمی‌تواند برود در مسیل بایستد، در حالی که صدای سیل را هم می‌شنود و بعد بگوید می‌ترسی که وسط رودخانه بایستی؟ من نمی‌ترسم. خب نترس بایست تا آب بیاید و ببردت! یا زلزله دارد تکان می‌دهد می‌گوید می‌ترسی که زیر این سقف بایستی؟ من نمی‌ترسم و می‌ایستم. خب بایست سقف می‌ریزد روی سرت! "

اما ماجرا از این قرار است که براساس برنامه پیش بینی شده قرار بود، جلسه سران قوا روز سه شنبه با حضور حسن روحانی، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی برگزار شود. اما پس از اینکه رئیس مجلس از بخش مراقبت‌های ویژه و بستری بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی تهران بازدید کرد، حسن روحانی این جلسه را لغو کرد.

در این رابطه دولت معتقد است که پروتکل‌های بهداشتی باید در هر سطحی رعایت ونباید کوچک شمرده شود. دولت می‌گوید که عادی سازی کرونا در کشور منجر به اختلال در اداره امور کشو خواهد شد.

در طرف مقابل هم مجلسی‌ها اعتقاد دارند که در هر شرایطی باید در کنار مردم بود و نباید به دلیل کرونا پرده حائل ایجاد کرد.

البته قالیباف از اقدام خود در بازدید از بخش بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی تهران دفاع کرده و در صفحه توئیترش نوشته است: "دلگرمی امروز مردم ما، ⁧‫مدافعین ایثارگر سلامت‬⁩ هستند. امروز در بیمارستان امام، پرستاران و پزشکانی را دیدم که خودشان به کرونا مبتلا شده بودند، ولی نگرانی اصلی‌شان ارائۀ بهترین خدمات به بیماران بود. ‏ما به شما افتخار می‌کنیم، قدردانتان هستیم و تلاش خواهیم کرد تا مانع تضعیف حقوق شما شویم. "
هیاهوی لغو جلسه سران قوا؛ ماجرا بر سر چه بود؟

دعوای نیابتی مشاوران روحانی و قالیباف

لغو جلسه سران قوا بی جنجال هم نبود و باعث شد تا رویارویی ادامه داری میان حلقه مشاوران وگروه اطلاع رسانی روحانی و قالیباف در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد. اما این غائله ابتدا از سوی علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر روحانی آغاز شد.

او در یک رشته توئیت خطاب به قالیباف رئیس مجلس تاکید کرد که "ستاد ملی کرونا توصیه‌ها و پروتکل‌های روشنی برای مقامات ارشد نظام تدوین و ابلاغ کرده است، پروتکل‌هایی که مانع از ایجاد اختلال در اداره امور کشور در شرایط بحران می‌شود و هم از عادی‌سازی تجمعات و انتقال پیام غلط به جامعه جلوگیری می‌کند. "

معزی همچنین این سوال را مطرح کرد که "اصرار بر نادیده گرفتن این پروتکل‌ها و تاکید بر ایجاد تمایز با چه انگیزه‌ای است آن‌هم در شرایطی که همه سطوح حاکمیت باید پیشتاز رعایت توصیه نهاد‌های تخصصی باشند، اما با کوچک شمردن پروتکل‌ها دست به عادی‌سازی زده‌اند. "

او همچنین نوشت که "فارغ از فضای قطبی و احساسی این التزام به پروتکل‌هاست که مقامات را هم‌تراز مردم می‌کند و نقض آن باعث ایجاد تصویری فرادستی می‌شود و البته تاکید کرد که امروز مجالی برای طعنه و کنایه یا بحث سیاسی و تبلیغاتی نیست، اما نقض پروتکل‌ها پیامی خطرناک برای حفظ سلامت عمومی است و انتظار می‌رود که دغدغه‌های تبلیغاتی و برندسازی شخصی را آن‌قدر فربه نکنیم که دغدغه سلامت عمومی هم از آن پیشی بگیرد.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر روحانی در پایان بندی این رشته توئیت‌ها موضع گیری تندی کرد و نوشت:"حضور در بخش بیماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربین نه ایستادن در کنار مردم که بی‌اهمیت کردن سلامت مردم است. "

پس از واکنش معزی، این بار نوبت به دستیار سیاسی قالیباف رسید تا بلوا را ادامه دهد.

محمدسعید احدیان دستیار سیاسی محمدباقر قالیباف در توییتی خطاب به علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی نوشت: "فساد وقتی رسوخ می‌کند که رابطه مستقیم میان مردم و مسئولان قطع شود. حجاب بین مردم و مسئولان حرام مطلق است! اگر از جان خودت می‌ترسی نباید زمام‌دار شوی. ".

اما پس از احدیان، حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی واکنش نشان داد. او در توییترش نوشت: "در این ایام سخت کرونایی مراقب سلامت جسمانی، روانی و اخلاقی خود باشیم. " جمله‌ای که به نظر می‌رسید کنایه‌ای به بازدید قالیباف از بیمارستان امام خمینی باشد.
هیاهوی لغو جلسه سران قوا؛ ماجرا بر سر چه بود؟

حمله مجلسی‌ها به روحانی و دولت

البته این پایان ماجرا نبود و برخی از نمایندگان مجلس در شبکه‌های اجتماعی به غائله پیوستند و در این راه مشاوران قالیباف را همراهی کردند. در این رابطه سیدمحسن دهنوی عضو هیات‌رییسه مجلس و نماینده تهران در توییتی نوشت: "رییس‌جمهوری فقط دغدغه سلامتی خود را دارد. "

احمد امیرآبادی فراهانی، دیگر عضو هیات‌رییسه و نماینده قم نیز این اتفاق را "خجالت‌آور" توصیف کرد.

محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان اقدام قالیباف را در راستای اقدام نظارتی مجلس خواند و البته تهدید کرد که "اگر دولتمردان این نظارت میدانی را برنمی‌تابند، باید در انتظار استفاده مجلس از ابزار نظارتی قانونی خود باشند تا دولت در ریل اصلی خود قرار گیرد. "

سیدنظام موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در همین مورد گفت که "حضور زالی، مسوول ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز در این دیدار مهر تاییدی بر رعایت پروتکل‌ها است. "

مهدی سعادتی بیشه‌سری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفت که "روحانی باید از مردم عذرخواهی کند. "

لغو جلسه سران قوا درست بود؟

دولت معتقد است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت دارد و لغو این جلسه هم ضروری بوده است. اما مجلسی مخالف این دیدگاه هستند و اعتقاد دارند که مسئولان باید در کنار مردم باشند. در طرف مقابل برخی از متخصصان و اپیدمیولوژیست‌ها اعتقاد دارند که این تصمیم درست بوده است.

در این رابطه مینومحرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفته "وضعیت اپیدمی کرونا در ایران هیچ وقت به این وحشتناکی نبوده است و هرگونه تجمعی باید لغو شود و مجلس و بقیه ادارات هم باید یا تعطیل یا بسیار خلوت شوند."

او همچنین گفته است: "هرگونه تجمع در محیط‌های بسته در شرایط کنونی خطرناک است و باید همه تجمعات و جلسات اداری و غیر اداری تا حد ممکن به صورت مجازی و از راه دور برگزار شود.

البته محزر بر تعطیلی مجلس تا اطلاع ثانوی هم تاکید کرده و گفته "چون نمایندگان مجلس در کنار هم با فاصله اندک هستند و اگر نمی‌توانند حداقل باید فاصله صندلی‌ها را زیاد کنند و اگر نمی‌توانند فاصله‌گذاری را رعایت کنند، برگزاری حضوری جلسات مجلس نیز خطرناک است. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید