بیوگرافی همایون شجریان

بیوگرافی همایون شجریان

مسیری که تاکنون همایون طی کرده، خودآگاهانه و با پرهیز از عجله‌ بوده است. او فعالیت حرفه ای خودرا با همراهی پدر در کنسرت ها و با نواختن تنبک آغاز کرد. اما او در همین حین تصمیم گرفت تا به شکل جدی کمانچه را نزد اردشیر کامکار فرا بگیرد.

کد خبر : ۸۵۷۲۳
بازدید : ۸۲۶۲
هر آنچه که باید از همایون شجریان بدانید
فرارو | همایون شجریان در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در خانواد‌ه ای مملو از موسیقی در تهران چشم به جهان گشود است. او فرزند استاد محمدرضا شجریان وبرادر مژگان شجریان و البته موسیقیدان، خواننده موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی تلفیقی، آهنگساز است و در نواختن ساز تنبک و کمانچه نیز تبحر دارد.

به گزارش فرارو، همایون شجریان فارغ التحصیل رشته موسیقی از کنسرواتوار تهران است. او سه خواهر تنی به نام‌های فرزانه (راحله)، افسانه ومژگان دارد وچهارمین فرزند محمدرضا شجریان است. البته همایون یک برادری ناتنی به نام رایان نیز دارد که او کوچکترین فرزند خسروی آواز ایران است.
فرخنده گل افشان مادر همایون وهمسر اول محمدرضا شجریان است که سال ۱۳۷۰ تصمیم به جدایی می گیرند.
همایون در سال ۱۳۷۴ با گیتا خوانساری ازدواج کرد که یاسمن حاصل این ازدواج است.

همایون شجریان از همان خردسالی به موسیقی و ریتم علاقه مند شد و با تشخیص پدرش به یادگیری تکنیک وشناخت ریتم که پایه واساس موسیقی است پرداخت وهمچنین چندسالی را نیز نزد جمشید محبی برای آموختن گذراند.
او در سن ۱۰ سالگی تمرین آواز را به همراه خواهرانش نزد پدرش آغاز کرد.

همایون در دوران بلوغ تکنیک آواز و صداسازی را یاد گرفت. او در آن زمان به هنرستان موسیقی رفت وکمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود برگزید و بیرون از هنرستان یادگیری این ساز را نزد اردشیر کامکار ادامه داد و با تار وسنتور نیز آشنا شد.

وی از سال ۱۳۷۰ تنبک زدن را به صورت حرفه ای آغاز و محمدرضا شجریان وگروه آوا را در کنسرت‌های آمریکا، اروپا وایران همراهی می کرد. البته همایون از سال ۱۳۷۸ به بعد به هم خوانی با پدرش در صحنه ی کنسرت‌ها پرداخت. او کنسرت‌های زیادی را با بزرگان موسیقی اجرا کرده است.

همایون شجریان آثار بسیاری را به همراه بزرگان موسیقی در ایران وجهان منتشر کرده که ازجمله آن ها آلبوم کنسرت‌های "بی تو به سر نمی شود" و "فریاد" است که هردو اثر در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند.

هر آنچه که باید از همایون شجریان بدانید

سرآغاز فعالیت همایون شجریان

مسیری که تاکنون همایون طی کرده، خودآگاهانه و با پرهیز از عجله‌ بوده است. او فعالیت حرفه ای خودرا با همراهی پدر در کنسرت ها و با نواختن تنبک آغاز کرد. اما او در همین حین تصمیم گرفت تا به شکل جدی کمانچه را نزد اردشیر کامکار فرا بگیرد.
همایون دوره‌هایی را نیز در هنرستان موسیقی گذراند که در آنجا شادروان کامران داروغه معلم او بود. او در بین ساز‌ها می چرخید و در نهایت تار، سنتور، پیانو و تنبک را فرا گرفت و با آن‌ها خود را سرگرم می کرد. در همین حال او آواز را نزد پدر و بر روی صحنه فرا گرفت.

همایون شجریان تا قبل از اینکه به سن بلوغ برسد، در محیط خانواده و به همراه سه خواهر دیگر در کلاس‌های تمرین آواز به استادی پدر حضور می یافتند. از این میان فرزندان، همایون ومژگان جدی تر کارشان را در حوزه موسیقی دنبال کردند.
نقل است روزی که قرار بر اجرای کنسرت بزرگداشت گوته در آلمان بود، پدر دچار سرما خوردگی می شود، همایون به پدر پیشنهاد می کند که ایشان را در اجرای آواز همراهی کند تا استاد کمتر از صدایشان استفاده کنند و کنسرت کنسل نشود.

اما محمدرضا شجریان تصمیم جدی خود را برای کنسل کنسرت گرفته بود، چرا که این کنسرت برای استاد شجریان از اهمیت بسزایی برخوردار بود و از طرفی بزرگداشت گوته در آلمان بود.
پدر ابتدا از پیشنهاد همایون جا خورده ومی گوید: "مگر تو آمادگی آواز خواندن را داری؟ " همایون در پاسخ می گوید: "بله من در تمرین تمام خط های شما را حفظ کردم". پدر از او برای اجرای کنسرت، امتحان آواز می گیرد که با موفقیت آمیز بودن امتحان همایون لبخند رضایت بر لبان استاد شجریان نقش می بندد و با این موضوع موافقت می کند.

اولین اجرای همایون شجریان این گونه و بسیار اتفاقی پیش آمد وپس از آن نیز پدر امر می کند که در همه‌ی کنسرت هایشان بخش کوتاهی را همایون بخواند البته درخواست اصلی ایشان این بود که همایون آواز خواندن را شروع کند. او تنبک را با ناصر فرهنگ فر و جمشید محبی تمرین می کرد. البته به قطعات شادروان پرویز مشکاتیان نیز خیلی علاقه مند بود.

از آنجا که فضای خانوادگی شجریان فضایی هنری-موسیقیایی بود، این موضوع چراغ راهی برای رغبت بیشتر همایون به سمت بزرگراه موسیقی و آواز خواندن شد.
همایون شجریان سال های گذشته و در زمان بیماری استاد شجریان در پاسخ به سوالی درباره همکاری دوباره با پدر گفته بود: "اگر ایشان شرایط شان طوری بود که بتوانند به صحنه اجرا باز گردند، من خاک پیش پایشان را تمیز می کنم. "
با این حال مهمترین آرزوی همایون بازگشت دوباره پدر به صحنه بود که دیگر هیچ گاه حاصل نشد. استاد شجریان عصر پنجشنبه 17 مهرماه برای همیشه چشم از جهان هستی فرو بست.
هر آنچه که باید از همایون شجریان بدانید

آلبوم موسیقی همایون شجریان

صدای پخته و درعین‌حال شباهت صدای همایون به پدر او را در مسیر موفقیت قرار داد. اولین آلبوم همایون شجریان به نام "نسیم وصل" که به تنهایی، خوانندگی آن را بر عهده داشت و آهنگ‌سازی آن نیز برعهده‌ی محمدجواد ضرابیان بود در سال ۱۳۸۲ منتشر شد.
این شروعی برای اجرای کنسرت‌ها و آلبوم‌های او به صورت مستقل بود. وی سپس در سال ۱۳۸۳ دو آلبوم "شوق دوست" و "ناشکیبا" را منتشر کرد و در سال ۱۳۸۴ "نقش خیال" را با آهنگ‌سازی علی قمصری به بازار عرضه کرد که استقبال فراوانی را به دنبال داشت. پس از آن در مهرماه ۱۳۸۵ آلبوم "با ستاره‌ها" که حاصل همکاری او با محمدجواد ضرابیان بود را به بازار عرضه کرد.
در سال ۱۳۸۷ با همکاری گروه دستان دو آلبوم "قیژک کولی" و "خورشید آرزو" را منتشر کرد. همایون "آب، نان، آواز" را به آهنگسازی علی قمصری در سال ۱۳۸۸ و آلبوم شب جدایی را در سال ۱۳۸۹ منتشر کرد.
در سال ۱۳۹۰ وی آلبوم "شوق‌نامه" و "ای جان جان بی‌من مرو" را عرضه کرد. آلبوم "شوق‌نامه" به نوعی بازیابی تصانیف منسوب به «عبدالقادر مراغه‌ای» است که حاصل ۴ سال تلاش گروهی به سرپرستی محمدرضا درویشی می‌باشد.

آلبوم‌هایی که همایون شجریان به عنوان نوازنده یا خواننده در آن‌ها حضور داشته است شامل: قاصدک ۱۳۷۳، یاد ایام ۱۳۷۴، شب وصل ۱۳۷۶، معمای هستی ۱۳۷۶، آهنگ وفا ۱۳۷۸، زمستان است ۱۳۷۹، بی تو بسر نمی‌شود ۱۳۸۱، فریاد ۱۳۸۱، نسیم وصل ۱۳۸۲، ناشکیبا ۱۳۸۳، شوق دوست ۱۳۸۳، نقش خیال ۱۳، با ستاره‌ها ۱۳۸۵، ساز خاموش ۱۳۸۶، سرود مهر ۱۳۸۶، غوغای عشق بازان ۱۳۸۶، قیژک کولی ۱۳۸۷، خورشید آرزو ۱۳۸۷، آه باران ۱۳۸۸، "آب، نان، آواز" ۱۳۸۸، شب جدایی ۱۳۸۹، آسمانی ۱۳۹۰، شوق نامه ۱۳۹۰ -‌ای جان جان بی من مرو ۱۳۹۰، سیمرغ ۱۳۹۱، کنسرت سیمرغ ۱۳۹۱، چه آتش‌ها ۱۳۹۲، نه فرشته ام نه شیطان ۱۳۹۲، آلبوم مشترک با علیرضا قربانی ۱۳۹۳، آرایش غلیظ ۱۳۹۳، مستور و مست ۱۳۹۳، خداوندان اسرار ۱۳۹۴، خداوندان اسرار (تصویری) ۱۳۹۵، رگ خواب ۱۳۹۵، موسیقی نمایش سی ۱۳۹۶ و امشب کنار غزل‌های من بخواب ۱۳۹۶ می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید