کاهش اضطراب کودکان با قصه درمانی

کاهش اضطراب کودکان با قصه درمانی

از آنجایی که در این دوره درمانی، راه‌های برقراری ارتباط صحیح با دیگران و همچنین حالت‌ها و احساس‌های گوناگون کودکان در موقعیت‌های مختلف در قالب قصه به کودکان آموزش داده شد.

کد خبر : ۸۵۷۵۵
بازدید : ۱۰۶۸۸
کاهش اضطراب کودکان با قصه درمانی
نتایج یک تحقیق از محققان اصفهانی نشان داد قصه درمانی گروهی بر کاهش اضطراب تأثیر معناداری دارد.

مشکلات اضطرابی از اختلال‌های شایع کودکان هستند که زمینه ساز بسیاری از اختلال‌های دیگر در سنین بعدی می‌شوند. بسیاری از کودکان با اختلال‌های اضطرابی در دوره کودکی در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیز با مشکلات سازش یافتگی بسیاری مواجه می‌شوند.
این اختلال اغلب با عملکرد کارآمد فرد در حوزه‌های دیگر تداخل داشته و با اختلال‌های دیگر مانند افسردگی و یا سایر اختلالات رفتاری هیجانی تظاهر می‌یابد. شیوع آن در کودکان از ۱۴ تا ۱۹ درصد است.

مشخصه اصلی اختلال‌های اضطرابی ترس بیش از حد به محرک‌های خاص است که نتیجه آن رفتار‌های اجتنابی سازش نیافته است. اختلال‌های اضطرابی در کودکان منجر به اختلال در عملکرد تحصیلی، سازش یافتگی اجتماعی، زندگی خانوادگی و روابط با همسالان می‌شود.
در پژوهشی که توسط، راضیه قربانی-استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و زهره رئیسی- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی این دانشگاه انجام شد، تأثیر قصه درمانی بر اضطراب مدرسه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این تحقیق، اضطراب مدرسه یکی از انواع شایع اضطراب است که کودکان آن را تجربه می‌کنند.

محققان این پژوهش پیامد‌های اضطراب مدرسه را زیان آور می‌دانند که در نتیجه به مداخلات روانشناختی برای تأمین سلامت کودک، نیاز دارد و اضطراب مدرسه شامل چهار نوع اضطراب جدایی، اجتماعی، فراگیر و امتحان است که در بین اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب فراگیر شایع‌ترین اختلال است.
تأثیرات کوتاه مدت این اختلال بر کودک شامل میزان بالای تنیدگی، عملکرد تحصیلی ضعیف و کناره گیری از همسالان است.

این پژوهشگران با بیان اینکه برای درمان اختلالات اضطرابی از جمله اختلال اضطراب مدرسه کودکان از روش‌های درمانی مختلفی مانند شناخت درمانی، بازی درمانی و رفتار درمانی استفاده شده است، یکی از شیوه‌های درمانی مورد استناد برای درمان اضطراب کودکان را، قصه درمانی اعلام می‌کنند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد قصه درمانی گروهی بر کاهش اضطراب آزمودنی‌ها تأثیر معناداری دارد.

همچنین طبق پژوهش‌های انجام شده، همسو با یافته‌های این پژوهش می‌توان بیان کرد که اضطراب مدرسه می‌تواند به علت ضعف در مهارت‌های ارتباطی باشد و مهارت‌های ارتباطی زیرمجموعه‌ای از مهارت‌های اجتماعی به شمار می‌رود؛ بنابراین از آنجایی که در این دوره درمانی، راه‌های برقراری ارتباط صحیح با دیگران و همچنین حالت‌ها و احساس‌های گوناگون کودکان در موقعیت‌های مختلف در قالب قصه به کودکان آموزش داده شد.
در نتیجه این روش مداخله توانسته است در نهایت باعث کاهش اضطراب افراد نمونه شود. از سویی دیگر قصه‌ها می‌توانند از طریق برون ریزی عاطفی و تخلیه هیجانی در کودکان باعث تأثیر در بالا رفتن خلق و کاهش اضطراب در آن‌ها شوند.

محققان نتیجه گرفتند که کودک با مشاهده شخصیت‌های گوناگون داستان، پیچیدگی‌های رفتار انسان را درک کرده و در نتیجه بهتر می‌تواند با اطرافیان رابطه مناسب برقرار کند، همچنین کودک از طریق گوش دادن به قصه‌ها به ارزیابی و تحلیل رفتار‌ها و تصورات خود می‌پردازد و با الهام از شخصیت‌های موجود در قصه، به اصلاح رفتار‌های خود اقدام کرده و به کسب خودآگاهی و کسب بینش تازه نسبت به مسائل درونی خود، نائل می‌شود.
در نتیجه با توجه به اینکه قصه گویی، روشی ارزان، آسان و در دسترس است، بنابراین به عنوان یکی از راه‌های درمانی مفید حتی جهت استفاده توسط والدین پیشنهاد می‌شود.

نتایج این پژوهش در دوره ششم شماره ۴، فصلنامه سلامت روان کودک منتشر شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید